• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Sthlmsjävlar skrev 2008-04-21 10:31:43 följande:
    Snittet var plätt lätt, bara att ligga där o väntaBedövningen i ryggen klart att den kändes men det var ytterst lite, små stickningar.När den slog till kändes det som halva kroppen domnade bort(här sattes katetern efter bedövningen tagit) Tog 3 minuter för de att få ut min lilla prinsDet jag tyckte var det mest otäcka är att det står i förlossningsjournalen att han hade navelsträngen 1 varv lindat runt sin hals.Tänk OM jag hade fött vaginalt, det hade kunnat gå illa.Jag kommer ALDRIG nånsin överväga att föda vaginalt, det här var helt super!
    och Love hade navelsträngen två varv runt halsen med kompression (tryck) och det var en av sakerna jag var rädd för, redan innan förlossningen, + som ni vet fick han hotande fosterasfyxi...och när jag kollade närmare i journalen häromdagen, står det faktiskt Hotande ELLER manifest fosterasfyxi o jag får det till att det VAR fosterasfyxi...annars hade det väl inte stått i journalen så...eller hur? ÄNDÅ vi läkarna att jag föder vaginalt denna gången oxå...hur ska jag våga det...
  • beadis
    AngiesMamma skrev 2008-04-21 17:20:27 följande:
    Tänkte börja med att förklara hur läget ser ut.Fick ett sent missfall Augusti 2007 i vecka 23 pga GBS. Våran Angelina Dog 4 min efter förlossning, och enligt läkarna på slakhuset södertälje sjukhus fanns det inget man kunde göra. Låg inne i ett dygn med bricanyl dropp innan jag öppna mig så mycket att dom la en Västervik på mig o sen spräckte hinnorna.Enligt mig själv nu i efterhand, så fanns det mycket väl gott om tid att skicka mig till ett sjukhus där man har bättre erfarenhet av prematurbarn. Men icke, där låg jag helt omedveten om mina rättigheter, och med en pyttliten dotter i famnen som ej var vid liv.
    Vart gravid igen, strax efter och är idag i vecka 24+5 el vecka 25 som man säger.Min nuvarande läkare (går hos den privata mödravården denna gång) Ser mkt allvarligt på min GBS och min psykiska välmående.
    Lämnar urinodling var 14:de dag, går på koll av cervix 1gång i veckan och äter furadantin dagligen. Har blivit tillsagd att vara försiktig och uppmärksam.
    Den 9/4-08 Hade jag läkartid inbokar för koll av cervix, då märkte läkaren att:- Livmodertappen är bara 20mm lång.Han kontaktade Huddinge Sjukhus på en gång, och de bestämde att jag skulle infinna mig på förlossningen samma kväll och att jag skulle bli inlagd.
    När vi väl kommer till huddinge, får vi sitta i ett förlossningsrum i 5 timmar innan läkaren kommer in och konstaterar att:- Jo, livmodertappen är 21,4mm lång och öppen 7,4mm MEN NI KAN ÅKA HEM!
    Var så trött o less vi den tidpunkten att jag sket i allt, tog min journal o gick.Dagen efter ringde jag till min läkare, och berättade vad som hade hänt, och han vart då inte glad.
    Läkaren ringde till huddinge och frågade varför de släppt hem mig, och fick till svar:- Om inte cervix mäter 15mm el under så är det ingen fara??!!!!!!!!!!!!??(15mm, är juh ingenting!)Ja, det var bara o bita ihop o gilla läget. Jag och läkaren kom överens om att jag Enbart får ligga ner, inte gör nått, och ifall jag får sammandragningar eller minsta lilla värk, då är dt ilfart till huddinge som gäller.
    Och så kommer vi till poängen...Har funderat nu dom senaste 26 veckorna, och kommit fram till att för mitt eget psykiska välmående och för rädslan av att mitt barn kan dö (har fått för mig det) Efter Angelina att jag ska ha mitt jävla snitt!Men läkaren och BM velar, de frågar varje gång hur det känns och ifall det känns bättre.. men NEJ! de gör fan inte de!Min fråga är då till er erfarna och oerfarna kejsarinnor.. HUR GÖR JAG FÖR ATT VERKLIGEN FÅ MITT SNITT???!!!VAD SKA JAG SÄGA?VAD KAN JAG KRÄVA?Snälla hjälp mig, för när den dagen väl kommer att jag måste föda fram den här ungen.. tänker ja knipa allt ja har.. och antar att det är lättare för oss om ja får snittet beviljat Snå snälla... hjälp mig!
    OHHH..Gud va jag lider med dig!
    Och jag blir samtidigt så ARG på dessa läkare...varför ville inte Huddinge läkaren skriva in dig?
    Man blir alldeles matt...finner inga ord..

Nu är jag kanske inte den rätta att skriva råd till dig, då jag inte fått mitt snitt än, kämpar hårt än så länge....men jag tycker att du ska ta ett snack med de läkare som bestämmer där du ska föda och säga att jag KRÄVER snitt, jag mår SÅ dåligt psykiskt över detta...kan inte sova, gråter o gråter m.m
  • beadis
    scharlotta skrev 2008-04-21 18:54:13 följande:
    Hej!Jag är absolut inte ute efter att provocera eller klaga eller något sådant, jag är bara nyfiken på varför ni väljer kejsarsnitt? Vad är positivt/negativt om man jämför med vaginalt?Det kan ju hända att ni har tagit upp det här i tråden, men den är så lång nu att jag orkar faktiskt inte läsa igenom den Det vore kul om någon tog sig tid att svara på mitt inlägg!
    Jag vill ha planerat snitt pga av att min yngsta son vägde 5300g när han föddes, han fick asfyxi i slutet av förlossningen...föddes fram med sugklocka...och var svårt medtagen...jag litar inte på personalen..så jag kan inte känna mig trygg i en vaginal förlossning..ingen kan ju garantera mig att detta barn inte kommer att väga lika mkt eller att allt går fel som sist...
  • beadis
    hjärta skrev 2008-04-22 08:36:09 följande:
    jag blir TOKIG! Var hos snittläkaren den 4e och fick snittlöfte, men skulle fundera i 4 veckor för att vara HELT säker. Sa att det var onödigt, men orkade inte tjafsa utan det kändes ändå ok. Men nu har jag ännu inte fått nån kallelse till den tiden (dvs tiden efeter 4v) Och det tar ju ett tag sen man fått tiden. Så jag ringde nyss och då sa det att det inte fanns några tider!!!!! Va!?! Så jag står på väntelista, men är inte prioriterad för det är ju länge kvar till min BF, 11 veckor, enligt receptionisten! Känner mig så lurad. Så nu har det ju blivit ett nytt orosmoment! Är så arg!!!!
    fy va jobbigt o behöva oro sig över detta nu då...
  • beadis
    Hopp78 skrev 2008-04-22 10:27:56 följande:
    Hej alla!Jag är lite nervös nu för jag ska träffa läkare den 24 april för att prata om mitt snitt. Hoppas bara att det inte är ngn grinig person som inte vill bevilja det.Klarar inte av att föda vanligt, helt uteslutet för min del då jag har varit utsatt för en våldtäkt.Har tom problem att gå till en gynekolog, trots att dom är kvinnliga!Hoppas bara läkaren tar mig på allvar.
    Enligt min överläkare har du ALL rätt i världen o få det....har du fått träffa ngn psykolog eller annat?
  • beadis
    limon skrev 2008-04-22 10:35:14 följande:
    Hoppar in för att ställa en fråga, hoppas det är ok.Jag är gravid i v. 12 och har en dotter som blir två i sommar sedan innan. Dottern födde jag vaginalt och tyckte det var en superhärlig känsla som jag gärna gjort om igen. Dock fick jag en partiell sfinkterruptur som jag fortfarande ibland känner av. Pga av detta så sade min BM på inskrivningen att jag fick tänka över hur jag ville föda denna gången. Detta gjorde mig helt paff då jag varit inställd på att föda vaginalt även denna gång. Jag känner mig ganska rädd för kejsarsnitt men samtidigt vill jag inte gå sönder som jag gjorde förra gången. Ni som har gjort kejsarsnitt och har barn sedan tidigare, hur har det funkat att ta hand om det äldre barnet? Hur länge dröjer det innan man kan lyfta det äldre barnet och hur mår man egentligen efter ett kejsarsnitt?Hoppas någon vill svara
    egentligen borde jag inte lägga mig i...men du vet väl om de stora riskerna med sådana bristningar...att man kan få permanent anal eller urininkontinens...speciellt i ditt fall som redan har fått såna bristningar...jag hade aldrig vågat chansa..
  • beadis
    limon skrev 2008-04-22 10:41:34 följande:
    Jag har inte vetat om det innan, men fick det klart för mig på inskrivningen. För mig blev det en chock för jag har varit så inställd på vaginal förlossning. Det är därför jag försöker ta reda på så mycket som möjligt om kejsarsnitt nu eftersom jag känner att det kanske blir det bästa trots att jag är livrädd för det. Min förra BM som jag hade med dottern sade att det inte var några problem att föda vaginalt trots en sådan bristning, men denna BM jag har nu berättade om de riskerna du också tog upp.
    Snitt borde väl vara det bästa för dig...

Har du läst kejsarsnittboken? finns på biblan...
    sen har vi ju ett antal kejsarinnor här på tråden...Lycka till!
  • beadis
    siamusen skrev 2008-04-22 10:45:13 följande:
    Tror inte du kommer fa problem att fa snitt.
    nej verkligen inte, tom. med min snåla överläkare tyckte att i såna här fall, var det ingen tvekan..
  • beadis
    Hopp78 skrev 2008-04-22 11:06:41 följande:
    snart3barnsmamma:Nej ingen psykolog eller ngt annat. Jag sa till BM mitt skäl till kejsarsnitt och sa oxå att jag hade försökt tänka mig föda vanligt. Men det går inte.Hon sa då att dom inte kan tvinga ngn till vaginal förlossning. Men jag blir ändå lite skeptisk... för man vet ju aldrig vilken läkare man får träffa, om personen är bra och allt sånt.
    jah känner en tjej som har varit utsatt för våldtäkt o hon fickm träffa en psykolog EN gång och sen fick hon det....och snackar vi ändå om snåla SÄS Borås sjukhus...så det borde verkligen inte bli ngt problem.....det enda jag kan tänka mig att de säger, är att du ska få prata lite med en psykolog, kanske inte ens det...annars är det ngt som är galet...det kan ju sätta hemska spår i dig om du skulle blir tvingad
  • beadis

alltså tvingad till vaginal förlossning...

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.