• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

AngiesMamma

det verkar som vi är i samma vecka....jag ska ha 4aug..

• beadis
    Isabelita skrev 2008-04-25 19:08:24 följande:
    Ja, men det här är ju helt sjukt!!! Varför skulle du inte få det? Vill dem att man ska vara orolig under hela graviditeten och missa allting. Man kan ju inte glädjas på samma sätt om man vet vad som väntar en - och du vet ju verkligen vad som kan hända. Det är otroligt! Varför är det så här? Är det mycket dyrare att göra snitt kanske? Snålar dem på personalen? Jag har hört att det behövs ca 5 arbetande personer under ett snitt, kan det vara det? Utöver ev snåleri kan jag inte förstå varför man inte skulle få snitt. Speciellt i din situation!
    har för mig att det behövs 7 personer i op rummet...o jag tror att det är en ekonomisk fråga, tyvärr
  • beadis
    Isabelita skrev 2008-04-25 19:16:47 följande:
    Jag är upprörd! Snåla på personalen när det gäller en människas välbefinnande! Kan man överklaga dessa beslut på något sätt? Förmodligen inte. Man får väl knipa ihop och strunta i biologiska barn då. Tror ni det är svårare att få snitt i storstäderna där ekonomin oftast är sämre och fler människor föder?
    Borås är ju en mellanstor stad...så jag vet inte...
  • beadis
    AngiesMamma skrev 2008-04-25 20:43:39 följande:
    snart3barnsmamma:JA vi e juh i samma vecka :) e beräknad 1 augusti,jo, du har nog delvis rätt i det att det är en kostnads fråga. de krävs som sagt 7 personer i ett OP rum.
    helt fruktansvärt att man som kvinna ska behöva lida för att det är en ekonomisk fråga för sjukvården....
  • beadis
    AngiesMamma skrev 2008-04-25 21:32:24 följande:
    Snart3barnsmamma:ja det är sjukt att människor i sig ska behöva lida över huvudtaget.Vi bor lixom i Sverige inte nåt jävla U-land.
    ja o så mkt skatt som vi betalar i detta land borde det inte vara ngt problem alls o få snitt, de pengarna har man ju betalat tillbaka till staten hundra gånger om
  • beadis
    maopa skrev 2008-04-26 01:02:08 följande:
    De var 12 pers i salen under mitt snitt. Jag läste någonstans att en vanlig förlossning kostar ca 25000, ett ks 40000 och en förlossning med komplikationer 60000. Ta siffrorna med en nypa salt, för jag vet som sagt inte källan till uppgifterna. Jag födde på ett av Sveriges universitetssjukhus, dvs ett av de större. Jag tror inte att storleken på stad har betydelse för om man får snitt beviljat eller inte. Jag själv fick inte beviljat förrän i v32.
    nej det beror väl på vilken läkare man hamnar hos, om den är human...
  • beadis
    pumpkinpie skrev 2008-04-26 08:30:05 följande:
    Tänkte på dig hela dagen igår snart3barnsmamma, jag tycker att det du går igenom är helt fruktansvärt! Jag funderar på hur det fungerar med journaler, har ingen erfarenhet av detta, men är det möjligt att kräva att få sin åsikt eller liknande inskrivet i journalen? Kanske någon inom vården som vet? Min erfarenhet när man har att göra med tex myndigheter är att det är väldigt lätt att ge ett svar eller avfärda någon muntligt. Ber man om ett skriftligt svar tänker personen igenom svaret nogrannare eftersom det är mer troligt att man får stå till svars för det senare.Med tanke på att du gott och väl har skäl som räcker till för att beviljas ett huminitärt snitt undrar jag om du kan kräva att få inskrivet i din journal,- att du blivit utsatt för övergrepp,- att du är mycket rädd för att barnet ska få skador eller dö, pga tidigare komplikationer,- att du är rädd för att få skador med tanke på vad som skett vid tidigare förlossningar,- att du är så rädd för att föda vaginalt att det kommer att påverka förlossningen i en negativ riktning,- att du utan tvivel anser att ett snitt vore det bästa men att du blir TVINGAD att föda vaginalt,- att du anser dig inte vara hjälpt av den behandling de erbjudits innan förlossningen då den inte ändrat vare sig dina mentala eller fysiska förutsättningar inför förlossningen.Anledningen till att jag tycker att du ska försöka få detta inskrivet i din journal är att det, om något skulle gå snett (får naturligtvis inte hända) gör detta det mycket lättare att utkräva ansvar av den som fattat beslutet. Detta är inte av elakhet, en läkare måste vara helt säker på att han eller hon fattar det bästa beslutet. Men psykologiskt kan det vara jobbigt för ansvarig läkare att ha det så svart på vitt som det blir här. Jag tänkte ganska mycket på formuleringen, den är jätteviktig.Ge inte upp, fortsätt att kämpa! Det verkar som om de allra flesta får sitt snitt beviljat lite senare i graviditeten. Låt oss hoppas att detta bara är ett dumt test för att se hur beslutsam du är.
    menar du att psykologen ska skriva ner det i sitt utlåtande om mig eller aurora bm...överläkaren kommer ju knappast att skriva det eftersom det är hon som nekar mig snittet..
  • beadis
    pumpkinpie skrev 2008-04-26 08:32:47 följande:
    Jag märker att det är väldigt lätt att vara präktig och ge andra råd...önskar jag kunde ta tag i min egen situation också. Där blir det betydligt svårare...
    heltklart lättare att råda andra, men när det gäller en själv blir man bara maktlös...
  • beadis
    Hopp78 skrev 2008-04-26 13:11:36 följande:
    Sthlmsjävlar:Tack så mkt. Det känns faktiskt bra att dom var tillmötesgående.Ja vi vet redan vad pojken ska heta Med makens onda mage gick det inte alls bra. Ingen tar honom på allvar och det stör mig så fruktansvärt mkt. Igår fick han reda på av sin chef på arbetet att det kanske är en cysta i magen. Chefens fru hade haft det och hon hade likadana symptom som maken har.Men maken ska begära en röntgen via VC för så här kan han ju inte ha det.Tack för omtanken!snart3barnsmamma:Tackar så mkt. Fast jag tycker sjukvården är fucked up ändå men det är en annan historia!Men jag tycker det är konstigt ändå att du inte får ett snitt snart3barnsmamma. För min brorsas fru hon hade en jobbig förlossning, värkar som stannade av, sonen blev utdragen med en sugklocka och jag tror hon sprack oxå en hel del efteråt.Men förra året då dom skulle få en till, hon fick sitt snitt lätt som jag har förstått av min brorsa. För när han fick veta att jag skulle ha barn, då sa jag att jag kommer att kräva ett kejarsnitt och han sa då att: "Men det är ju lätt att få igenom idag mot för några år sedan".Tycker bara det är konstigt att du inte får snittet beviljat.Men jag håller tummarna för dig ändå!
    ja man kan verkligen undra varför...jag tror det handlar mkt om vilka läkare man bemöter....o vad deras överförordnare säger till de...mkt ekonomi alltså
  • beadis
    Tuzza skrev 2008-04-26 22:48:50 följande:
    snart3barnsmamma: Usch..har läst ditt brev till läkaren...och jag fattar inte hur de kan neka dig snitt...
    Är det någon som orkar läsa mitt brev när jag skrivit det klart? Inboxar det gärna isåfall...
    jag läser gärna ditt brev när det är klart...
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.