pumpkinpie skrev 2008-04-26 08:30:05 följande:
Tänkte på dig hela dagen igår snart3barnsmamma, jag tycker att det du går igenom är helt fruktansvärt! Jag funderar på hur det fungerar med journaler, har ingen erfarenhet av detta, men är det möjligt att kräva att få sin åsikt eller liknande inskrivet i journalen? Kanske någon inom vården som vet? Min erfarenhet när man har att göra med tex myndigheter är att det är väldigt lätt att ge ett svar eller avfärda någon muntligt. Ber man om ett skriftligt svar tänker personen igenom svaret nogrannare eftersom det är mer troligt att man får stå till svars för det senare.Med tanke på att du gott och väl har skäl som räcker till för att beviljas ett huminitärt snitt undrar jag om du kan kräva att få inskrivet i din journal,- att du blivit utsatt för övergrepp,- att du är mycket rädd för att barnet ska få skador eller dö, pga tidigare komplikationer,- att du är rädd för att få skador med tanke på vad som skett vid tidigare förlossningar,- att du är så rädd för att föda vaginalt att det kommer att påverka förlossningen i en negativ riktning,- att du utan tvivel anser att ett snitt vore det bästa men att du blir TVINGAD att föda vaginalt,- att du anser dig inte vara hjälpt av den behandling de erbjudits innan förlossningen då den inte ändrat vare sig dina mentala eller fysiska förutsättningar inför förlossningen.Anledningen till att jag tycker att du ska försöka få detta inskrivet i din journal är att det, om något skulle gå snett (får naturligtvis inte hända) gör detta det mycket lättare att utkräva ansvar av den som fattat beslutet. Detta är inte av elakhet, en läkare måste vara helt säker på att han eller hon fattar det bästa beslutet. Men psykologiskt kan det vara jobbigt för ansvarig läkare att ha det så svart på vitt som det blir här. Jag tänkte ganska mycket på formuleringen, den är jä
tteviktig.Ge inte upp, fortsätt att kämpa! Det verkar som om de allra flesta får sitt snitt beviljat lite senare i graviditeten. Låt oss hoppas att detta bara är ett dumt test för att se hur beslutsam du är.
menar du att psykologen ska skriva ner det i sitt utlåtande om mig eller aurora bm...överläkaren kommer ju knappast att skriva det eftersom det är hon som nekar mig snittet..