Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Sthlmsjävlar skrev 2008-04-03 19:22:59 följande:
    Skrev detta i en annan tråd och kan likväl klistra in det här också, är intressant fakta!Kejsarsnitt är hantverksmässigt enkelt och det kejsarsnitt som går på rutin (planerat) är snabbt och behändigt och lättare planerat än en utdragen förlossning.När läkare i efterhand får klander för att något gått snett så handlar det oftast om att kejsarsnittet gjorts för sent eller att det inte gjorts alls, ALDRIG om kejsarsnitt som gjorts.De blivande föräldrarna råkar ofta ut för att personalen inte har tid för de, eftersom de behövs vid andra förlosnsingar samtidigt, detta uppstår aldrig under ett planerat snitt.Hur barnet påverkas negativt av snitt:Kejsarsnittsbarn har inte blivit ihoppressade som barn som fötts vaginalt, detta gör inte bara att de ser extra fina ut utan kan också vara blålila vilket kan vara lite skrämmandeUnder en vaginal förlossning får barnet höga halter av adrenalin (stresshormoner), det gör att hjärtat pumpar på extra och kroppen får mycket syre, det gör att den nyföddes lungor lättare kan fyllas med luft och att värmen hålls då barnet kommer ut.Därför behöver ibland snittade barn lite extra hjälp med andning samt värmehållningen under de första timmarna efter snittet.Detta är det som står i boken om just kejsarsnitt- viveka holmertzInget angående barnets psykiska/mentala välbefinnande, alltså tar barnet inte skada, då hade det garanterat stått för denna boken är en handbok från Vi Föräldrar och tar inte ställning för snitt.
    Som jag sa innan sa är det helt ovanligt att barnet fortsâtter sova under snittet och lyfts ur mamman sovandes, sa sa hemskt traumatiskt är det nog inte
  • siamusen

Helt sanslöst hjärta. Men det verkar ju somom du har ett snittlöfte och det âr ju bra

4 veckor är inte mycket egentligen även om det kânns drygt!

Själv har jag redan mitt snitt utan problem. Sist jag var hos läkaren pratade vi om livmoderns skörhet/styrka och han sa helt enkelt att "ja, men det blir ju snitt för dig nu som vanligt, antar jag?"

Men sa har jag ju 2 snitt bakom mig redan.

Hursomhaver sa fick vi svar fran moderkaksprovet igar och vi ska fa en pojke i september.

• siamusen
    Smuliz skrev 2008-04-05 14:46:11 följande:
    Jag ska in igen på tillväxt-UL på mån och träffa min läkare. Ska fortsätta ta upp KS, för det finns inget annat alternativ för mej, men behöver tips om hur jag ska göra för att få henne att förstå att jag verkligen är säker på min sak!?TIps å råd önskas...
    Säg som det är. Varför du vill ha snitt och att det inte finns nagot alternativ.
  • siamusen
    Smuliz skrev 2008-04-05 15:04:01 följande:
    Svar på #545Har redan gjort det de senaste 3 besöken på spec.mv. Men det händer ju inget för det. Och nu börjar det närma sej så jag blir mer och mer nervös ju närmare BF ja kommer... Vill bromsa tiden, för den bara rusar fram känns det som.
    Har du med dig pappan? Vet inte vad ni ska göra. Ställ till en scen och sâga att du vägrar. Skrik och gorma.

Ingen aning faktiskt. Jag skulle bli arg som fan.
  • siamusen
    Smuliz skrev 2008-04-05 15:15:07 följande:
    Svar på #547Mmm det är just det... är inte den skrikiga å gormiga personen, snarare blyg å tillbakadragen... Tycker inte om att gråta inför nån osv.Men ska försöka låta mer bestämd eller nåt den här gången.
    Inte jag heller, men när det gâller just lâkarvärlden har jag lârt mig att säga ifrån.
  • siamusen
    hag7 skrev 2008-04-06 19:23:01 följande:
    Lycka till nu alla som inte har fått snitt beviljat än ! Själv tycker jag att det nästan känns lite konstigt att veta datum när bebisen kommer , hur många dagar innan BF kommer ni att bli snittade ? Själv ska jag snittas 6 dagar innan BF bara att hoppas att den lilla stannar kvar tills dess annars måste man ju få akusnitt ?
    Ja, da blir det akut fast det är oftast inte sa akut. Samma som planerat bara pa ett annat datum
  • siamusen
    Smuliz skrev 2008-04-07 15:27:42 följande:
    Är hemma nu efter ett lååångt besök på spec.mvGjort tillväxt-UL och kollat så livmodertappen inte var mogen (pga min mensvärk och kraftiga sammandragningar) men det var den inte *puh*Sen fråga läkaren mej om jag fortfarande var inne på snitt, och ja som laddat upp som tusan, tog fram min lilla fusk-lapp där jag skrivit upp alla mina känslor jag har kring en vaginal förlossning och var beredd på mothugg. Hon läste lappen och frågade mej lite om de olika sakerna jag skrivit. Sen sa hon, Ja jag tycker inte att det är nåt mer att diskutera mer än att du får ett planerat snitt. Du har ju väldigt starka känslor kring vaginal förlossning. Så ska vi säja den 20-21 maj!? Gissa om jag blev paff, men sen kände jag hur en tung tung sten släppte inombords. Jag blev så lättad. Så jag fick preliminärt datum den 21maj men ska få riktiga datumet vid nästa besök i början på maj. Och jag blev lovad ett "akut" snitt OM det skulle sätta igång tidigare.Allt känns såååå mycket lättare nu Hoppas det går lika bra för alla ni andra som fortfarande kämpar!
    Stort jätteGRATTIS!!
  • siamusen
    hag7 skrev 2008-04-08 20:47:59 följande:
    Ni som har fått beviljat snitt , vad sa narkosläkaren när ni träffade hon/han vid inskrivningen ?
    Vi diskuterade olika bedövningar jag fatt innan, vikt,allergier och hur det hela går till.

Mycket pedagogiskt med en ritning pa ryggraden
  • siamusen
    Jaylin skrev 2008-04-09 11:02:40 följande:
    Hej på er!Tack för alla filmer med ks, ska titta Blodpropp: man får väl dricka någon medicin innan som ska motverka blodproppar?Ang. samtal med läkare eller Aurorabm (Funbun) så tror jag nog inte att det funkar att säga att man bara inte vill. Man måste nog, tyvärr ha någon mer djupgående rädsla eller tidigare erfarenhet. Å andra sidan sa Aurorabm till mig igår att de inte kan tvinga någon att föda vaginalt. Smuliz och Miss Finland: usch vad hemskt att ha flera vänner som förlorat sina bebisar! Det måste vara jätteovanligt. En vän till min bror förorade också barnet veckan innan det skulle födas, så vidrigt.Mina skäl som jag pratade med bm om är:- jättestark förlossningsrädsla efter tidigare förlossning (att något ska gå fel, ingen kontroll, att jag ska dö, att barnet mår dåligt etc)- väldigt rädd för smärtan och den långa tiden det tar (tog)- minnet av min dotters förlossning är fruktansvärd - jag vill ha fina minnen från detta barns födelse- Har väntat 6 år med att våga bli gravid igen
    Jag fick sprutor mot blodpropp. Varje dag i tre dagar efter snittet
  • siamusen
    Jaylin skrev 2008-04-09 11:09:12 följande:
    Vad bra!Det finns alltså inget att oroa sig för Aurorabm frågade mig om jag inte var rädd för ks... och tyckte nog att jag var lite konstig som tusen gånger hellre får magen uppskuren än att föda vanligt. Men ks skrämmer mig inte det minsta.
    Nej, inte direkt
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.