Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

habibty81 skrev 2008-03-08 15:02:16 följande:
    Jag ska snittas antingen innan eller efter påsk. Är grymt nervös... Jag ska vara vaken om inga komplikationer uppstår. Jag är mest rädd för spinalen. jag är rädd att de kommer att skära bebisen eller glömma en sax eller nå´t sånt i magen... Helt sjuka tankar, jag vet...Katatern får jag isatt efter spinalen. Pust!Har ni skrivit förlossningsbrev?
    Spinalen gjorde inte alls ont pa mig kan jag trösta med. Känns mest som lite elektriska stötar och sedan sprids en värme längst ryggen och ned i benen. Rätt häftigt faktiskt

Katetern kan sâttas efterat men be om det innan.
  • siamusen
    habibty81 skrev 2008-03-08 16:23:39 följande:
    Jag får ett datum på tisdag. Lite sent kan jag tycka då jag de vetat om att det blir snitt från första början. På tisdag är jag i v 37+1. Jag vill ju veta.För mig spelar det ingen roll om det blir innan efter efter påsk. Bara det blir av! Jag har bf 31/3.
    kan ha med planering att göra. De har nog inte sina övriga "scheman" lang tid i förväg.

Jag fick min snitt tid 18 dagar innan mitt snitt.
  • siamusen
    indianflicka skrev 2008-03-08 16:28:46 följande:
    anledningen till att jag frågar är att jag har BF 30 Mars, och undrar när jag skulle bli snittad OM det blir planerat snitt. Beslutet tas nu på måndag om det blir snitt.Jag undrar om det blir innan eller efter påsk. Blir det innan påsk är det ju GRYMT snart!
    Vad spännande Hoppas du får ditt snitt.
  • siamusen
    semlan10 skrev 2008-03-10 12:45:07 följande:
    Jag har fått beviljat snitt, ska snittas den 20/3 i v.36+0. Anledningen till det är av medicinska skäl men hade fått snitt beviljat redan innan, då jag kände att det var rätt för mig, skillnaden är att det då skulle ha skett två veckor senare. Börjar bli jättenervös för spinalen och katetern och smärtan efteråt trots att jag har hög smärttröskel, har läst så många historier här på fl nu att de har haft så ont efteråt, svårt och röra sig etc. Skönt och hitta tråd där fler har samma mål som jag hade från början och där man kan se det som något positivit istället för och tala om alla nackdelar, för vaginalt är inte heller alltid riskfritt. Ni som snittats tidigare, var det svårt för er och ta er till toaletten efteråt och själv kunna sköta er hygien, typ byte av binda och så?
    Första duschen var jag lite stel, men jag behövde absolut ingen hjâlp.

Toalett och byte av binda kunde jag göra utan problem.
  • siamusen
    pumpkinpie skrev 2008-03-12 06:35:27 följande:
    Bra initiativ TS! Och ännu bättre med en lista...skulle vara intressant att veta hur man ser på snitt på olika ställen i landet. Förresten är det någon som vet om man kan "byta" sjukus om man blir nekad snitt på sitt lokala sjukhus, till en annan stad var som helst i Sverige?
    Du kan byta landsting.
  • siamusen
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-12 18:42:38 följande:
    fast då måste man tydligen söka själv, min bm kan inte skicka en ny remiss till ett annat sjukhus, för hon har redan skickat i Borås...fattar inte varför bara...det kanske är en regel som bara gäller här..vet ej
    Fattar inte heller varför. Verkar konstigt.
  • siamusen

Blodproppar fick jag sprutor mot i förebyggande syfte.

När det gâller andningen sa kan det hânda barn som är födda vaginalt ocksa även om det är nagot vanligare hos snitt barn.

Det är dock inget farligt utan de far ligga med lite syre till lungorna "torkar". Gar fort.

• siamusen
    Smuliz skrev 2008-03-13 10:47:51 följande:
    Svar på #206Ja inom andra saker har jag en som brukar "gilla" att bråka för mej. Men det här är så himla personligt, skulle en BM eller läkare godta att man "skickar" någon annan med ens talan!?Fru U skrev 2008-03-13 10:45:38 följande:
    Jag skulle absolut ta med mig pappan till barnet!

Min man var med nâr vi ville höra om vi kunde fa snitt och han stâllde den enkla fragan: Vad är säkrast för barnet?

Läkaren svarade en förlossning som är övervakad fran allra första början, dvs en igangsättning eller snitt.

Vi pratade lite om risker och sedan fragade vi om vi kune fa snitt. Inga problem alls.

Sa ta med pappan som stöd dom ocksa kan propsa pa snitt och kan komma med olika annorlunda argument än du.
  • siamusen
    becky79 skrev 2008-03-13 08:17:27 följande:
    hej,Har läst lite nu på tråden, verkar som man kanske ska vara lite påstridig ifall man ska ha snitt beviljat.Jag var hos bmk i veckan och tog upp förlossningen, hon bokade mig t en läkare i slutet på april, för att tala om den.Några bra tips?Sen undrar jag en sak :Ni som haft planerade snitt, vilken tids plan eller vad jag nu kan kalla det, gemfört med vanlig bf?Har funderat på det är det några dagar innan så kan ju bebisen vilja komma innan, eller är det något vecka innan????
    Jag snittades 11 dagar innan BF. Startar de tidigare sa far man sitt snitt da.
  • siamusen
    Smuliz skrev 2008-03-13 11:11:53 följande:
    Svar på #217Pappan till barnet är redan med. Han är med på alla besök Fast han är nog ännu mindre talförd är mej
    Skrivned precis alla tankarpa ett papper, âven de sma argumenten som verkar onödiga. ALLT du oroar dig om och som gör dig rädd.
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.