ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
Förresten, skönt att denna tråd är som den ska, en massa bra tips och utbyte av information utan en massa påhopp och diskussioner!
Förresten, skönt att denna tråd är som den ska, en massa bra tips och utbyte av information utan en massa påhopp och diskussioner!
Jag klickade på kejsarsnittslänken och kollade på länken, det som gör mig beklämd är att detta är inget annat än propaganda. Min önskan är att vårdpersonal skulle vara mer ärlig och objektiv i detta ämne. Det är just detta som gör att jag har så svårt att lita på dem. Sedan har jag så svårt för de flummigare inslagen av förlossningsvården som de är så förtjusta i ... kvinnlig urkraft ... istället för rationella förklaringar.
En annan sak som verkligen upprör mig är att man iom propagandan och pressen man utsätts för gör att alla kvinnor får likvärdig vård. Om jag som vuxen och ganska gåpåig kvinna känner nervositet och obehag inför snittsamtal, hur känns det då för en rädd artonåring?
INTE får likvärdig vård ska det självklart vara
Grattis till en underbar liten tjej!
Gratulerar Maopa!
Jag gjorde samma tolkning som din barnmorska när jag läste lagen, alltså att läkaren måste ha ett medicinsk skäl till varför de inte vill ge snitt. Lagtexten är lite klurigt skriven, jag har funderat på att släpa mig i väg till universitetsbiblioteket för att läsa vad som står i förarbetena till lagen och om det finns några kommentarer. Jag får återkomma med detta.
Jag har hårdpluggat, både kejsarsnitt och vaginala förlossningar. Undrar om ni andra har några bra böcker att tipsa om?
- Dessa har jag läst/anskaffat:
Kejsarsnitt av Viveka Holmertz
Kejsarsnittsboken av Malin Alfven et.al.
Rädd att föda av Leni Söderberg och Nicole Silverstolpe
Att föda av Gudrun Abascal
Jag ska också köpa en bok (glömt vad den heter) om förlossningsrädsla som är skriven som kurslitteratur åt barnmorskor, kan vara bra att veta vad de lär sig
Jag håller med föregående, i de böcker jag har läst, både om kejsarsnitt och böcker om förlossningar i allmännhet talas det tyst om de typer av skador som kan förekomma vid vaginala förlossningar. Det är precis som om det är OK att skrämmas när det gäller kejsarsnitt, men när det gäller bristningar och dylikt står det oftast nåt i stil med "nästan alla brister, men det är inget farligt och känns knappt. Ibland måste man sys men läkningen går snabbt". De som har varit med om att brista mycket vet att detta inte är hela sanningen.
Lite balans tack! Sluta att skrämma oss som vill ha kejsarsnitt och informera sakligt om riskerna med vaginalförlossning!
Ursäkta om jag är lite känslosam, men jag kom precis hem från afterwork och är lite full! Trebarnsmamma, jag lider verligen med dig. Så fruktansvärt att vara fångad i en situation som denna. Jag har full förståelse för om du inte orkar längre, ibland orkar man inte vara arg utan bara faller in i förtvivlan och mörker. Men om du tillåter dig att ge upp för en stund och sedan tar chansen och ringer till ett annat sjukhus kanske du har tur och träffar på en person som förstår. Du kan ju prova att ringa i alla fall. Enligt vad jag har läst här verkar ju Varberg vara ett OK ställe.
Eftersom jag aldrig har varit i din situation (jag har ju inga barn än så länge) kan jag inte till fullo förstå vad du känner, jag kan bara föreställa mig. För mig skulle det kännas som ett övergrepp om någon tvingade mig.
I de böcker jag har läst står det klart och tydligt att om mamman är rädd kan det komplicera förlossningen. Att läkarna tyckte att du hade två lätta förlossningar har ju ingen betydelse i sammanhanget. Det är ju DIN upplevelse som räknas.
Känner dig inte, men önskar jag kunde ge dig en kram!
PS. Du har inspirerat mig! I morgon ska jag släpa mig till bibl för att se om jag kan hitta några kommentarer eller förarbeten till lagen så man äntligen kan få klarhet i vad de menar. Inte säkert att jag hittar något, men jag ska i alla fall försöka!