• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 18:42:37 följande:
    jag är läkare och har gjort snitt men det var pga sätesläge. Som jag skrev tidigare har jag på omvägar hört talas om en läkare som födde sitt första barn när hon var en bit över 40 år och av äldersskäl valde snitt. Det var det "minst tunga" medicinska skäl jag har hört i den branchen. Läkare generallt är rätt rädda för operationer. För övrigt tycker jag att stark förlossningsrädla är skäl för snitt

Jaha är du själv läkare, intressant, inom vilket område?

Men jag förstår inte vad du menar med din fråga?!

• Hektor

Jag har svårt att tro att läkare skulle vara rädda för operationer?
    Isåfall är de ju inte säkra på hur de utför sitt yrke?
    Oftast opererar ju kollegor varandra om det är något som ska göras.

Jag är själv undersköterska och det känns toppen tryggt att veta att man har 6-8 personal med under snittet som bevakar och endast tar hand om dig.
    Under vaginal förlossning har du 1 bm , och hon springer dessutom emellan om flera förlossningar pågår samtidigt

• Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 20:14:12 följande:
    läkare opereras 30% mindre än andra människor, källa DN. Jag opererar men jag är inte obstetriker. Jag frågade för att jag har aldrig hört talas om en läkare som valt snitt pga förlossningsrädsla. Du hade tydligen en släkting som valt det. Hon är nog ganska ovanlig. Jag undrade helt enkelt vad du baserade ditt påstående i din TS på.

Jag har inte nämnt orsaken förlossningsrädsla i TS just för de jag känner.

Här samlas ju tjejer som alla har olika anledningar, men visst en slags förlossningsrädsla för den "dåliga" sjukvården kan man ju säga att det är.

Jag vet flera inom sjukvården som valt/väljer snitt, blir alltmer vanligt idag

+ kändisar + vanliga tjejer som vet att man faktiskt ska ha möjligheten att välja

• Hektor

Får man fråga om du som läkare gjorde ett vändningsförsök?

Riskerna att lyckas är ju 50/50 där vilket läkarna inte heller alltid talar om
    + att det ofta kan sätta igång en förlossning för att man stökat runt så mycket

• Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 20:54:25 följande:
    jo, men ditt svar på min fråga är att du har en kvinnlig läkare i din släkt som valt snitt. Det stämmer inte med "Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!Jo för att de vet/har kunskaperna."Jag gjorde vändningsförsök men det misslyckades. Det står till och med på karolinskas hemsida att chansen att lyckas med vändningsförsök är 50%. Det står troligen på alla sjukhus hemsidor om vissa läkare missar att säga det. Risken att försöket sätter igång en förlossning är mkt liten. Just mitt vändningsförsök gjorde absolut inte ont. De knuffade lite på bebben som vägrade röra på sig, nästan som en kittling. Sen hjälpte det lite med connections- min kompis gamla kursare bokade in vändningen hos deras bästa läkare. men inte ens hon lyckades, tyvärr

Jag har 1 läkare i min släkt och sen flera "kollegor"
    + folk jag träffat/pratat med inom vården.

Så jag vet flera läkare som valt snitt, och flera sjukvårdspersonal

Är du emot snitt eller vart vill du komma?
    Isåfall är du i fel tråd och kan maila mig personligen för denna tråd är endast för att stötta de tjejer som ännu inte fått sina snitt + ge positiv information

• Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 21:12:21 följande:
    jag tycker att din formulering i TS "Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför! Jo för att de vet/har kunskaperna." är direkt vilseledande. Ja, läkare väljer snitt och är positivt inställda till snitt när barnen ligger i säte, moderkakan ligger i vägen osv. Jag valde själv snitt, eller hur? Det du kallar "lite information" låter som att läkare generellt väljer snitt pga oro för sjukvårdsresurserna vid vaginal förlossning och jag tror helt enkelt inte på det.
    De personer jag personligen känner har ju uttryckt sig så?
    Och det är ju mina personliga åsikter jag framlägger i TS  som information,
    så jag förstår inte hur du kan tycka det är vilseledande när jag utgår från min själv?

Min privata information vill jag dela med andra
  • Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 21:21:56 följande:
    så detta är en tråd som inte handlar om det som står i TS? det var ju nytt jag kan inte tvinga dej, TS att svara mer specifikt på min fråga. som sagt var, jag tycker att stark förlossningsrädlsa är skäl för snitt men att man ska vara mycket medveten om vad man väljer.

Hur menar du med att du vill ha ett specifikt svar?
    Utveckla gärna frågan då för jag har ju precis skrivit svar
    Inlägg 745?

Vad skälet är till snitt har ingen betydelse i denna tråd, vi stöttar varandra oavsett =)

• Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 21:41:48 följande:
    TS är sju mil lång och jag känner inte till någon regel på familjeliv som säger att man måste kommentera varje mening i en trådstart för att vara relavant i en diskussion. detta tolkar du som att läkare väljer snitt vid sätesläge, moderkaka ivägen osv medan jag läser att du menar att läkare väljer snitt för att de är oroliga för vaginal förlossning. Men du behöver inte utvecka dig mer om du inte vill. Jag tror jag har fått det svar jag trodde.
    De jag nämner i TS är pga förlossningsrädsla/ bekvämlighetsskäl ja.
    Det andra är ju helt självklart ifall det skulle vara en medicinsk komplikation
  • Hektor

I övermorgon är det dags för min lilla Hektor att komma ut =)
    Längtar så otroligt mycket!

• Hektor

Ni får hålla alla tummar för oss är ni snälla! =)

Jag är förväntansfull och enbart positivt nervös just nu, men antar att onsdagsnatten inte kommer bjuda på många sömn timmar ;)

Informationsmötet idag där man fick träffa personalen som ska medverka under snittet var verkligen toppen!
    Man fick sig en pratstund i enrum med varje

Hektor är väldigt ovanligt men tro mig jag har TJATAT på sambon, han gillade det inte från början.

Hur går det för er andra som ej ännu fått godkänt?

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.