• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 18:42:37 följande:
    jag är läkare och har gjort snitt men det var pga sätesläge. Som jag skrev tidigare har jag på omvägar hört talas om en läkare som födde sitt första barn när hon var en bit över 40 år och av äldersskäl valde snitt. Det var det "minst tunga" medicinska skäl jag har hört i den branchen. Läkare generallt är rätt rädda för operationer. För övrigt tycker jag att stark förlossningsrädla är skäl för snitt

Jaha är du själv läkare, intressant, inom vilket område?

Men jag förstår inte vad du menar med din fråga?!

• Hektor

Jag har svårt att tro att läkare skulle vara rädda för operationer?
    Isåfall är de ju inte säkra på hur de utför sitt yrke?
    Oftast opererar ju kollegor varandra om det är något som ska göras.

Jag är själv undersköterska och det känns toppen tryggt att veta att man har 6-8 personal med under snittet som bevakar och endast tar hand om dig.
    Under vaginal förlossning har du 1 bm , och hon springer dessutom emellan om flera förlossningar pågår samtidigt

• Hektor
    Tyras föräldrar skrev 2008-04-14 20:14:12 följande:
    läkare opereras 30% mindre än andra människor, källa DN. Jag opererar men jag är inte obstetriker. Jag frågade för att jag har aldrig hört talas om en läkare som valt snitt pga förlossningsrädsla. Du hade tydligen en släkting som valt det. Hon är nog ganska ovanlig. Jag undrade helt enkelt vad du baserade ditt påstående i din TS på.

Jag har inte nämnt orsaken förlossningsrädsla i TS just för de jag känner.

Här samlas ju tjejer som alla har olika anledningar, men visst en slags förlossningsrädsla för den "dåliga" sjukvården kan man ju säga att det är.

Jag vet flera inom sjukvården som valt/väljer snitt, blir alltmer vanligt idag

+ kändisar + vanliga tjejer som vet att man faktiskt ska ha möjligheten att välja

• Hektor

Får man fråga om du som läkare gjorde ett vändningsförsök?