• Henke Mammas älsklig

Vad e de som e svenskt-

E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...

• Svar på tråden Vad e de som e svenskt-
  • mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-02-17 13:21:40 följande:
    Ja tekniskt sätt är man väl svensk om man är svensk medborgare..men bara takniskt för enligt många är man svensk om man är blond och blåögd typ. Vad vet jag.Jag är svensk medborgare men jag kallar mig inte svensk.
    Nä, det är ju olika hur man känner inför det, att man är svensk medborgare behöver inte innebära att man känner att det känns rätt att kalla sig svensk. Jag är inte född i Sverige men är svensk medborgare och kallar mig själv som svensk.
  • alvosk

Svensk e man om man kommer från svergie i många generationer tillbaka. Kan alla svenska ord mm. Om man e vit som svenskar är.

• Esperando

..fast måste rätta mig själv lite. Nu tror ni nog jag är förvirrad...och då tror ni rätt

När jag är med svenskar är jag INTE svensk.

När jag är med landsmän och kvinnor så är jag VÄLDIGT svensk.

• mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-02-17 13:33:32 följande:
    ..fast måste rätta mig själv lite. Nu tror ni nog jag är förvirrad...och då tror ni rätt När jag är med svenskar är jag INTE svensk.När jag är med landsmän och kvinnor så är jag VÄLDIGT svensk.
    haha, jag känner igen mig i det också, när jag är utomlands så känner jag mig ursvensk också, så svensk man kan bli
  • Lady Morpheus
    alvosk skrev 2008-02-17 13:33:03 följande:
    Svensk e man om man kommer från svergie i många generationer tillbaka. Kan alla svenska ord mm. Om man e vit som svenskar är.
    Hur många generationer är det som gäller då?

Nä, svensk är man om man har svenskt medborgarskap, oavsett vad andra säger eller tror. För övrigt är vi alla världsmedborgare och lika värda.
  • Esperando

Hur många generationer då?
    Och hur vit är vit? Det finns ju mörkhåriga svenskar....
    Och enligt dig ...så kan ju inte jag kallas för svensk för att jag endast är svensk medborgare, men "kan alla ord" , antar att du menar att man talar svenska flyrtande..och utan brytning hör och häpna

Så skulle du vilja förklara din teori lite?

alvosk skrev 2008-02-17 13:33:03 följande:
  • emcjoh

Det där känner jag med igen, här är jag "Jugoslav" o. där nere hos mina syskon inser jag hur Svensk jag är. *rörig*

Esperando skrev 2008-02-17 13:33:32 följande:
    ..fast måste rätta mig själv lite. Nu tror ni nog jag är förvirrad...och då tror ni rätt När jag är med svenskar är jag INTE svensk.När jag är med landsmän och kvinnor så är jag VÄLDIGT svensk.
  • KimKatt
    Svar på #12
    Hmm, i vilken segregerad del av Sverige bor du? Jaja, jag tar inte illa vid mig men jag antar att du inte riktigt förstår vad det är du säger. Ojojoj. /Kim.
  • Bemma

Fyyy vad tråkigt det är att allt jämt måste in i fack!

Svensk är den som svensk vill vara!

Men det är ju skittråkigt att "bara" vara svensk! Alla är så mycket mer än det! Vilken tillgång att vara född i jugoslavien, uppvuxen i Kina och bosatt i Sverige. Då har man så mycket mer som man "kan" (kanske språk) och som man kan relatera till! Tufft tycker jag!!

Men först och främst är vi alla människor...det är det som förenar oss! Vem bryr sig vad vi "är" i övrigt?? Viktigast är att ha respekt för andra människor och att vara ödmjuk inför sådant som inte är "vi"!!

• Esperando

Bästa inlägget på länge

Bemma skrev 2008-02-17 16:33:38 följande:
    Fyyy vad tråkigt det är att allt jämt måste in i fack!Svensk är den som svensk vill vara!Men det är ju skittråkigt att "bara" vara svensk! Alla är så mycket mer än det! Vilken tillgång att vara född i jugoslavien, uppvuxen i Kina och bosatt i Sverige. Då har man så mycket mer som man "kan" (kanske språk) och som man kan relatera till! Tufft tycker jag!!Men först och främst är vi alla människor...det är det som förenar oss! Vem bryr sig vad vi "är" i övrigt?? Viktigast är att ha respekt för andra människor och att vara ödmjuk inför sådant som inte är "vi"!!
Svar på tråden Vad e de som e svenskt-