inoka skrev 2008-02-20 22:36:55 följande:
JJag vet inte om det finns mer fördomar ute på en liten ö. I alla fall de äldre har svårt att hålla kommentarerna inombords. Jag är rätt tuff av mej och tar inte åt mej så jätte mkt men när det är ngt jag möter bland anhöriga på jobbet blir det lite jobbigt ibland för trots man vet att man är lika bra som ngn annan som jobbar där och att jag endå har jobbat där i 13 år så får man en släng av dåligt självförtroende och när ngn går bort och en ny flyttar in undrar man alltid hur denna nya anhörig ska vara. Och så ska det inte va tycker jag. De gamla som bor där är underbara. För dem är jag "den lilla söta" och jag är alltid snällast och sååå duktigt för att vara så ung..*S* och egentligen är det ju det viktigaste..att de tycker jag gör ett bra jobb. Men som du säger vietnammamma att man får dåligt bemötande för man är överviktig..det är lika hemskt och lika fel. Kompisen till mej är lite rund och sånt som hon hör och bemötandet mot henne gör att det vrider sig i kroppen på mej.
Eftersom jag varit smal och gick upp jättemycket på mycket kort tid så märker jag skillnaden i hur folk ser på mig och behandlar mig. Hade jag varit överviktig sedan barnsben hade jag inte märkt skillnad antagligen. Jag är ju samma person nu som när jag var smal men det förstår inte folk utan behandlar en annorlunda pga utseendet. Jag tyckte inte om den jag var när jag var smal, tycker bättre om mig själv som person nu men självklart är jag inte direkt stolt över min övervikt.....knepigt. Men det är en annan tråd detta
Ja, jag tror det kan vara så, att det finns mer fördomar på en liten mindre ö än i en storstad där det inte är så ovanligt med människor som sticker ut, ser annorlunda ut etc.