Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Vad e de som e svenskt-

Esperando skrev 2008-02-17 13:21:40 följande:
    Ja tekniskt sätt är man väl svensk om man är svensk medborgare..men bara takniskt för enligt många är man svensk om man är blond och blåögd typ. Vad vet jag.Jag är svensk medborgare men jag kallar mig inte svensk.
    Nä, det är ju olika hur man känner inför det, att man är svensk medborgare behöver inte innebära att man känner att det känns rätt att kalla sig svensk. Jag är inte född i Sverige men är svensk medborgare och kallar mig själv som svensk.
  • mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-02-17 13:33:32 följande:
    ..fast måste rätta mig själv lite. Nu tror ni nog jag är förvirrad...och då tror ni rätt När jag är med svenskar är jag INTE svensk.När jag är med landsmän och kvinnor så är jag VÄLDIGT svensk.
    haha, jag känner igen mig i det också, när jag är utomlands så känner jag mig ursvensk också, så svensk man kan bli
  • mammatillvictor

Måste fråga, om man är från te x Estland, då är man kanske vit och blond och blåögd, kasnke bott i Sverige i många år, kan svenska flytande, kan "alla ord", är denna person mer svensk än min pappa som är född i Sverige av svenska föräldrar och pratar svenska flytande och också kan alla ord men har svart hår?!

• mammatillvictor
    Bemma skrev 2008-02-17 16:33:38 följande:
    Fyyy vad tråkigt det är att allt jämt måste in i fack!Svensk är den som svensk vill vara!Men det är ju skittråkigt att "bara" vara svensk! Alla är så mycket mer än det! Vilken tillgång att vara född i jugoslavien, uppvuxen i Kina och bosatt i Sverige. Då har man så mycket mer som man "kan" (kanske språk) och som man kan relatera till! Tufft tycker jag!!Men först och främst är vi alla människor...det är det som förenar oss! Vem bryr sig vad vi "är" i övrigt?? Viktigast är att ha respekt för andra människor och att vara ödmjuk inför sådant som inte är "vi"!!
    Håller helt med dig Bemma! Det verkar som att är man svensk så är det så bra och fint, varför då? Är det så viktigt att eftersträva egentligen. När jag säger att jag känner mig väldigt svensk när jag är utomlands vet jag inte om det är positivt eller negativt egentligen, det är liksom bara så Men med mitt temperament och annat så kommer nog det sydamerikanska arvet fram mer
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2008-02-20 18:49:12 följande:
    Det finns en händelse där jag verkligen inte kännt mej som om jag hörde hemma i Sverige fastän hjärnan sa att jag skulle skita i det så sved det i hjärtat... En anhörig till en av våra boende stod med sina syskon ute i vårt kök och när jag kom så la han armen käckt omkring mej och sa högt att - Ja här har vi Micaela Hon har 2 barn med sin svenska pojkvänn Vadå svenska pojkvänn?? Jag var väl lika svensk jag..Så för en gångs skull gav jag svar på tal och svara rätt elakt att Jag är väl lika svensk som du och för det andra är det min man... Då rodna han rätt ordenligt. Och han visste att jag var adopterad för han känner tyvärr mina föräldrar lite och han har varit pastor här ute. Jag möter en hel del sånt på boendet med äldre anhöriga. Precis som om jag inte kan lika mkt bara för jag är mörk och mindre inteligent..En dam frågade till och med en jobbarkompis om jag kunde köra "mamma i rullstolen" och om jag kunde byta blöjor på mamman... Så ibland blir man lite idiotförklarad och det är inte alltid lätt att bara skaka av sig och glömma kommentarerna.
    Jag känner inte alls igen mig i detta. Jag har aldrig blivit tagen för mindre vetande pga att jag är adopterad eller pga mitt icke svenska utseende. Inte min bror och inte min man heller. Blir så ledsen när jag hör sånt här. Jag har fått konstiga kommentarer från framför allt äldre personer när de får höra att jag är adopterad men det har jag inte tagit åt mig av då jag känner att de inte är insatt i det här med adoptioner osv. De dom säger är inte av elakhet utan av brist på erfarenhet. Ibland kan det tom vara lite roligt Men jag informerar om hur det är osv och då blir de bara glada och intresserade och tycker det är spännande. Men jag förstår att du blir ledsen om du möts av detta mycket i ditt arbete.
  • mammatillvictor
    Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-20 21:53:37 följande:
    Det är detta jag syftar på.. man säger att alla ska ha lika värde ect men ändå ser vissa ner på en och anser att man e mindre svensk.. Jag förstår det inte... Det känns inombods även om man inte vill låsas om det...
    Ja, visst är det så att alla säger att alla har lika värde men så ser ju inte verkligheten ut. Jag känner inte av det som inoka berättar ovan men däremot så känner jag att jag blir bedömd pga mitt utseende, inte för att jag ser icke svensk ut utan för att jag är överviktig bl a. Jag har alltid varit jättesmal och då fick jag ett helt annat bemötande än jag får nu, märker en stooor skillnad. Klart att det känns inombords även om jag försöker att inte ta åt mig av det.
  • mammatillvictor
    inoka skrev 2008-02-20 22:36:55 följande:
    JJag vet inte om det finns mer fördomar ute på en liten ö. I alla fall de äldre har svårt att hålla kommentarerna inombords. Jag är rätt tuff av mej och tar inte åt mej så jätte mkt men när det är ngt jag möter bland anhöriga på jobbet blir det lite jobbigt ibland för trots man vet att man är lika bra som ngn annan som jobbar där och att jag endå har jobbat där i 13 år så får man en släng av dåligt självförtroende och när ngn går bort och en ny flyttar in undrar man alltid hur denna nya anhörig ska vara. Och så ska det inte va tycker jag. De gamla som bor där är underbara. För dem är jag "den lilla söta" och jag är alltid snällast och sååå duktigt för att vara så ung..*S* och egentligen är det ju det viktigaste..att de tycker jag gör ett bra jobb. Men som du säger vietnammamma att man får dåligt bemötande för man är överviktig..det är lika hemskt och lika fel. Kompisen till mej är lite rund och sånt som hon hör och bemötandet mot henne gör att det vrider sig i kroppen på mej.
    Eftersom jag varit smal och gick upp jättemycket på mycket kort tid så märker jag skillnaden i hur folk ser på mig och behandlar mig. Hade jag varit överviktig sedan barnsben hade jag inte märkt skillnad antagligen. Jag är ju samma person nu som när jag var smal men det förstår inte folk utan behandlar en annorlunda pga utseendet. Jag tyckte inte om den jag var när jag var smal, tycker bättre om mig själv som person nu men självklart är jag inte direkt stolt över min övervikt.....knepigt. Men det är en annan tråd detta

Ja, jag tror det kan vara så, att det finns mer fördomar på en liten mindre ö än i en storstad där det inte är så ovanligt med människor som sticker ut, ser annorlunda ut etc.
  • mammatillvictor
    Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-23 01:40:11 följande:
    Personligen spelar det roll inombods. För mina känslor gör det de. Mina föräldrar är inte från indien det är väl kanske i den skillnaden hela grejen ligger.. jag vill inte vara mindre svensk än dem eftersom de är mina föräldrar. Kansek låter detta konsigt. Jag vet att jag inte har ljus hud men titta på hur mångkullturellt Sveriger är idag. För många personer spelar det ingen roll man blir bemött som vem som hälst och då känner jag mig svensk men rätt vad de är dycker någon upp och säger motsattsen. Kanske är det okunskap av mig när jag inte förstår agrument som "stick hem jävla apa".. Jag skulle vilja att någon kunde argumentera för varför de har de åsikterna...
    Menar du att du får sådana kommentarer av vuxna i vuxen ålder? I vilka situationer då?! Jag har fått höra något sånt någon gång i mellanstadiet men aldrig efter det! *chockad*
Svar på tråden Vad e de som e svenskt-