Vad e de som e svenskt-
E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...
E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...
Jag tycker man är svensk om man känner sig svensk. Ett barn som är adopterat av människor som känner sig svenska är svenskt.
svensk är man om man är svensk medborgare, och det är man när man blir adopterad i Sverige av en svensk medborgare....
Alla som är svenska medborgare är svenska, oavsett vad andra tycker faktiskt. Sedan kan man känna sig svensk eller inte, det är ju upp till den enskilde personen. Men andra kan inte bedöma om någon är svensk eller inte, det är medborgarskapet som avgör. Och barn som adopteras av svenska föräldrar blir självklart svenska medborgare så ja, de är svenska men (oftast) födda i ett annat land.
Svensk är man väl om man är född av el. adopterad av föräldrar som är sv.medborgare.
Vad man känner sig som är en helt annan femma.
Jag känner mig så svensk man kan bli.. men jag försöker förstå hur folk som säger att man inte är svensk resonerar.. Har det med hudfägen helt och hållet att göra? Jag har bott i sveriger med mina adoptivföräldrar (som jag ser som mina riktiga föräldrar) sen jag var sex månader. Ändå får man höra att man ska sticka hem.. Hem.. vad är då detta hem som jag inte känner till.. jag e så hemma jag kan vara..
Jag är född i Danmark, har bott i Sverige sen jag var två år, är ganska mörk och har blivit "påhoppad" verbalt då jag åkt kommunalt om att "såna som du ska väl inte vara här" och "åk hem där du kommer ifrån" /Kim.
okey.. ,men blir du itne irriterad.. jag menar jag känner mig lika svensk som någon annan skulle ja tro..
Jag blev faktiskt så pass överraskad så jag sa ingenting. I efterhand kändes det ändå bra. Man ska inte bemöta sånt: varför skulle jag "försvara" mig och tala om att jag är svensk? Det finns ju massor med andra människor som är mkt mörkare än mig (tom i hudfärg) som är det oxå? Under många år så upplevde jag snarare irritation för att människor hela tiden skulle prata om Danmark och att jag skulle känna mig dansk. Varför då? Jag är ju uppvuxen här och präglad av det svenska samhället. Sen är jag dessutom uppvuxen i ett mångkulturellt hem. /Kim.
visst de låter klokt.. men de käns som om inte jag är svensk e min son då svensk?? Jag tycker de verkar rörigt..
Ja tekniskt sätt är man väl svensk om man är svensk medborgare..men bara takniskt för enligt många är man svensk om man är blond och blåögd typ. Vad vet jag.
Jag är svensk medborgare men jag kallar mig inte svensk.