Inlägg från: Henke Mammas älsklig |Visa alla inlägg
  • Henke Mammas älsklig

Vad e de som e svenskt-

E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...

• Svar på tråden Vad e de som e svenskt-
  • Henke Mammas älsklig

Jag känner mig så svensk man kan bli.. men jag försöker förstå hur folk som säger att man inte är svensk resonerar.. Har det med hudfägen helt och hållet att göra? Jag har bott i sveriger med mina adoptivföräldrar (som jag ser som mina riktiga föräldrar) sen jag var sex månader. Ändå får man höra att man ska sticka hem.. Hem.. vad är då detta hem som jag inte känner till.. jag e så hemma jag kan vara..

• Henke Mammas älsklig

okey.. ,men blir du itne irriterad.. jag menar jag känner mig lika svensk som någon annan skulle ja tro..

KimKatt skrev 2008-02-16 18:01:58 följande:
    Jag är född i Danmark, har bott i Sverige sen jag var två år, är ganska mörk och har blivit "påhoppad" verbalt då jag åkt kommunalt om att "såna som du ska väl inte vara här" och "åk hem där du kommer ifrån" /Kim.
  • Henke Mammas älsklig

visst de låter klokt.. men de käns som om inte jag är svensk e min son då svensk?? Jag tycker de verkar rörigt..

• Henke Mammas älsklig
    alvosk skrev 2008-02-17 13:33:03 följande:
    Svensk e man om man kommer från svergie i många generationer tillbaka. Kan alla svenska ord mm. Om man e vit som svenskar är.
    Så det är altså hudfärgen som gör dig svensk? Underförstått då att varken jag eller mitt barn är svenskt?.. Jag undrar hur du motiverar det? När vi båda levt hela våra liv i sveriger, haft svenska som modersmål, följt svenska regler och lagar.. Att Sveriger är det ända land vi känner till gör inte det oss till svenskar? Vill gjärna veta hur du resonerar..
  • Henke Mammas älsklig
    Bemma skrev 2008-02-17 16:33:38 följande:
    Fyyy vad tråkigt det är att allt jämt måste in i fack!Svensk är den som svensk vill vara!Men det är ju skittråkigt att "bara" vara svensk! Alla är så mycket mer än det! Vilken tillgång att vara född i jugoslavien, uppvuxen i Kina och bosatt i Sverige. Då har man så mycket mer som man "kan" (kanske språk) och som man kan relatera till! Tufft tycker jag!!Men först och främst är vi alla människor...det är det som förenar oss! Vem bryr sig vad vi "är" i övrigt?? Viktigast är att ha respekt för andra människor och att vara ödmjuk inför sådant som inte är "vi"!!
    Kanske hade jag inte frågat efter dessa fack från början om jag inte hade fått det tillbackaslängt helatiden. Visst kan jag hålla med dig i stora drag. Det bode inte spela någon roll. Men endå efrågastes de.. Varför?
  • Henke Mammas älsklig
    alvosk skrev 2008-02-19 20:20:48 följande:
    Varför frågar du ts om du bara vill att alla ska säga det du vill höra??? ne givetvis var jag inte allvarig men de e vell så många svenskar ser på saken, blir bara så trött på trådstartare som bara klarar av "snälla" svar.
    Jag klarar av svar som inte är snälla.. men jag vill gärna veta åsikterna bakom.. Det är väl inte ¨så svårt att motivera något man står för eller???
  • Henke Mammas älsklig
    alvosk skrev 2008-02-19 23:00:52 följande:
    Jo extremt, ne men jag orkar inte va rasist mot mej själv och då e de lika bra att l¨ägga ner detta.. de vet väl vem som helst att man är svensk om man är medborgare..
    ¨ja det är ju olika i tycket... men det är väl inget fel med att vilja försöka förstå olika personers resonemang..
  • Henke Mammas älsklig
    inoka skrev 2008-02-20 18:49:12 följande:
    Det finns en händelse där jag verkligen inte kännt mej som om jag hörde hemma i Sverige fastän hjärnan sa att jag skulle skita i det så sved det i hjärtat... En anhörig till en av våra boende stod med sina syskon ute i vårt kök och när jag kom så la han armen käckt omkring mej och sa högt att - Ja här har vi Micaela Hon har 2 barn med sin svenska pojkvänn Vadå svenska pojkvänn?? Jag var väl lika svensk jag..Så för en gångs skull gav jag svar på tal och svara rätt elakt att Jag är väl lika svensk som du och för det andra är det min man... Då rodna han rätt ordenligt. Och han visste att jag var adopterad för han känner tyvärr mina föräldrar lite och han har varit pastor här ute. Jag möter en hel del sånt på boendet med äldre anhöriga. Precis som om jag inte kan lika mkt bara för jag är mörk och mindre inteligent..En dam frågade till och med en jobbarkompis om jag kunde köra "mamma i rullstolen" och om jag kunde byta blöjor på mamman... Så ibland blir man lite idiotförklarad och det är inte alltid lätt att bara skaka av sig och glömma kommentarerna.
    Det är detta jag syftar på.. man säger att alla ska ha lika värde ect men ändå ser vissa ner på en och anser att man e mindre svensk.. Jag förstår det inte... Det känns inombods även om man inte vill låsas om det...
  • Henke Mammas älsklig

Personligen spelar det roll inombods. För mina känslor gör det de. Mina föräldrar är inte från indien det är väl kanske i den skillnaden hela grejen ligger.. jag vill inte vara mindre svensk än dem eftersom de är mina föräldrar. Kansek låter detta konsigt. Jag vet att jag inte har ljus hud men titta på hur mångkullturellt Sveriger är idag. För många personer spelar det ingen roll man blir bemött som vem som hälst och då känner jag mig svensk men rätt vad de är dycker någon upp och säger motsattsen. Kanske är det okunskap av mig när jag inte förstår agrument som "stick hem jävla apa".. Jag skulle vilja att någon kunde argumentera för varför de har de åsikterna...

• Henke Mammas älsklig
    vagabond77 skrev 2008-02-23 09:03:37 följande:
    Tycker det är fruktansvärt trist med såna idiotkomentarer. Människor som kläcker sånt kommer från trasiga familjer med bristfälliga sociala normer och tynga ryggsäckar. De vet helt enkelt inte bättre, ingen har lärt dem att uppföra sig eller tänka efter. Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-23 01:40:11 följande:
    Visst de kan vara möjligt men det är ingen ursäkt.. Jag är så trött på folk som använder sitt förflutna som ursäkt för sina handlingar.. Man kan inte skylla sitt betende på andra.. vi har alla vårt bagage men man måste ändå asvara för sitt eget liv och sina egna handlingar..
Svar på tråden Vad e de som e svenskt-