Vad e de som e svenskt-
E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...
E man mindre svensk eller inte svensk alls om man e adopterad...
Moget.
Jo extremt, ne men jag orkar inte va rasist mot mej själv och då e de lika bra att l¨ägga ner detta.. de vet väl vem som helst att man är svensk om man är medborgare..
när du är rädd blir du svart
när du fryser blir du svart
när du är varm blir du svart
när du mår dåligt är du svart
när du rådnar blir du svart
du är råsa
när du blir rädd blir du vit
när du fryser blir du blå
när du mår dåligt blir du grön
när du rådnar blir du röd
och du kallar mig färgad
Det finns en händelse där jag verkligen inte kännt mej som om jag hörde hemma i Sverige fastän hjärnan sa att jag skulle skita i det så sved det i hjärtat...
En anhörig till en av våra boende stod med sina syskon ute i vårt kök och när jag kom så la han armen käckt omkring mej och sa högt att
- Ja här har vi Micaela
Hon har 2 barn med sin svenska pojkvänn
Vadå svenska pojkvänn?? Jag var väl lika svensk jag..
Så för en gångs skull gav jag svar på tal och svara rätt elakt att
Jag är väl lika svensk som du och för det andra är det min man...
Då rodna han rätt ordenligt. Och han visste att jag var adopterad för han känner tyvärr mina föräldrar lite och han har varit pastor här ute.
Jag möter en hel del sånt på boendet med äldre anhöriga.
Precis som om jag inte kan lika mkt bara för jag är mörk och mindre inteligent..
En dam frågade till och med en jobbarkompis om jag kunde köra "mamma i rullstolen" och om jag kunde byta blöjor på mamman...
Så ibland blir man lite idiotförklarad och det är inte alltid lätt att bara skaka av sig och glömma kommentarerna.
JJag vet inte om det finns mer fördomar ute på en liten ö. I alla fall de äldre har svårt att hålla kommentarerna inombords. Jag är rätt tuff av mej och tar inte åt mej så jätte mkt men när det är ngt jag möter bland anhöriga på jobbet blir det lite jobbigt ibland för trots man vet att man är lika bra som ngn annan som jobbar där och att jag endå har jobbat där i 13 år så får man en släng av dåligt självförtroende och när ngn går bort och en ny flyttar in undrar man alltid hur denna nya anhörig ska vara. Och så ska det inte va tycker jag.
De gamla som bor där är underbara. För dem är jag "den lilla söta" och jag är alltid snällast och sååå duktigt för att vara så ung..*S* och egentligen är det ju det viktigaste..att de tycker jag gör ett bra jobb.
Men som du säger vietnammamma att man får dåligt bemötande för man är överviktig..det är lika hemskt och lika fel. Kompisen till mej är lite rund och sånt som hon hör och bemötandet mot henne gör att det vrider sig i kroppen på mej.
Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-17 23:24:52 följande:
Oj..blev lite konstigt citat!!
Svarade Henkes mammas älskling en gång och Vietnammamma en gång!!
Personligen spelar det roll inombods. För mina känslor gör det de. Mina föräldrar är inte från indien det är väl kanske i den skillnaden hela grejen ligger.. jag vill inte vara mindre svensk än dem eftersom de är mina föräldrar. Kansek låter detta konsigt. Jag vet att jag inte har ljus hud men titta på hur mångkullturellt Sveriger är idag. För många personer spelar det ingen roll man blir bemött som vem som hälst och då känner jag mig svensk men rätt vad de är dycker någon upp och säger motsattsen. Kanske är det okunskap av mig när jag inte förstår agrument som "stick hem jävla apa".. Jag skulle vilja att någon kunde argumentera för varför de har de åsikterna...
Tycker det är fruktansvärt trist med såna idiotkomentarer. Människor som kläcker sånt kommer från trasiga familjer med bristfälliga sociala normer och tynga ryggsäckar. De vet helt enkelt inte bättre, ingen har lärt dem att uppföra sig eller tänka efter.
Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-23 01:40:11 följande:
Självklart ingen ursäkt, men en anledning kan det vara. Dock tror jag att exempelvis främlingsfientlighet grundar sig mycket i att en del människor helt enkelt saknar empati, är trångsynta och til en viss del bortskämda (vana att få allt serverat på fat). Till det kan man lägga okunskap och avsaknad av livserfarenhet.
Henke Mammas älsklig skrev 2008-02-24 20:16:06 följande:
Henke mammas älskling
Du skriver att du vill vara lika svensk som dina föräldrar. Jag har inte erfarenhet av att vara dopterad, men det är väl ändå vissa likheter med att vara lite annorlunda än normen. Och annorlunda än normen är man ju även om man adopterar. Man kommer ofta i situationer då det är tydligt att man är annorlunda. Min strategi då är att se till fördelarna. För det finns ju en del positivt med det hela. För din del har du en andra kultur som är en del av dig, eller hur man väljer att uttrycka det. Och det finns det väl något positivt med. Men det är väl alltid så att det kräver lite extra energi av en om man inte flyter med i normen hela tiden (dvs är precis lika som den stora massan). Tänk så trist det vore om alla var lika.