• mars dotter

sugklocka! AJJ

Hej!

Jag måste bara berätta att jag vid min första graviditet förlöstes med sugklocka. Det var den absolut värsta kännslan jag kännt i hela mitt liv och skrek som ett djur!

nu är ja gravi igen, (har gått 2 år sedan ja fött min lilla tjej)
    och ja är hemsk rädd för att föda igen och kasnke behöva använda sugklocka! , mina frågor är nu till er alla som har erfarenhet av sugklocka:

1. gör det ondare att förlösas med sugklocka, än en vanlig vaginal förlossning?
    2. Finns det chans att man måste ta hjälp av den vid den andra förslossningrn?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-12 23:01
    Jätt tacksam för svar! Tack ni alla som svarar på förhand!:)
    och sköt om er

• Svar på tråden sugklocka! AJJ
  • Winnertaco

Utan nån direkt erfarenhet av sugklocka så svarar jag vad läkaren sa till mig i förra veckan:
    Nej, det behöver inte göra ondare, ofta är det lindrigare att sätta en sugklocka än att snitta om förlossningen gått så långt. (Jag tror dock att det kan vara smärtsammare efter vad jag hört av de som blivit förlösta med sugklocka)

Det är klart att risken finns att man måste sätta en igen, men du kan ju skrifva i ditt förlossningsbrev mycket tydligt att du i sånna fall vill att man snittar.

Johanna 061223
  • kapet

Mitt första barn födde jag med hjälp av sugklocka.  Det gjorde väldigt mycket ont eftersom de hade inte tid att ge mig bedövning.Grabben  skulle ut snabbt.
    Mitt andra fick jag 2005 (4 år efter det första) och då behövde jag inte sugklocka.Visst gjorde det mer ont med sugklockan.Det är ingen som kan säga om du behöver använda sugklockan igen.
    Men när jag var gravid med andra så visade läkaren den nya sugklocka och det var inte alls så stor som den de hade förr. Det var 50% mindre nu.

• kapet

Pga komplikationer och långdragen förlossning ( 4 dygn)första gången blev jag erbjuden snitt men jag ville försöka vaginalt.Det gick de med på men jag sa tydligt att jag inte ville ha sugklockan även om det var mindre.
    Så jag fic försöka så länge jag orkade och jag lyckades hela vägen  utan snitt med andra barnet. (16 timmar med värsta värkar)

• mars dotter
    Svar på #3
    blir lugnare av att höra att du säger att du upplevde att de gjorde ondare med sugklocka, så ja kan vara positivt inställd på denna förlossning (och hoppas p åatt de inte blir någon sugklocka)

ska ge järnet denna gång så lill*n ploppar ut fort!;)
  • mars dotter
    Svar på #2
    ja de gör ja nog då, snitt för de bli om dom säger att dom måste sätta dne där förbaskade sugklockan!
  • mars dotter
    Svar på #6
    tyckte du inte?! oh shit... ja som trodde ja hade hög smärttröskel!

men hopas ni uppfattat mig rätt nu, ja menar inte att de gjorde ont att sätta dit själva sugklockan , utan att förlösas med den när dom liksom draar ut bebis
  • kapet

DEt gjorde väldigt mycket or även de skulle sätta in det och de förklarade att de inte hade tid för bedövning.Grabben mådde dåligt.
    Men det gör ont även utan sugklocka när barnet ska ut.

• mars dotter
    Svar på #8
    okej, ja had einte heller bedövning.. MEN, du har haft två förlossningar el?
    Det är just de ja menar gör de inte ondare att föda ut bebisen med sugkloocka istället för att man krystar ut den själv?
  • xenaa
    ericas mamma skrev 2008-02-12 23:13:19 följande:
    jag tyckte inte alls det gjorde ont med sugklockan. hoppas du slipper det denna gång o ja med
    håller med dig. det gjorde inte ont som många säger att de ska ha gjort. bara kände att nått drogs bort liksom hehe
    men gjorde inte alls ont..
    ♥LEO♥
Svar på tråden sugklocka! AJJ