• kapet

sugklocka! AJJ

Mitt första barn födde jag med hjälp av sugklocka.  Det gjorde väldigt mycket ont eftersom de hade inte tid att ge mig bedövning.Grabben  skulle ut snabbt.
    Mitt andra fick jag 2005 (4 år efter det första) och då behövde jag inte sugklocka.Visst gjorde det mer ont med sugklockan.Det är ingen som kan säga om du behöver använda sugklockan igen.
    Men när jag var gravid med andra så visade läkaren den nya sugklocka och det var inte alls så stor som den de hade förr. Det var 50% mindre nu.

• kapet

Pga komplikationer och långdragen förlossning ( 4 dygn)första gången blev jag erbjuden snitt men jag ville försöka vaginalt.Det gick de med på men jag sa tydligt att jag inte ville ha sugklockan även om det var mindre.
    Så jag fic försöka så länge jag orkade och jag lyckades hela vägen  utan snitt med andra barnet. (16 timmar med värsta värkar)

• kapet

DEt gjorde väldigt mycket or även de skulle sätta in det och de förklarade att de inte hade tid för bedövning.Grabben mådde dåligt.
    Men det gör ont även utan sugklocka när barnet ska ut.

• kapet

Med andra baret kunde jag inte få EDA pga diskbråck men fördel när man ska föda andra gången är att man vet hur ont det kan göra.Det so mjag gjorde var att använda,riskuddar,massage,tens från börkjan.Jag förökte stå ut så mycket jag kunde utan att använda lustgas eller petidin.Jag visste att jag skulle ha mer ont senare och det var först efter ca 9 timmar med värkar som jag började använda lustgas.Sen fick jag petidin och det hjälpte mig väldigt mycket.
     Jag hade också massor med personalen inne i rummet med första barnet. På slutet var det 3 läkare,2 bm,2 undersköterskor,barnläkare eftersom grabben hade hög puls,jag mådde dåligt, ingen av oss orkade längre.
    Sen var mion mamma och min man inne också.

• kapet

Ursäkta stavningen men jag är trött o sömnig nu.
    Jag skrev förlossningsbrev och de visste precis hur jag ville ha det. Det är ett tips.

• kapet

Aurora är bra.Har själv gått hos aurora innan förlossningen.Jag var skiträdd för förlossningen efter första barnet.Tillsammans med henne och min läkare på SMVC gick det bra.

Svar på tråden sugklocka! AJJ