• mars dotter

sugklocka! AJJ

Hej!

Jag måste bara berätta att jag vid min första graviditet förlöstes med sugklocka. Det var den absolut värsta kännslan jag kännt i hela mitt liv och skrek som ett djur!

nu är ja gravi igen, (har gått 2 år sedan ja fött min lilla tjej)
    och ja är hemsk rädd för att föda igen och kasnke behöva använda sugklocka! , mina frågor är nu till er alla som har erfarenhet av sugklocka:

1. gör det ondare att förlösas med sugklocka, än en vanlig vaginal förlossning?
    2. Finns det chans att man måste ta hjälp av den vid den andra förslossningrn?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-12 23:01
    Jätt tacksam för svar! Tack ni alla som svarar på förhand!:)
    och sköt om er

• Svar på tråden sugklocka! AJJ
  • xenaa

Plus att det var en undersköterska som låg  på min mage och tryckte ut sonen och 2 läkare med sugklocka och 2 bm som hade kontroll på hjärtljud mm. de var lite tufft i slutet eftersom han hade bajsat i magen.

men ärligt jag minns ingen smärta av just sugklockan

♥LEO♥
  • mars dotter
    xenaa skrev 2008-02-12 23:21:27 följande:
    håller med dig. det gjorde inte ont som många säger att de ska ha gjort. bara kände att nått drogs bort liksom hehemen gjorde inte alls ont..
    så de gjorde inte ont när bebisen kom ut?!
    hm kasnke fattar helt fel
  • xenaa

nej jag kände inte smärtan när de drog ut honom. De kändes som under hela förlossningen typ kände egentligen ingen skilland förutom att de kändes som om nån drog ut nått bara

♥LEO♥
  • mars dotter
    xenaa skrev 2008-02-12 23:22:45 följande:
    Plus att det var en undersköterska som låg  på min mage och tryckte ut sonen och 2 läkare med sugklocka och 2 bm som hade kontroll på hjärtljud mm. de var lite tufft i slutet eftersom han hade bajsat i magen.men ärligt jag minns ingen smärta av just sugklockan
    ja så var de för mig med. hela förlossnings personalen var inne i mitt rum (var den enda som födde just då) o undrade vad som hände, då ja skrek som en stucken gris..
    de gör ju inte ont att sätta dit själva sugklockan men just när dom ska dr aut bebis
  • mars dotter
    xenaa skrev 2008-02-12 23:24:04 följande:
    nej jag kände inte smärtan när de drog ut honom. De kändes som under hela förlossningen typ kände egentligen ingen skilland förutom att de kändes som om nån drog ut nått bara
    åh gud måste ha kännts underbart!! önskar denna förlossning går lika bra som din då, fast doc utan sugklockan!:)
  • xenaa

ja precis så var de för mig. jag var den enda som födde just då så typ alla personal var inne hos mig.

Nej jag knde inget när de satte på sugklockan kände inget heller när de drog ut honm...
    konstigt  hehe

♥LEO♥
  • mars dotter
    xenaa skrev 2008-02-12 23:25:49 följande:
    ja precis så var de för mig. jag var den enda som födde just då så typ alla personal var inne hos mig.Nej jag knde inget när de satte på sugklockan kände inget heller när de drog ut honm...konstigt  hehe
    så underbaart...
  • xenaa
    mars dotter skrev 2008-02-12 23:25:30 följande:
    åh gud måste ha kännts underbart!! önskar denna förlossning går lika bra som din då, fast doc utan sugklockan!:)
    ja de var nära att klippa mig, så de slapp jag. för han ville inte ut riktigt då så jag fick den chansen att krysta och då kom han. och jag sprack inte mkt heller. nån litet stygn inne och nått lite utanpå.

jag vill helst ha samma förlossning med nästa barn . bara att det inte är så långdraget bara
    ♥LEO♥
  • mars dotter
    xenaa skrev 2008-02-12 23:27:14 följande:
    ja de var nära att klippa mig, så de slapp jag. för han ville inte ut riktigt då så jag fick den chansen att krysta och då kom han. och jag sprack inte mkt heller. nån litet stygn inne och nått lite utanpå.jag vill helst ha samma förlossning med nästa barn . bara att det inte är så långdraget bara
    ja jag förstår det, skulle ja också vilja! hoppas verkligen att denna förlossning kommer gå bra, har du några tips till mig som är så rädd inför nästa gång?
    eller kanske bra tips inför förlossningen som man kan ta hjälp av när man ligger där o plågas?
  • xenaa

hehe jag skulle själv behöva tips vill ha fler barn men är rädd för en förlossning till.
    Men det jag ska tänka på till nästa gång är iaf att INTE skrika för man förlorar mkt kraft på att göra det. ist att bara trycka då.
    man blir extremt trött med att skrika .

♥LEO♥
  • kapet

Med andra baret kunde jag inte få EDA pga diskbråck men fördel när man ska föda andra gången är att man vet hur ont det kan göra.Det so mjag gjorde var att använda,riskuddar,massage,tens från börkjan.Jag förökte stå ut så mycket jag kunde utan att använda lustgas eller petidin.Jag visste att jag skulle ha mer ont senare och det var först efter ca 9 timmar med värkar som jag började använda lustgas.Sen fick jag petidin och det hjälpte mig väldigt mycket.
     Jag hade också massor med personalen inne i rummet med första barnet. På slutet var det 3 läkare,2 bm,2 undersköterskor,barnläkare eftersom grabben hade hög puls,jag mådde dåligt, ingen av oss orkade längre.
    Sen var mion mamma och min man inne också.

• kapet

Ursäkta stavningen men jag är trött o sömnig nu.
    Jag skrev förlossningsbrev och de visste precis hur jag ville ha det. Det är ett tips.

• NovaAlexandra

hur kändes det? jag menar, du har ju bara fött så och det gör pissont att föda, kanske det vara helt vanligt ont? brände det? jag har fött två ungar utan bedövning, det gjorde ont. jätteont. om du är rädd för smärtan tycker jag att du ska tala med din bm så du kan få komma på samtal hos aurora. lycka till

/mamma till världens bästa Sanna och Emma
  • kapet

Aurora är bra.Har själv gått hos aurora innan förlossningen.Jag var skiträdd för förlossningen efter första barnet.Tillsammans med henne och min läkare på SMVC gick det bra.

• Eisa

Varför gör det ondare med sugklocka? Barnet kommer ju ut på samma sätt?

• xenaa
    Eisa skrev 2008-02-13 16:51:41 följande:
    Varför gör det ondare med sugklocka? Barnet kommer ju ut på samma sätt?
    tydligen gör det ont för att man drar ut bebisen då kanske de blir mer smärta.
    men som jag skrivit innan jag kände ingen skillnad
    ♥LEO♥
  • cizzon

på mig använde dom också sugklocka, men jag tyckte nu inte det var så farligt, jag har ju inget att jämföra med förstås men nog måste det ju göra ont utan också?!!

• Diorlover

Eisa:Tror det gör ondare för man skyndar på. Slidan hinner kanske inte töja sig ordentlgit.

• AForsström

Fick använda sugklocka med första barnet, fick ingen bedövning, det var bråtom att få ut pojken då!
    Gjorde fruktansvärt ont, men jag vet inte om det var mer smärta med klockan eller inte, tyckte nog dotterns förlossning gjord minst lika ont, oxå utan bedövning men utan klocka, hoppas denna ska göra mindre ont

Det bor en liten Nhea i magen med Bf 19 maj
  • Ugglan71

Bägge mina barn föddes med hjälp av sugklocka. Det var inga problem och det gjorde inte ont. Får man rätt instruktioner av läkaren när man skall krysta är det inga problem. Jag ska få barn igen snart och vill inget annat än att få sugklocka

Svar på tråden sugklocka! AJJ