• Bevabus

Flytta hemifrån?

Om man vill flytta hemifrån som 18 åring men egentligen inte har pengar till det. Vad gör man då undrar jag? Finns det NÅN minsta lilla möjlighet att få pengar till det på nåt sätt??
    Jag orkar helt seriöst inte bo här längre...går bara inte. Jag är 17 nu men om jag flyttar efter sommaren så blir jag 18.

• Svar på tråden Flytta hemifrån?
  • Emelisch

Om du tex inte kommer överens med dina föräldrar eller om du mår dåligt över att bo hemma eller om du helt enkelt vill flytta av andra skäl så kan du gå till soc och förklara situationen för dom också kanske du får bidrag av dom.

• Bevabus

Aa det är så situationen är. Kommer inte överens med dom alls och livet går dåligt redan som det är. Men så fort det kommer nåt bra så gör dom allt negativt igen!!
    Planerar att åka till USA om ett och halvt år som au pair men orkar inte vänta så längre.

Men hur funkar det med att betala räkningar och sånt då? jag har ju inget jobb :/ och om jag får ett så lär det inte räcka att betala för allt jag behöver

• Emelisch
    Bevabus skrev 2008-02-08 17:48:46 följande:
    Aa det är så situationen är. Kommer inte överens med dom alls och livet går dåligt redan som det är. Men så fort det kommer nåt bra så gör dom allt negativt igen!!Planerar att åka till USA om ett och halvt år som au pair men orkar inte vänta så längre.Men hur funkar det med att betala räkningar och sånt då? jag har ju inget jobb :/ och om jag får ett så lär det inte räcka att betala för allt jag behöver
    Okej, tråkigt att det ska behöva vara så :/ Men om du nu får hjälp av soc så fixar dom lägenhet också får du bidrag som ska räcka till hyra, räkningar osv. :)
  • Bevabus

tack för svaren!
    mjo =/
    okej, ska höra med dom hur det funkar =) jag går och pratar hos BUP så min psykolog kanske vet något om hur det där funkar..

Emelisch skrev 2008-02-08 17:51:45 följande:
    Okej, tråkigt att det ska behöva vara så :/ Men om du nu får hjälp av soc så fixar dom lägenhet också får du bidrag som ska räcka till hyra, räkningar osv. :)
  • Smulu

Men varför åker du inte tidigare som aupair då?

Eller kanske till ex. afrika som volontär?!

• Bevabus

om ett och ett halvt år slutar jag gymnasiet. jag måste verkligen avsluta mina studier först innan jag ger mig ut på äventyr. jag har varit på språkresa förut och vet hur mycket det förändrar ens liv och hur befriande det är. om jag åkte som au pair nu så skulle jag aldrig vilja komma tbx till skolan igen och jag vill åtminstone avsluta min gymnasietutbildning först behöver bara nån annanstans att bo för att orka med detta.

Smulu skrev 2008-02-08 18:06:12 följande:
    Men varför åker du inte tidigare som aupair då?Eller kanske till ex. afrika som volontär?!
  • susye
    Emelisch skrev 2008-02-08 17:51:45 följande:
    det där är inte alls säkert att det sätmmer för det skiljer från kommun till kommun
    finns ju inte några direkt fasta regler för soc utan det är upp till varje sätlle att bestämma
    o att inte komma överens med sina föräldrar brukar inte vara skäl nog, vilka tonårinagr har det inte så
    det måste finnas djupare skäl som tex psykiskt illamående pga något osv
  • Bevabus

Någon här som har varit i samma situation som jag? Som har erfarenhet av att flytta hemifrån såhär?

• susye

läste att du går hos en psykolog, då kanske h*n kan hjälpa dig att forska i detta o kolla med soc där du bor
    här tex hjälper inte soc till med lägenhet utan den får man hitta själv

• Bevabus

jo precis, jag har fler problem än att bara inte komma överens med föräldrarna =/ så jag hoppas dom kan ordna nåt

susye skrev 2008-02-08 18:54:57 följande:
    läste att du går hos en psykolog, då kanske h*n kan hjälpa dig att forska i detta o kolla med soc där du borhär tex hjälper inte soc till med lägenhet utan den får man hitta själv
Svar på tråden Flytta hemifrån?