Åsiktskvinnan skrev 2011-10-01 08:39:39 följande:
Om du flyttar hemifrån kommer du garanterat inte ha mer pengar än nu, om du inte får ett bra jobb. Kanske kan du börja jobba nu när du bor hemma så får du mer pengar. Det handlar väl om att du måste göra något själv om vill ha pengar, lasta inte över det på din mamma, hon gör nog så gott hon kan. Ang detta med att hon inte vill att du är ute, jag förstår att det är jobbigt för dig. Samtidigt förstår jag din mamma för det är verkligen ett helvete att sitta hemma och vara orolig, givetvis bör hon ge dig mera frihet, men kanske du kan sätta dig ner när du inte ska gå ut utan ta och prata med henne vid ett "lugnt" tillfälle, och berätta precis som du känner, att du faktiskt känner att du vill flytta just pga att du inte får någon frihet och att ni kan komma överens om att du ringer innan du kommer hem så hon vet att du är på G hem, eller något liknande. Jag har själv suttit i denna situation fast som mamma, jag önskar mitt barn hade pratat mig till rätta och verkligen förklarat. Jag trodde jag som vuxen visste bäst och gjorde allt av omtanke och ska erkänna, av kontrollbehov. Men det är för att man älskar sitt barn så mycket det är inte för att vara dum. Jag hoppas verkligen ni kan komma fram till något vettigt.
Det är så jävla lätt för de som inte vet hur det känns att säga ''sitt ner o prata med de vid ett lugnt tillfälle'', aså grejen är att det är svårt att sitta o prata med någon som är psykisk sjuk vid ett ''lugnt tillfälle'' därför att även om tillfället är lugnt, blir tillfället inte lugnt längre när man försöker få de att förstå. Det är exakt samma sak med min mamma, jag ville sova över hos en tjejkompis, och det slutade med att jag skar mina handleder för att få hennes tillåtelse och uppmärksamhet. DET ÄR INGEN MÄNNISKA SOM KAN ÄGA EN ANNAN MÄNNISKA förstår ni det? Inte ens en förälder!. Så tjejen som är utsatt för samma situation som jag,:
Du lever bara en gång, så slösa inte bort din tid med sjuka föräldrar som tar sin ilska ut på dig pga hur de haft det i sin barndom. Om du inte vill va en liknande förälder självklart.
Om man litar på vem man är, så spelar inget annat roll. Jag kan ha världens skydd och ändå bli mördad idag, det är ingen som garanterar att jag inte ska bli skadad eller mördad eller våldtagen. Ska jag leva med den här rädslan i resten av mitt liv pga hur världen ser ut? Nå jag är ingen schizofren och tänker inte bli det heller!
Låt bli att ge råd om situationer som du inte känner till.
Mvh En trött tonårs tjej.