• Bevabus

Flytta hemifrån?

Om man vill flytta hemifrån som 18 åring men egentligen inte har pengar till det. Vad gör man då undrar jag? Finns det NÅN minsta lilla möjlighet att få pengar till det på nåt sätt??
    Jag orkar helt seriöst inte bo här längre...går bara inte. Jag är 17 nu men om jag flyttar efter sommaren så blir jag 18.

• Svar på tråden Flytta hemifrån?
  • susye

har du pratat med ungdosmavdelningen på soc för de kan nog hjälpa dig med sånt här?

• LovleyMamma

Tråkigt att din situation är så.
    Hur mycket man får av soc skiljer sig från kommun till kommun.
    Men normen för en ensamstående utan barn, så ligger hyran på ca 2900:- och levnadsnormen brukar ligga på ca 3000:- Så du får alltså ca 5900:-. Som sagt, det kan skilja sig lite.
    Det gäller att hushålla med det lilla man har. Soc betalar inte telefon-internet-tidnings räkningar.
    Är det något mer du undrar över så är det bara att skriva till mig.

Lycka till

• Bevabus

tack för svaret! så levnadsnormen är alltså mat och sånt?

Rexxa skrev 2008-02-08 19:33:36 följande:
    Tråkigt att din situation är så. Hur mycket man får av soc skiljer sig från kommun till kommun. Men normen för en ensamstående utan barn, så ligger hyran på ca 2900:- och levnadsnormen brukar ligga på ca 3000:- Så du får alltså ca 5900:-. Som sagt, det kan skilja sig lite. Det gäller att hushålla med det lilla man har. Soc betalar inte telefon-internet-tidnings räkningar. Är det något mer du undrar över så är det bara att skriva till mig.Lycka till
  • susye
    Rexxa skrev 2008-02-08 19:33:36 följande:
    Tråkigt att din situation är så. Hur mycket man får av soc skiljer sig från kommun till kommun. Men normen för en ensamstående utan barn, så ligger hyran på ca 2900:- och levnadsnormen brukar ligga på ca 3000:- Så du får alltså ca 5900:-. Som sagt, det kan skilja sig lite. Det gäller att hushålla med det lilla man har. Soc betalar inte telefon-internet-tidnings räkningar. Är det något mer du undrar över så är det bara att skriva till mig.Lycka till
    det där är också olika från kommun till kommun så man vet inte ens om kommunen ställer upp med bidrag till en i hennes sist. hon måste ju först ha en lägenhet tex. här är det så iaf. o min son som har socbidrag får max ha en hyra på 2500
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-08 19:39:02 följande:
    tack för svaret! så levnadsnormen är alltså mat och sånt?
    levnadesnormen är uppehälle (dvs mat o kläder tex) o hyra plus hushållsel, hemförsäkring
  • Bevabus

får kolla upp det helt enkelt =)

susye skrev 2008-02-08 19:42:23 följande:
    det där är också olika från kommun till kommun så man vet inte ens om kommunen ställer upp med bidrag till en i hennes sist. hon måste ju först ha en lägenhet tex. här är det så iaf. o min son som har socbidrag får max ha en hyra på 2500
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-08 19:46:36 följande:
    får kolla upp det helt enkelt =)
    ja gör det för jag blev "lurad" här på fl då jag fick svar om socbidrag o vad man kunde få till
    separertade nyss o hamnade under normen o jag kunde få hjälp till än det ena än det andra enligt många här
    frågade min tjej på soc varför jag inte fick det o då sa hon att det är olika från kommun till kommun
  • Bevabus

oj då, okej, tack för att du berättade det!

susye skrev 2008-02-08 19:50:22 följande:
    ja gör det för jag blev "lurad" här på fl då jag fick svar om socbidrag o vad man kunde få tillseparertade nyss o hamnade under normen o jag kunde få hjälp till än det ena än det andra enligt många härfrågade min tjej på soc varför jag inte fick det o då sa hon att det är olika från kommun till kommun
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-08 19:51:36 följande:
    oj då, okej, tack för att du berättade det!
    o du du måste kasnke inte vänta tills du är 18 om ungdomsavdelningen på soc kan hjälpa dig
    min son var bara 17 då han flyttade pga att han mådde psykiskt dåligt av olika anledningar
  • Bevabus

mjo, fast jag måste nog förbereda mig psykiskt på att flytta tror jag...gillar inte förändringar, även fast jag vet att det blir till det bästa till slut

susye skrev 2008-02-08 19:56:32 följande:
    o du du måste kasnke inte vänta tills du är 18 om ungdomsavdelningen på soc kan hjälpa digmin son var bara 17 då han flyttade pga att han mådde psykiskt dåligt av olika anledningar
Svar på tråden Flytta hemifrån?