• susye

Flytta hemifrån?

Emelisch skrev 2008-02-08 17:51:45 följande:
    Okej, tråkigt att det ska behöva vara så :/ Men om du nu får hjälp av soc så fixar dom lägenhet också får du bidrag som ska räcka till hyra, räkningar osv. :)
    det där är inte alls säkert att det sätmmer för det skiljer från kommun till kommun
    finns ju inte några direkt fasta regler för soc utan det är upp till varje sätlle att bestämma
    o att inte komma överens med sina föräldrar brukar inte vara skäl nog, vilka tonårinagr har det inte så
    det måste finnas djupare skäl som tex psykiskt illamående pga något osv
  • susye

läste att du går hos en psykolog, då kanske h*n kan hjälpa dig att forska i detta o kolla med soc där du bor
    här tex hjälper inte soc till med lägenhet utan den får man hitta själv

• susye

har du pratat med ungdosmavdelningen på soc för de kan nog hjälpa dig med sånt här?

• susye
    Rexxa skrev 2008-02-08 19:33:36 följande:
    Tråkigt att din situation är så. Hur mycket man får av soc skiljer sig från kommun till kommun. Men normen för en ensamstående utan barn, så ligger hyran på ca 2900:- och levnadsnormen brukar ligga på ca 3000:- Så du får alltså ca 5900:-. Som sagt, det kan skilja sig lite. Det gäller att hushålla med det lilla man har. Soc betalar inte telefon-internet-tidnings räkningar. Är det något mer du undrar över så är det bara att skriva till mig.Lycka till
    det där är också olika från kommun till kommun så man vet inte ens om kommunen ställer upp med bidrag till en i hennes sist. hon måste ju först ha en lägenhet tex. här är det så iaf. o min son som har socbidrag får max ha en hyra på 2500
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-08 19:39:02 följande:
    tack för svaret! så levnadsnormen är alltså mat och sånt?
    levnadesnormen är uppehälle (dvs mat o kläder tex) o hyra plus hushållsel, hemförsäkring
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-08 19:46:36 följande:
    får kolla upp det helt enkelt =)
    ja gör det för jag blev "lurad" här på fl då jag fick svar om socbidrag o vad man kunde få till
    separertade nyss o hamnade under normen o jag kunde få hjälp till än det ena än det andra enligt många här
    frågade min tjej på soc varför jag inte fick det o då sa hon att det är olika från kommun till kommun
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-08 19:51:36 följande:
    oj då, okej, tack för att du berättade det!
    o du du måste kasnke inte vänta tills du är 18 om ungdomsavdelningen på soc kan hjälpa dig
    min son var bara 17 då han flyttade pga att han mådde psykiskt dåligt av olika anledningar
  • susye
    Lisu skrev 2008-02-08 20:07:54 följande:
    ett problem som kan komma upp är att så länge som du går i gymnasiet är dina föräldrar försörjningsskyldiga för dig. Detta är något de flesta kommuner håller stenhårt på och hänvisar direkt till det i fall då en tonåring vill flytta hemifrån. Om detta argument kommer upp är det bra att vara påläst om lagar och regler så jag föreslår att du läser Socialjänstlagen för att kunna argumentera för din sak.
    sant men inte om de pga tex psykisk ohälsa måste flytta genom ungdomsavdelningen på soc. min son har gjort det o nu betalar jag o pappan underhåll till kommunen o sonen får socbidrag
  • susye
    Bevabus skrev 2008-02-10 23:49:01 följande:
    Har just varit in på socialens hemsida. När dom pratar om "ungdomsboende"..är det nåt man MÅSTE bo på? eller kan man välja en vanlig lägenhet själv att bo i? bara att dom betalar den...?
    min son har bott på ett ungdomsboende o det gjorde han en period o sen fick han egen lägenhet så det är nog oftast så att man bor där ett tag o sen slussas ut
Svar på tråden Flytta hemifrån?