• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • kramis80

bubblare:

aha ok, jag förstår. Hmmm undrar vad CvL säger om du ringer dit direkt, mot mig var de jättesnälla och tyckte inte alls att högt FSH var ngt som gjorde att man inte skulle prova. Men kanske ser de annorlunda i ditt fall...vet inte. svårt...

Börja med SH, de har varit rätt trevliga mot mig när jag gjorde utredning, men sen hade de inga tider och då gick jag vidare.

hmmm, vi har en fläkt som står i källarn får nog ta upp den ikväll.

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • LALLA1

Hej på er!!!

Ja nu är jag hemkommen från äp. som gjorde ONT, värre denna gång kan jag säga.

Dessvärre är väl inte reslultatet att hurra för, blev bara 1 äggGråter. Så det är det vi hoppas på nu till på måndag då ev ET blir. Känner mig väldigt låg just nu. Försäker tänka positivt men det är svårt.

Bubblare: Så tråkigt är verkligen ledsen för din skull, men håller med dom andra ställ dig i kön iallafall så har ni ju en plats där iallafall. Men tycker väl också att du ska pröva någon annan klinik för att få ett uttalande från någon annan läkare.

Själv kommer jag inte ge upp. Om det inte blir något ET på måndag och ev gravidtiet så kommer jag att ringa CvL. Dom kanske skulle kunna ha en annan plan för mig. Den korta metoden verkar ju vara sämre för mig. Så min tanke är att kanske få försöka med den långa metoden och menopur som behandlingäven om mitt FSh är högt.

Jag är verkligen superlycklig för min dotter, men känner ändå att jag inte är färdig. Känner så starkt att en liten pojke ska komma till mig, låter helsjukt men så känns det i hela kroppen.Fundersam. Därför kan jag inte ge upp ännu. Och nu har vi ett ynka ägg att hoppas på.

Kramis: nu håller jag tummarna för dig att du blir nedreglerad och en massa äggblåsor växer till sig hos dig.

Kramisar

• kramis80

åhh Lalla gumman!
    *kramar om*
    Förstår att du känner dig låg, så tråkigt att det bara blev ett ägg, men nu hoppas vi så innerligt på att det befruktas och delar sig bra! Det kan fortfarande gå!!!
    Och nej du ska inte ge upp, ring CvL och prata med dom, de var ju väldigt snälla mot mig iaf.

Och nej det låter inte alls konstigt att du inte känner dig färdig och att du så starkt vill ha en liten pojk även om jag tror att du skulle bli otroligt glad för en till dotter oxå!

Tack för tummarna vännen! Ska bli så spännande med första vul 9 april...åhh jag hoppas så att det kommer se bra ut.

kram

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Primrose

Rätta takter, Bubblare! Litet mys kan fungera, vem vet!Flört Du ska definitivt prata med andra kliniker, tycker jag.

kramis: Ja, vallningarna är inte att leka med!Skrikandes

Jag förstår din oro, LALLA. Men det behövs ju bara ett ägg för att det ska lyckas. Gjorde de ICSI? Jag håller tummarna!Glad

• LALLA1

Tack tjejer!

Primrose: Jag vet inte om det blev ICSI. Hon sa att dom kanske skulle göra det för att "hjälpa till" lite extra som hon sa. Nu blir de ju tre dagars odling också och det kan ju vara till fördel men ärligt talat så är mina förhoppningar små just nu, vågar inte tänka positivt är så rädd att bli besviken. Jag vet ju att det bara behövs ett ägg, men man känner ju ändå att oddsen är väldigt små för att det ska blir något av det. Förra gången fick jag 4 ägg varav 3 befruktades och endast 1 ägg var tillräckligt bra för att få tillbaka så då hade vi ju ren TUR, men det känns ändå sämre nu.

Kramisar

• Miss Kno

Hej. Är helt ny här. Känner att jag böhöver få skriva av mig och hoppas att nån kan ge mig svar och lite tröst.
    Jag 27 år och min sambo har just genomgått en utredning varför vi/jag inte kan bli gravid. Har nu försökt i 1,5 år. I Torsdags var vi till Skellefteå och fick reda på resultatet. För min sambo var provet helt normalt och för mig var allt normalt förutom att jag hade för högt FSH. Det låg på 16. Som jag då förstod på läkaren så kommer jag inte att kunna genomföra en IVF behandling i och med att jag ligger på 16 i värde ( gränsen går vid 10 ). Han sa även att så länge jag har regelbunden mens och ägglossnig så ska det inte vara några större problem att bli gravid, gav oss 95-97% att lyckas med en spontan graviditet. Det känns ju positivt men man blir ju bara så frustrerad och ledsen ändå. Varför tar det så lång tid????? Är det någon som har nått tips eller svar eller frågor?! Skriv gärna.

Stor eloge till vår läkare. För att han var mänsklig, saklig och ingav trygghet.

• entjej
    Bubblare skrev 2008-03-28 12:37:36 följande:
    Hej Kramis!Nej Octavia konsultera först landstingsfinansierande sjukhus som ex. huddinge. De betalar för sprutorna, och där var det stopp.Men i o m att Octavia har ett sammarbete med CvL känns det som att det är onödigt att höra med dem, de kommer väl att ge samma utlåtande. Iofs så ingår kanske sprutbehandlingen i priset för IVF så man skulle ju kunna höra med dem...Och iom att det är privata kanske de ger en chans extra?...Börjar nu med SH, sen kasnke vi även ringer direkt till CvL..kram ps Du får skaffa en fläkt i sovrummet
    Jag smygläser här lite och blir upprörd igen över hur fort en del kliniker säger nej. Förstår fortfarande inte detta med Octavia och samarbetet. Hos vem var det det var tänkt att du skulle göra äggplocket?

Jag vill också bara skriva, utan att jag har någon personlig erfarenhet av dom klinikerna så egentligen ska jag kanske inte uttala mig...men jag vill ändå skriva att jag läst ett par stycken som fått nej av Sophia hemmet men fått ja av S:t Göran. Så S:t Göran verkar öppnare och flexiblare. Sophiahemmet kanske tänker för mycket på sin statistik. Det är en nu precis som fick nej av Sophia hemmet för att hon tidigare bara fått ett ägg. S:t Göran prövade en annan metod på henne och hon har precis plockats på fyra ägg!
  • entjej

Miss Kno skrev 2008-03-29 10:40:08 följande:

Hej. Är helt ny här. Känner att jag böhöver få skriva av mig och hoppas att nån kan ge mig svar och lite tröst.Jag 27 år och min sambo har just genomgått en utredning varför vi/jag inte kan bli gravid. Har nu försökt i 1,5 år. I Torsdags var vi till Skellefteå och fick reda på resultatet. För min sambo var provet helt normalt och för mig var allt normalt förutom att jag hade för högt FSH. Det låg på 16. Som jag då förstod på läkaren så kommer jag inte att kunna genomföra en IVF behandling i och med att jag ligger på 16 i värde ( gränsen går vid 10 ). Han sa även att så länge jag har regelbunden mens och ägglossnig så ska det inte vara några större problem att bli gravid, gav oss 95-97% att lyckas med en spontan graviditet. Det känns ju positivt men man blir ju bara så frustrerad och ledsen ändå. Varför tar det så lång tid????? Är det någon som har nått tips eller svar eller frågor?! Skriv gärna.Stor eloge till vår läkare. För att han var mänsklig, saklig och ingav trygghet.
    Jag bara smygläser här så jag kan inte hälsa dig välkommen men det gör säkert de andra som hör hit men jag undrar varför får man inte göra IVF om man har 16 i värde fast de ger er 97% chans att bli gravid spontant någon gång. Är det för att ni inte har några andra "fel" än högt FSH och då kan ni lika gärna lyckas på egen hand och det är ingen idé att göra IVF för huvudidén med IVF är att få många ägg att välja emellan. Om man däremot omöjligt kan bli gravid på egen hand så borde man få försöka även om man bara får ett ägg tycker jag för då har man ju i varje fall en chans att bli gravid men obefintlig chans att bli gravid spontant.
  • Primrose

LALLA: Jag håller tummarna inför måndagen - jag förstår så väl din oro och att du inte vill hoppas för mycket. Kramar!

Miss Kno: Välkommen till tråden! Togs ditt FSH flera gånger eller bara en gång? Det kan ju ändras från månad till månad, ibland.

Svar på tråden Vi med högt FSH