• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • kramis80

bubblare: *kramar om* vad ledsen jag blir för din skull, så orättvist
    många stora bamsekramar

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Tracy

Åh Bubblare fy vad tråkigt!! Sååå ledsen för din skull! Hoppas ändå HS-kollegorna är mer positiva, men vet ju aldrig i den här världen.
    Och du, även om ÄD är låååångt bort nu, ställ dig i kön så kan du ju bestämma sen. Då håller du ju dina "options open" i alla fall, det är alltid bra! Eller be sambon göra det om han känner sig starkare. Min sambo har satt oss i alla köer, jag har inte riktigt haft sinnnesnärvaron...
    Kram kram

• Bubblare

Hej tjejer,

ja det känns lite trist just nu, tack för allt stöd.

Det var ju min första behandling, endast sprutor ingen nedreglering, man tycker ju att jag borde få testa några gånger till så mycket skatt som vi betalar i det här landet...

Jag tror att jag ställer oss i ÄD kön i morgon, vilket besked vi än får, det lika bra, håller med er. Jag har en vän som skulle "ställa upp" men det känns inte rätt att fråga ännu, och för min del för känsligt ännu, + att hon precis fick nr 2 för ett par veckor sedan...

Jag kan inte sluta undra om det kan påverka antalet äggblåsor om man är lite stressad, man jobbar och jag pluggar lite kvällstid..kanske ska man göra behandligen under semestertid?

Ska även prata med Sofia hemmet, känns som vi vill ha en second opinion med!

• kramis80

bubblare: låter bra att ställa dig i ÄD-kön även om du inte är helt vän med tanken än.
    Jag har tyvärr ingen aning om hur stress påverkar äggblåsorna...

Jag tycker oxå att du borde få testa någon/några fler gånger faktiskt. Och låter vettigt att prata med Sophiahemmet.

KRAM

• Bubblare

Jag ville ju så gärna att det skulle gå åtminstone till ÄP, känner mig inte mer annorlunda än någon annan 30-åring, hur kan man redan vara slut som fertilitetsgudinna...??

Nej jag köper inte det! det här är vårt år, nu ska vi på tråden lyckas, på alla sätt och vis...
    Eller hur!

Kram

kramis80 skrev 2008-03-27 15:29:45 följande:
    bubblare: låter bra att ställa dig i ÄD-kön även om du inte är helt vän med tanken än. Jag har tyvärr ingen aning om hur stress påverkar äggblåsorna...Jag tycker oxå att du borde få testa någon/några fler gånger faktiskt. Och låter vettigt att prata med Sophiahemmet. KRAM
  • Primrose

Absolut, Bubblare. Vi ger inte upp här inte! Prata med Sophiahemmet, men även med andra. SH var ju väldigt strikta mot mig - men då stirrade de ju på min ålder också. Vilken klinik har du gått på nu? Jag minns inte.

Gott mod!Glad

Kramar.

• kramis80

nu har biverkningarna av sprayen slagit till. Trodde jag skulle få krupp inatt av värmevallningarna. Jag har inte sovit en blund...

Lalla tänker på dig idag, hoppas allt går bra

• Bubblare

Hallå!

jag har gått på Octavia som gör fertilitetsutredningar + behandlingar, sedan får man remiss av dem att gå vidare med IVF:en på Carl von Linne, deras samarbetspartner.

Nu fick jag samtalet, som jag misstänkte så ansåg även HS att det inte var någon ide med fler behandlingar. Vi har fått en ny tid för att diskutera ÄD, det ok. jag måste ju i alla fall in i kön.
    ÄR Bara lite arg på att de (O & HS) ska få bestämma att det är stopp efter 1 försök...

Men jag kommer få min journaler som jag kan ta vidare till ex Sopia H, min sambo ringde dem och de ska ge oss en second op.. Önska att jag bara kunde göra om alla prover börja på nytt, inte att det ska döma en enligt journalerna...

Knäpp som jag var tog jag ändå min sista Menopurspruta igår, så nu kommer vi mysa till hoppas på att jag har tillräckligt LH så den som är kvar släpper..

Kram på trevlig helg.

To be continued...

Håller tummarna för Lallas 7 (tur nummer)

Primrose skrev 2008-03-27 17:55:19 följande:
    Absolut, Bubblare. Vi ger inte upp här inte! Prata med Sophiahemmet, men även med andra. SH var ju väldigt strikta mot mig - men då stirrade de ju på min ålder också. Vilken klinik har du gått på nu? Jag minns inte.Gott mod!Kramar.
  • kramis80
    bubblare: det är alltså CvL som sagt att de inte ger dig fler försök? arg jag blir

Men fråga sophiahemmet om deras uppfattning och kanske fertilitetscentrum finns ju fler ställern i sthlm. Värt att fråga iaf kanske?

Hmmm söt du är som tog sista sprutan ändå, hoppas nu att ägget släpper och att det omöjliga händer! vore ju så härligt och häftigt för den delen.

kram på dig
  • Bubblare

Hej Kramis!

Nej Octavia konsultera först landstingsfinansierande sjukhus som ex. huddinge. De betalar för sprutorna, och där var det stopp.

Men i o m att Octavia har ett sammarbete med CvL känns det som att det är onödigt att höra med dem, de kommer väl att ge samma utlåtande. Iofs så ingår kanske sprutbehandlingen i priset för IVF så man skulle ju kunna höra med dem...Och iom att det är privata kanske de ger en chans extra?...

Börjar nu med SH, sen kasnke vi även ringer direkt till CvL..

kram

ps Du får skaffa en fläkt i sovrummet

kramis80 skrev 2008-03-28 12:20:33 följande:
    bubblare: det är alltså CvL som sagt att de inte ger dig fler försök? arg jag blir Men fråga sophiahemmet om deras uppfattning och kanske fertilitetscentrum finns ju fler ställern i sthlm. Värt att fråga iaf kanske?Hmmm söt du är som tog sista sprutan ändå, hoppas nu att ägget släpper och att det omöjliga händer! vore ju så härligt och häftigt för den delen.kram på dig
Svar på tråden Vi med högt FSH