• entjej

Vi med högt FSH

Bubblare skrev 2008-03-28 12:37:36 följande:
    Hej Kramis!Nej Octavia konsultera först landstingsfinansierande sjukhus som ex. huddinge. De betalar för sprutorna, och där var det stopp.Men i o m att Octavia har ett sammarbete med CvL känns det som att det är onödigt att höra med dem, de kommer väl att ge samma utlåtande. Iofs så ingår kanske sprutbehandlingen i priset för IVF så man skulle ju kunna höra med dem...Och iom att det är privata kanske de ger en chans extra?...Börjar nu med SH, sen kasnke vi även ringer direkt till CvL..kram ps Du får skaffa en fläkt i sovrummet
    Jag smygläser här lite och blir upprörd igen över hur fort en del kliniker säger nej. Förstår fortfarande inte detta med Octavia och samarbetet. Hos vem var det det var tänkt att du skulle göra äggplocket?

Jag vill också bara skriva, utan att jag har någon personlig erfarenhet av dom klinikerna så egentligen ska jag kanske inte uttala mig...men jag vill ändå skriva att jag läst ett par stycken som fått nej av Sophia hemmet men fått ja av S:t Göran. Så S:t Göran verkar öppnare och flexiblare. Sophiahemmet kanske tänker för mycket på sin statistik. Det är en nu precis som fick nej av Sophia hemmet för att hon tidigare bara fått ett ägg. S:t Göran prövade en annan metod på henne och hon har precis plockats på fyra ägg!
  • entjej

Miss Kno skrev 2008-03-29 10:40:08 följande:

Hej. Är helt ny här. Känner att jag böhöver få skriva av mig och hoppas att nån kan ge mig svar och lite tröst.Jag 27 år och min sambo har just genomgått en utredning varför vi/jag inte kan bli gravid. Har nu försökt i 1,5 år. I Torsdags var vi till Skellefteå och fick reda på resultatet. För min sambo var provet helt normalt och för mig var allt normalt förutom att jag hade för högt FSH. Det låg på 16. Som jag då förstod på läkaren så kommer jag inte att kunna genomföra en IVF behandling i och med att jag ligger på 16 i värde ( gränsen går vid 10 ). Han sa även att så länge jag har regelbunden mens och ägglossnig så ska det inte vara några större problem att bli gravid, gav oss 95-97% att lyckas med en spontan graviditet. Det känns ju positivt men man blir ju bara så frustrerad och ledsen ändå. Varför tar det så lång tid????? Är det någon som har nått tips eller svar eller frågor?! Skriv gärna.Stor eloge till vår läkare. För att han var mänsklig, saklig och ingav trygghet.
    Jag bara smygläser här så jag kan inte hälsa dig välkommen men det gör säkert de andra som hör hit men jag undrar varför får man inte göra IVF om man har 16 i värde fast de ger er 97% chans att bli gravid spontant någon gång. Är det för att ni inte har några andra "fel" än högt FSH och då kan ni lika gärna lyckas på egen hand och det är ingen idé att göra IVF för huvudidén med IVF är att få många ägg att välja emellan. Om man däremot omöjligt kan bli gravid på egen hand så borde man få försöka även om man bara får ett ägg tycker jag för då har man ju i varje fall en chans att bli gravid men obefintlig chans att bli gravid spontant.
  • entjej
    LALLA1 skrev 2008-03-29 14:48:58 följande:
    Hej!Dom ringde från RMC. ägget blev inte befruktat. Så nu kommer jag ta kontakt med CVL, och hoppas att dom kan hjälpa oss trots mitt höga FSH. Vi kommer att ge det en chans till iallafall. Försöker intala mig att det inte var rätt medicin för mig, har ju läst mycket härinne och det verkar som att menopur verkar funka bättre för många, så jag hoppas på att kanske få prova det.Jag ger inte upp, det är en sak som är säker!!!!
    Nej, vad ledsamt! Bra att du inte ger upp!
  • entjej
    Bubblare skrev 2008-03-29 20:47:21 följande:
    Det är säkert i sin ordning! magmusklerna brukar väl inte ömma så ofta... eller har du börjat köra sit-ups? Smygträna, du var väll träningsfantast tidigare...Hoppas bara att St:Göran inte "tackar nej"...
    Ja, hoppas att S.t Göran ställer upp och har idéer. Annars får du fortsätta leta.
  • entjej
    Svar på #296
    Vad skönt att läkaren på RMC också är beredd att försöka hjälpa er!

Vet du varför äggstockarna behöver vila? Tänker på mina egna ifall detta försök också misslyckas. Bör dom få vila några månader då tro? Jag har gjort ett avbrutet försök i november och två korta försök i jan-febr samt nu i mars. Så de sista två var väldigt tätt.

Vad är vetegräs?
  • entjej
    entjej skrev 2008-04-01 08:41:20 följande:
    Svar på #296Vad skönt att läkaren på RMC också är beredd att försöka hjälpa er! Vet du varför äggstockarna behöver vila? Tänker på mina egna ifall detta försök också misslyckas. Bör dom få vila några månader då tro? Jag har gjort ett avbrutet försök i november och två korta försök i jan-febr samt nu i mars. Så de sista två var väldigt tätt.Vad är vetegräs?
    Förtydligande. Totalt tre försök alltså fast ett avbrutet. Mitt anrda försök började i slutet på januari och äggen sattes tillbaka i början på februari och så nu ett i mars. Ägget/äggen (embryo) sätts förhoppningsvis tillbaka imorgon.
  • entjej
    Primrose skrev 2008-04-01 13:04:18 följande:
    Vad bra, LALLA, att din läkare verkar vara så bra och även förstående. Det måste kännas skönt.Lycka till i morgon, entjej! Hur många ägg blev det och vad har du i FSH?Jag prövade själv akupunktur i o m mina båda IVF:er. Det var väldigt skönt och avslappnande, men det fick inte äggen att fastna och det kostade ett antal tusenlappar. Men jag tror definitivt at akupunktur kan hjälpa i vissa sammanhang och vissa personer. Jag har själv t ex fått hjälp efter ett tandläkarbesök som orsakade smärta ifrån en nerv. Akupunktören jag gick till utför kinesisk akupunktur och är utbildad barnmorska. Dr Nie är legendarisk - men för att gå till henne måste man ha gått om tid eftersom man kan få sitta och vänta i timmar.Ja, alla dessa piller och medel man tar! Efter sju veckor av vaggisar är jag ganska trött på det måste jag säga ... men om de får pyret att stanna kvar så är det ju ingen uppoffring att tala om. Fyra veckor till av klet, det är allt! En tablett mindre att ta i alla fall, nu när jag har slutat med Pravidelen. Annars är det Trombyl, folsyra, multivitamin, E-vitamin och kalcium jag får i mig. Trombylen slutar jag också med om fyra veckor.
    Jag är som sagt bara smygläsare här och jag vet inte ens mitt FSH. Men jag är rätt svårstimulerad men fick ut sex ägg och det blir ET imorgon om inget oväntat händer. Så positivt så här långt.

Tack för lyckönskningarna Primrose och ni andra.

Jag går också på akupunktur. De har ju nya nålar till alla. Började tänka idag på att de ju inte tvättar händerna. Men bara de inte tar på spetsen så är det ju ingen fara hoppas jag. Var lite läskigt förra gången när jag hade den andra personen på stället och jag började blöda lite på två ställen. Det var då jag började tänka på det här. Han jag brukar ha brukar tvätta med en spritsudd också.
  • entjej
    Svar på #305
    Jag kan ju tillägga att mitt första försök med nedregering synarela och gonal-f 225 fick jag avbryta för de såg tre äggblåsor men de trodde att jag kanske högst skulle fått ett moget ägg pga alldeles för låg östrogenhalt.
Svar på tråden Vi med högt FSH