Inlägg från: Angel80 |Visa alla inlägg
  • Angel80

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10

Smurfan - ja jag vet inte riktigt, vi är lika mycket med honom, oftast är jag mer med honom nu, för jag pluggar och kommer ibland ifrån tidigare och hämtar honom. Fast jag skulle nog tro att vi är lika mycket tillsammans med honom.

Lite tröst fick jag iaf, googlade lite och hittade lite om trotsåldern och på många ställen så står det faktiskt att barnet riktar sin trots mot just den föräldern som tillbringar mest tid med barnet. Då är det bra om barnet kanske är lite med den andra föräldern helt enkelt.

• Angel80

2-års krisen

? Krisen handlar om tillit och misstro
    ? Orsaken till krisen är att barnet vill testa gränserna, ut i världen på egen hand för att sedan se om mamma och pappa fortfarande finns kvar.
    ? Monica Rödstam skriver i sin bok om Barns utveckling 0-3 år att barnets uttryck är: ?barnet vill mycket, vill inget och vet inte vad det vill och handlar därefter?. Monica Rödstam kallar krisen för "närmandekrisen".

Föräldrainsats
    Det är viktigt att du som förälder har förståelse för ditt barn och dess beteende. Barnet kan ofta rikta sin frustration mot den förälder som det träffar mest om dagarna. Då kan det vara skönt för både barn och dig som förälder att den andre föräldern och barnet umgås mer. Eller om det finns någon annan vuxen som är viktig i barnets liv.

• Angel80

Ni är så gulliga. Det är tur att den här tråden finns, har vi inte problem med det ena så är det det andra. Foglossning, graviditetshormoner, illamående, tentor, makar osv.

Nyth - jo det är sant, har käkat i 5 veckor nu. Min gyn tyckte att jag skulle ge det tre månader totalt innan vi "utvärderade" pillrernas biverkningar. Men det kanske stämmer som du säger. Minsta lilla sak. Jag känner mig faktiskt riktigt nere, har nog inte känt så här på väldigt många år. Har liksom tappat lusten, suget, orken osv.

norpan - men håller ni på och bygger hus? har ni flyttat eller är det ni bygger som ni pratat om innan? Eller är det helt nya planer?

• Angel80

miss k och twixie - ja jag har aldrig kunna käka p-piller förrut, det var mer än 10 år sedan jag åt det senast, men tänkte att jag skulle ge det ett försök, inte för att inte bli gravid utan för att få ordning på mensen. Annars måste jag nog börja käka gulkroppshormon (gestapuran) igen.

Men jag vet inte, kanske ska ge upp med dem omedelbart?

• Angel80

miss k - det har varit så sedan jag slutade med p-sprutan, ungefär ett och ett halvt år innan jag blev gravid med lilleman. Mensen är inte direkt oregelbunden. Jag har väldigt korta cykler, jag käkade ju gestapuran när jag blev gravid med lilleman, hade jag inte gjort det hade jag troligtvis haft mycket svårt att bli gravid iom korta cykler.

Dels korta cykler och sen kan jag småblöda ibland 5-7 dagar INNAN mensen sätter igång, prova att ha blödningar två veckor av fyra konstant. två v utan, två v blödning osv... Hopplöst.

Jag har väldigt känslig slemhinna el vad det nu är för något, bara jag går till gyn eller gör något annat. kan jag få en lite blödning, å så håller det på. Det enda som någonsin har funkat är p-spruta. Funderar på det igen.

• Angel80

Ancy - åh stackare. Jag vet hur jobbigt det kan vara. Fy f** för dagar när det är så där.

Jo alltså problemet är inte min gyn, hon är verkligen jättebra, tog även en massa prover (sköldkörtel, blodvärden och annat för att kolla att det inte vara något annorlunda, eller för dåliga värden eller liknande) Vi var överens om att jag skulle prova p-piller i ett första steg och vid det tillfället så sa hon att prova att ge det tre månader. Men det var med avseende på att få ordning på min menscykel, men jag får väl helt enkelt ringa henne igen och säga att det inte fungerar och gå tillbaka till p-sprutan igen, det vet jag fungerar.

Norpan - åh vad kul, vet att ni höll på och rita sist vi träffades, är det samma hus/ritning och när kommer huset levererat till Sverige? Så fort ni får bygglov misstänker jag?

• Angel80

ancy - shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!! hur går det? är släkten på väg, eller hur gör ni med savanna? Hör av dig om det krisar

• Angel80

ancy - du ska se att det är en rejäl grabb därinne. Jag lovar. Kanske en dunderklump som lilleman, 4000 gram och 52 cm lång.

Försök och andas lugnt. Har ni ringt förlossningen, vad säger de?

• Angel80
    Ancy skrev 2008-04-11 08:27:16 följande:
    A föräldrar kommer hit om ca 4 timmar. Än så länge har jag inga direkta värkar. Men skulle det krisa så ringer jag!Jag är bara såååå rädd nu för lillskrutten. Och Savanna har ju världens hosta nu, då kan man ju inte komma med en prematur heller !?!
    Ancy - de är ju superduktiga idag läkarna, makens syskon föddes i v29 för 12 år sedan och det var visserligen kritiskt men det gick bra och det är ju två jättefina kids idag. De vägde 1,2 och 1,4 tror jag.

Det kommer att gå bra. Ett stort lycka till.
  • Angel80

ancy - håller alla tummar och tår jag har.

• Angel80

Ancy - nu ska jag ge mig iväg till en kompis, men jag nås på nallen om det är något. Tveka inte att ringa om det krisar. LOVAR att ni kan ringa när som morgon, middag, kväll, mitt i natten.

Önskar er all lycka till om det visar sig vara på g.

Många kramar

• Angel80

Kan meddela att tidigt i morse så fick anna och andreas en liten son. Alla mår bra.

• Angel80

Mollan - var har ni skaffat lägenhet. Jag minns inte?

• Angel80

Ancy - åh härligt att höra att ni är hemma och att allt har gått bra. Det låter sååååå mysigt.

Ha det riktigt gott nu och hälsa familjen.

många kramar

(fint namn )

• Angel80

Ancy - åh härligt att höra att ni är hemma och att allt har gått bra. Det låter sååååå mysigt.

Ha det riktigt gott nu och hälsa familjen.

många kramar

(fint namn )

• Angel80

God eftermiddag. precis uppstigen ur sängen, vet inte vad det är, sista tiden har jag drabbats av korta perioder allt från 12 timmar till några dygn då jag har diarre (vi pratar sprutande vatten) och kräks som en tok.

Ursäkta min svenska.

Men jag börjar tro att det är något jag reagerar på i matväg, eller att det är något fel på magen, har ju haft mycket problem med magkatarr och tål inte heller laktos.

Men det här känns lite annorlunda, liksom mer akut.

Hm.. skumt som fan.

• Angel80

Kom på att det är bara när jag har ätit mycket mat eller fet mat jag blir såhär. Jag kräktes ju efter en stor middag när vi var i italien, jag kräktes under hela påskhelgen (5 dagar) när vi var i halmstad. Samma visa inatt efter att jag åt på McDonalds igår.

Hm, undrar om det kan vara fet och ohälsosam mat som bidrar.

• Angel80

ja först trodde jag att det var vinterkräksjukan men nu när jag tänker efter, att bara kräkas två gånger under natten efter en middag och sen vara "helt bra" dagen efter, eller som i halmstad, bara kräkas efter middagen på kvällen och sen under natten för att må relativt bra under dagen och kunna hitta på saker, dessutom i fem dagars tid och likadant inatt.

Jag har ju haft "riktig" vinterkräksjuka och det var inet alls såhär. Då kräktes jag verkligen på ett helt annat sätt, mer panikartat, tätare intevaller och mer intensivt på något sätt.

Men vinterkräksjuka kanske kan bete sig på väldigt många olika sätt?

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10