Inlägg från: Angel80 |Visa alla inlägg
  • Angel80

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10

milimina - driver du med mig? Du har väl haft sysselsättning 100% oavsett om du har varit deltidssjukskriven, arbetat, pluggat whatever liksom!! Shit vad förbannad jag hade varit.

bebilina, ancy - ja det går ju liksom över efter en stund. Det märkte man ju med lilleman på dagis. Det är ju bara det att vi föräldrar ser ju bara när de är ledsna när man lämnar dem, att de sedan 10 minuter senare är glada och har kul det missar man ju liksom.

• Angel80

Jag måste faktiskt säga att lilleman har redan börjat ta sitt ansvar hemma. haha det är faktiskt sant. Han dukar undan alla tallrikar och glas från matbordet och ställer på diskbänken eller räcker dem till oss.

Han hämtar sina våtservetter och blöjor själv när han behöver det (inte alltid dock)

Oftast så plockar han undan och lägger tillbaka allt på sin plats. Jag kan säga att jag är chockad men de är stenhårda på dagis och det har verklgien underlättat enormt för oss.

Igår plockade han tex ner och isär en elektriskt juicepress, när han var klar satte han ihop alla delar igen och ställde tillbaka den på sin plats i hyllan utan att vi behövde be honom.

Dagis är som ett bootcamp, grymt effektivt.

• Angel80

Usch jag har precis börjat med p-piller och jag känner mig konstant illamående. bläääääääää vad trist, man är ju för fasiken inte ens gravid och ändå illamående.

• Angel80

ancy - juste! Det gäller att gardera sig.

• Angel80

milimina - detta hittade jag på fks hemsida. Sista meningen är ju tolkningsbar.

Arbetslös, studerande med flera
    När du inte längre har arbetsinkomst gäller som huvudregel att tidigare fastställd SGI slutar gälla. I vissa situationer finns dock möjlighet att behålla SGI:n trots att du inte arbetar. Det gäller bland annat då du

är arbetslös, anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen, samt aktivt söker arbete

studerar och finansierar studierna med studielån/studiebidrag (utan uppehåll)
    avbryter/minskar förvärvsarbete under den senare delen av graviditeten eller vårdar barn som är under ett år

gör ett avbrott från en anställning under kortare tid än 3 månader

enligt s.k. trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för t.ex. studier, praktik och start av eget företag.

I dessa situationer kan SGI fastställas på den inkomst som var aktuell före förvärvsavbrottet.

Bra att veta:

Om du saknar anställning helt eller delvis kan du ha rätt att årligen räkna upp din SGI med förändringen av konsumentprisindex (KPI).

Du som är arbetslös och har varit sjuk, måste anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen första vardagen efter avslutad sjukperiod för att behålla din SGI.

Du som är studerande måste anmäla dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen första vardagen efter att studierna avbröts eller avslutades för att behålla din SGI. Det gäller endast om du inte har ett arbete.

När du börjar arbeta igen kan du få en ny SGI som beräknas utifrån din aktuella arbetsinkomst.

Kontakta Försäkringskassan för ytterligare information om de villkor som gäller för respektive arbetsavbrott. Mer information om SGI och studier finns i faktabladet Aktivitetsstöd. Information om SGI och föräldrapenning finns i faktabladet Föräldrapenning - SGI.

Sjukersättning och Aktivitetsersättning
    Om du har beviljats hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning har du inte längre rätt att behålla din SGI. Om du börjar arbeta igen när sjukersättningen eller aktivitetsersättningen upphör eller ändras kan SGI beräknas på den nya arbetsinkomsten. Om du är arbetslös när sjukersättningen eller aktivitetsersättningen upphör eller ändras kan du ? i vissa fall ? få tillbaka den SGI du hade före ersättningen. Kontakta Försäkringskassan för ytterligare information.

Om du har delvis sjukersättning/aktivitetsersättning och arbetar kan SGI beräknas utifrån din arbetsinkomst.

Mer information
    Faktablad ger fördjupad information men ska inte betraktas som lagtext i ämnet.
    Mer information kan du få hos Försäkringskassan.

Informationen publicerades 2007-12-28

• Angel80

Vad skulle ni välja

Träning
    Mån-tors fram till 17.00 (torsdag även efter kl 19.00)
    fre-sön fri träning hela dagen
    för 355 kr månaden

eller fri träning alla dagar 467 kr. Tror ni att man tränar mycket efter klockan 17.00 mån, tis och ons?

Jag pluggar ju på distans och kan gå och träna när jag vill. Skulle ni pynta drygt 1300 kronor extra för ett årskort för att få träna även efter 17.00 måndag till onsdag?

Kanske låter löjligt med 1300 kr men samtidigt känns det onödigt att lägga ut pengar som man egentligen inte behöver.

• Angel80

elisabeth - opererats!! Vad har hänt?

• Angel80

Elisabeth - nä men har du gått med komplikationer sedan graviditeten utan åtgärd. Stackare. Hoppas att det inte har varit allt för jobbigt.

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10