Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Isola80 skrev 2012-03-14 20:54:21 följande:
    Yes, han somnade utan att jag behövde tassa något! 7e kvällen!

Härligt!
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-16 11:37:50 följande:
    Om barnet skriker på natten då? Vad gör man då?
    Om barnet somnar men vaknar var 20:e minut? Man bara fortsötter och fortsätter på samma vis?
    Japp, man fortsätter på samma vis. Det viktiga är att våga ta upp, lägga ner, gå ut 100 ggr om så krävs de första nätterna. Man måste förmedla lugn och trygghet, men också lämna över så barnet får chansen att somna själv.
  • ModestyBlaze
    Isola80 skrev 2012-03-16 13:16:57 följande:
    På onsdag har vi en fjällen resa inplanerad, ska till ett par släktingars stuga. Det är en 8 timmars bilfärd dit, vi skulle åka på kvällen.

Jag har tidigare varit mycket tveksam till att åka eftersom han sov så dåligt och inte är så förtjust i att åka bil. Kändes väldigt jobbigt med resan och att han skulle väcka alla på nätterna. Jag skulle inte kunn slappna av.

Nu är jag istället tveksam för att vi precis fått in rutinerna. Jag vet att de kommer vara svåra att hålla när vi är iväg och jag är rädd han hamnar i gamla vanor igen. Jag har ingen lust att börja från början.

Jag har egentligen i ingen lust alls att åka, känns bara jobbigt. I så fall är det för dotterns o de andras skull.

Mina barn har varit en del sjuka denna vinter, min dotter trillade illa och slog huvudet härom dagen, sonens astma. Jag oroar mig mycket för dem. Antagligen i onödan men där är jag inte rationell. Känns väldigt jobbigt att befinna sig i en fjällstuga långt från allt...
    Åka på kvällen om man kan tycker jag är det bästa. Då kan barnen så gott de kan sova i bilen. Sen har jag gjort så att när vi sovit borta eller i bilen så försöker jag ta in barnet när säng är på plats och allt annat. Bära in barn i mörkt hus, inte för mycket lampor och ljus som stör och väcker för mycket. Sen bara lägga och sova vidare.

Ett tips kan vara att man får sova i resesäng hemma några dagar innan så man är van när man läggs där borta också. Helst så hänger jag ett svart lakan över typ 3/4 av sängen så de inte ser ut och har lite mörklagt. Samma syn hemma som borta då. ;)

Sen är det ju så, resedagar är resedagar. Upp i rutinerna direkt ni kommer fram och försök hålla dem. Sen blir ju resan hem samma som dit, lägg i mörkt hus.

Det kommer att gå strålande. Försök att inte oroa dig, det smittar lätt.       
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-18 11:09:29 följande:

Jag har en del funderingar, hoppas någon kan ge tips eller råd! Min son är 7 månader.

1) Är det dumt att jag tar över honom till min säng vid 5-6 snåret för att amma och sedan somnar vi om en stund ihop i vår säng? Eller ska jag utesluta det?

2) Han somnar NÄSTAN vid flaska innan läggning, är det dumt?

3) Är det helt "förbjudet" att ta över honom till vår säng under natten om han inte kommer till ro? Då förstörs metoden va, eller hur?

4) Hur många nätter ska man prova , utan resultat eller förbättring, innan man ger upp och inser att metoden inte passar oss?

5) Hur föreslår ni att dagsvilorna läggs och hur långa för en 7 månaders? Läggning ca 20 och stiger upp ca 7?

6) Vi ska snart flytta och han kommer få möjlighet till eget rum. Ska vi ge honom det direkt eller vänja honom vid det nya först och att hans spjälis får stå hos oss?

Hej,

Om jag har hängt med rätt så har ni testat lite av det mesta. Detta gör oftast att det blir desto svårare att ta till en metod, dessa barn bli liksom lite söndermetodade på något vis. Så jag rekommenderar inte att ni "testar" detta alls faktiskt. Antingen så genomför man eller så fortsätter man som man gör. Snart är ni inne i 8-mån ångesten och har ni ingen strategi utan vill sammsova tycker jag ni skall ta och fortsätta göra detta ett tag till faktiskt.

För att svara på dina frågor....

1. Jag anser att man skall utesluta, speciellt i  ert fall då han redan verkar vara rätt förvirrad om vad som gäller.

2. Ja, det är dumt.

3. Ja, det gör den och han kommer bli än mer förvirrad än vad han är.

4. MINST 10-14 dagar om ni inte ser någon som helst förbättring skulle jag säga.

5. Natt 20-19 fm lur 45 min och middagslur 2 tim (detta är i underkant) om man behöver lägger man in 20 min på em.

6.  Presentera allt på en gång! Inga krussiduller, om ni inte anser att han kan sova i eget rum så kommer era fahågor att slå in. Om ni vet att han klarar det, så kommer han klara det. Barn har inga förutfattade meningar, det är det ni som planterar. Så plantera att eget rum is "da shit" och att där kommer man sova så bra så bra.

Med reservation för 8-mån ångesten som snart kommer.

Läs bakåt i tråden, helst hela tråden så du vet vad du gör och varför.     
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-18 20:16:59 följande:
    Vad menar du med att du tror att vi testat lite av det mesta? Och varför säger du att vår son verkar förvirrad? Tack för dina svar. Håller med om att man måste genomföra fullt ut innan man vet om det fungerar eller ej. Men det SKA i princip fungera om man följer metoden??

ja, Tassmetoden skall i princip fungera om man följer den. Men det kan ta lite olika lång tid och resultatet blir lite olika beroende på hur "strikt" man är med dagschema osv... Om man tar sovmorgon lite ibland osv... Men alla bör se en förbättring på 10-14 dagar. Annars anser jag att man bör avbryta och hitta en annan lösning som man trivs bättre med.

Gillar han buffning skulle jag sluta med det, annars hamnar man lätt i "buffträsk" så man buffar mera och mera för slutar man gallskriker de. Så det gäller att man slutar så fort de tystnar och är lugna med TAssningen, inte stå för länge. ;) 
  • ModestyBlaze
    kuango skrev 2012-03-20 15:54:55 följande:
    nu har det ju gått en tid och det verkar gå bättre med sväljandet. nu äter hen ibland i alla fall, lite av varje. idag gick det speciellt bra med hela två kuber till lunch (jag frös in alla öppnade burkar som vi provade förut och som inte gick åt) blandad mat, det var både potatis/morötter och lite pasta/grönsaker och nu på em åt hen lite kiwi och 3 majskrokar!

så jag är inte längre orolig för det här med maten, det kommer nog igång nu.

L är nu 7 1/2 mån..

Härligt!
  • ModestyBlaze
    kuango skrev 2012-03-20 16:32:55 följande:
    vi har haft det jobbigt ett tag nu. jag gav upp med tassandet då jag bara blev så frustrerad (läs arg ) på nätterna och har ammat i kopiösa mängder sedan dess, känns nästan som att vi är tillbaka till tiden då L var 3 mån... (hen är 7 1/2 mån)

börjar nu ladda upp för att försöka igen.

en fundering bara innan jag sätter igång:

hen blir otroligt arg för att jag håller i hen istället för att ge bröstet, det bara eskalerar och tillslut gråter hen hejdlöst - i min famn. vad göra? ska jag stå så tills hen somnar av utmattning? eller vad kan jag förvänta mig ska hända? och är det inte så att hen känner sig otrygg av det? beror det på att jag lägger för sent, att hen är övertrött? känner ni igen er, vad hände?
    Alltså, Poängen med att man "får" ta upp sitt barn i tassmetoden är ju just att man i vissa fall inte anser att barn skall vara ledsna (ledsen, inte arg, det är annat) Ensam och därmed känna sig övergiven som man gör i 5 MM. Så genom att kunna/få ta upp ditt barn finns du där, du bara lär dig att lugna med andra metoder än bröstet. Men blir "hen" arg av att inte få bröstet är man ju liksom inte ledsen tänker jag. Visst kan du hålla tills barnet har lugnat sig, men man lägger ner när de är lugna INNAN de somnar. Och GÅ UT, är nyckeln. Helst innan de somnar. Så tassa inte för länge.

Läs bakåt i tråden, jag hade en mamma en gång vars barn i princip tuppade av i famnen, men även de gjorde framsteg. Så se inte problemet, utan ha en målbild om hur det skall vara och fokusera på det som det skall bli. BRA! Då kommer det också gå bättre mycket fortare. 
  • ModestyBlaze
    L86 skrev 2012-03-22 10:54:21 följande:
    Hej. Har en kille på ca 7,5 månader som minst sagt sover kasst! Massor med uppvak där det enda som oftast hjälper är att få snutta på en flaska med välling eller faktiskt vatten för att han ska somna om. Av vällingen äter han inga stora mängder och äter nu äntligen bra på dagen så hungrig är han inte... Har försökt att tassa honom. Men när jag plockar upp honom så blir han klarvaken och tror att det är morgon. Eftersom han är van att få lite flaska i sängen för att somna om så kopplar han ihop att få komma upp med att han inte ska sova mer. Råd?! Är så trött på att aldrig få sova mer än 1 timme i sträck. :(

Man måste inte plocka upp dem, man kan lugna dem i sängen också. Enl tass så smeker man ryggen, (se ovan TS) eller så tar du till en annan metod där du lugnar barnet där det ligger typ SHN.

Annars är jag övertygad om att han kommer att förstå poängen rätt snart om du bara lägger honom direkt han tystnar. Om han lugnar sig redan då du böjer dig ner för att ta upp, var han inte ledsen nog. Då räcker handen på ryggen.

Det gäller att lyssna av, inte söva, lugna. GÅ UT. Heller in och ut 100 ggr än stanna kvar för länge.

Han kommer att fatta galoppen, tänk på att ha kolsvart i sovrummet, riktigt kolsvart! Vissa får han sopsäckar över rutorna för att de skall sova.     
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-03-22 06:50:25 följande:
    Något är väldig fel här... Sonen har vaknat exakt en gång i timmen sedan läggdags igår kl 20. Jag har inte fått en blund. Tassat, tassat, tassat. Men det känns meningslöst!!! Kl tre gav jag välling och tog över honom till mig. Inte för att det blev bättre precis. Både han och jag sover lika dåligt ändå. Nu sitter jag på sängkanten och lipar, trött och ledsen! Känns som om jag förstört alltihopa. Får dåligt samvete och känner mig värdelös. Varför kan jag inte få honom att sova!!? Idag blir jag ingen bra mamma. Bara gråter nu. Är så trött.

Jag förstår att detta är jobbigt för dig. Mitt förslag är att du faktiskt samsover och försöker att mera "gilla läget" och när du känner att du orkar och kan ta itu med detta mera konsekvent så ladda med en massa läsning och info på den metod du vill, eller kanske inte vill. Man måste inte ha barn som sover i egen säng i eget rum, Man kan skaffa en extra 90 säng brevid den stora sängen eller madrass på golvet om man vill. En dag kommer barnet att vilja ha eget rum, det är liksom inge stress med den saken.

Bara ALLA sover, hur är inte någon prestige grej. 
  • ModestyBlaze
    kuango skrev 2012-03-24 19:35:32 följande:
    Jo, jag fattar att det är viktigt att lägga ner innan hen somnar och gå ut och inte hålla på för länge osv. Men problemet är att hen inte blir lugn i famnen utan mer och mer olugn, gråter tillslut tills hen börjar hosta vilt. Känns inte som rätt stämning för att sova liksom..

Men jag fastslår, han är inte ensam eller övergiven i sin ledsamhet. Kanske skulle han lugnas fortare på plats i sängen utan att man tar upp alls?
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola