Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Fylgja skrev 2011-12-17 15:04:28 följande:
    Nja han har inte alltid skrikit, åtminstone inte så länge som nu. Ett tag prövade vi att lägga honom i sängen och sedan stå bredvid och hålla en hand på honom. Det funkade hyfsat men tog alltid minst en timme. Senaste 1,5 månaden eller så så skriker han hysterisk så fort han nuddar madrassen så då har vi istället vyssat honom till sömns på våra bröst. Ibland med en del skrik men inte som nu. Dessutom ålar och fäktar han vilt.

'Ja vi får väl skrapa ihop lite ork och vara konsekventa - kvällar som igår känns det bara så tröstlöst, när han äntligen är på väg att somna efter två timmars skrik så tar det emot att chansa och lägga ner honom Obestämd

Men poängen är att Tassmetoden är en LUGNA metod, inte en söva metod. Om du hänger med? För om du börjar söva med Tassning så kommer du stå där och hålla handen hela natten. Så tänk att du lär ditt barn att somna själv och att du lugnar, då blir det hela lite annorlunda. Man kan få lägga och ta upp 100 ggr första nätterna utan att det är konstigt. Så hav talamod och målmedvetenhet.
  • ModestyBlaze
    Hallonmaja skrev 2011-12-18 08:18:56 följande:
    Kan tass-metoden vara något för mig kanske? Min 9 månaders tjej somnar bra på kvällen men vaknar väldigt ofta på natten, ibland en gång i timmen. Somnar oftast om då vi ger henne nappen. En gång per natt vill hon äta. Det är jobbigt att inte få sova mer än någon timme i sträck, vi börjar bli rejält slitna. Funderar på om hon behöver känna sig tryggare i sin säng och kanske tass-metoden skulle kunna hjälpa till på traven. Hon är iofs inne i en orolig fas av separationsångest, är mammig och kan bli ledsen bara jag går ut ur rummet. Kan ju bero på det att ho sover dåligt på nätterna, men det har pågått i flera månader nu. Funderade ett tag på att sluta med napp helt, men det kanske är väl drastiskt om hon redan är i en orolig period. Någon som har tips till oss??

Hej Om ni skall Tassa så tar man också bort nappen. Det går liksom inte att nappa och tassa ihop. Så ni får själva avgöra hur  ni vill göra.
  • ModestyBlaze

Hej, vissa sover ju faktiskt dåligt pga allergi eller sneställning i kroppen. Så att besöka läkare för allergitest och kiropraktor först kan vara värt besväret. Men mest är det en dålig vana man har skapat och behöver bryta tycker jag.

Men kommer du stå där och fundera och undra om något är fel, så kolla upp detta först är mitt råd. 

• ModestyBlaze
    pseudonym1 skrev 2011-12-29 09:08:32 följande:
    Någon som vet om man kan byta ut steg tre, dvs smekningarna mot buffning ist?
    Min son är snart 9 mån och när han är 10 och förhoppningsvis kommit ur separationsfasen lite mer då jäklar är det dags!!
    Han är helt crazy nu och håller på att vakna med 10 min mellanrum...

Han lugnas oftast med buffning i rumpan men nu har det nästan börjat bli så att han vill bli buffad i rumpan hela tiden och det går ju inte.
    Men sen när man sätter igång så tänkte jag att man kanske kan buffa lite i rumpan när man kommer till steg tre men sluta innan han somnat då...
    Någon som provat det?

Och hur ofta erbjuder ni barnet mat? Ska man köra en vällingflaska innan läggning (han tar varken flaska eller välling nu så länge som han får bröstet men det ändras säkert när han inte längre får bröstet) och sen inte förrens frukost? Hur har ni andra gjort?

Hej,

Om han "Njuter" av buffning så hade jag faktiskt inte använt det, då blir det liksom inget att backa ifrån. Men du kan ju som markering buffa ett par gånger men sen lägga handen/händerna på honom och gå innan han somnar. Chansen är dock jättestor att han kommer att gallskrika så fort du slutar buffa, för att få buff är ju fantastiskt skönt. Helst hela natten. så ju fortare du slutar med det desto bättre.  

Jag anser nog att en 10 mån inte skall äta på natten alls och ha en natt som är 11-12 timmar lång  utan mat. Man måste inte äta välling för att vara mätt när man skall sova. Man kan äta banan, gröt, smörgås, avocado  osv.. En 10 mån äter ju helst alla måltider i princip själv med plockmat. Så 4 måltider och en kvällsslurk ger jag som mat i den åldern.

Om du ammar kan du ju amma på morgonen och sen efter typ 30 min ha gemensam frukost där han äter lite smörgåsbitar med leverpastej eller annat gott pålägg och osaltat smör.

Bara fantasin begränsar.

Min son drack aldrig välling eller ersättning. Bara mat och frukt.     
  • ModestyBlaze
    binizziz90 skrev 2011-12-29 18:17:02 följande:
    Har smått läst igenom denna tråd och undrar bara om jag kan börja med denna metod på min son som är 4 månader, han vaknar på nätterna och är inte ledsen utan ligger och sparkar och pratar. Ska jag isåfall låta honom ligga och hålla på så tills han själv somnar utan att försöka stoppa in nappen för att få honom att sluta prata och somna om?

Vi har börjat med gröt morgon och kväll och ska precis börja med smakisar till middag för honom. Måste man ha rutiner på dagssömnen också? tex att han ska sova 12 , 15, 18? 

Hej,

Om jag har förstått det hela rätt så kräver inte Tassmetoden "rutiner" men jag persionligen är av den åsikten att ha regalbundenhet bara är till nytta för alla parter och fasta tider för mat och sömn på dagen gynnar oftast nätterna positivt så de sover bättre om natten.

Min son sov så här vid 4 mån. (5 mån 30 min mindre)

Natt 19-07
    fm lur 45 min
    middagslur 2 tim
    em lur 45 min

exempel på sovtider 8.45, 11.30 och 15.30 är bra tider. Fördela sen maten så du inte ammar till sömns utan kan tassa dagen också, då får du dubbel effekt dubbelt så snabbt.

Jag hade inte tassat ett barn som ligger och pratar, bökar, gnäller eller på annat sätt inte kräver någon åtgärd, utan våga avvakta.          

Om du fortfarande tänker ge nattmål så ställ klockan är mitt tips och ge då, (visst vaknar  han 30 min innan är det ok, men annars tassa om)

Vanlig tid för eventuellt nattmål kan vara 04.

Vad tror du om dessa tankar?   
  • ModestyBlaze
    tjolahoppsansa skrev 2012-01-06 20:08:05 följande:
    Tycker detta låter som en bra metod men några frågor innan jag börjar;
    -Nappen ska alltså bort då lilleman vaknar på nätterna efter den och istället ska man börja med steg 1?!
    Ja det tycker jag 
    -Tror han just nu håller på att få tänder vilket stör sömnen mer än vanligt-ska man börja trots det eller vänta tills det ev lugnar ner sig?
    Gör det ont kan man ge alvedon/ipren till natten eller gnugga tandköttet med det. Bedövar lite.  
    -Var det OK även dagtid att göra på eakt samma sätt när de behöver dagsvilan?
    Absolut det tycker jag, om det passar er. 
    -När jag tidiagre försökt att ta på honom lugnade under natten brukar han bara fösa bort min hand. Han kämpar och kämpar, men skriker inte alltid. Ska man trots detta fortsätta med steg 2 eller bara inse att det inte kommer funka??
    Man tassasr inte barn som inte är ledsna. Som jag skrivit säkert 100 ggr detta är inge "söva metod" det är en LUGNA metod där man lugnar ledsna barn och då funkar handpåläggning.  
    Mycket tacksam för svar!

Hej,

Se mina svar i ditt citat. (det är min erfarenhet, inte något facit) 

Lycka till! 
  • ModestyBlaze
    Hejåhå skrev 2012-01-07 13:04:09 följande:
    Kan man inte använda buffen som lugna metod (inte söva)? Hon blir argare när jag tassar och gillar buffen bättre.

Läs gärna tidigare i tråden vad jag skrivit om buffning. Bara någon sida eller två bakåt.
  • ModestyBlaze
    L86 skrev 2012-01-27 16:38:28 följande:
    har en liten fundering om steg 4. Vad gör man om bebisen fortfarande skriker när man plockat upp och smekt ryggen en stund? Ska man inte guppa eller gunga någonting eller är det ok så länge bebisen inte somnar i famnen?

Hej, Tanken är inte att man "tröstar" och ojar eller shyshar. Utan man får i just denna metoden plocka upp ett mycket ledset barn. Jag anser nog att man då står stilla och håller ganska hårt, och eller smeker ryggen lite. Men inte ens det egentligen. Utan de skall lugna sig, sen lägger man ner med en hand på ryggen och går ut , innan de somnar är tanken. Man kan få gå ut och in många gånger, man skall vara lugn och avslappnad för att kunna sova, så det är en LUGNA metod, inte en trösta metod om du hänger med på skillnaden?
  • ModestyBlaze

Hej, Poängen är ATT barnet är inte ensamt med sin gråt, skrik m.m. Utan ni får plocka upp och lugna. Men våga ha lite is i magen och bara hålla dem hårt, de kommer på 3 dagar att fatta poängen.

Tassar man bara på natten och inte på dagen tar det längre tid än om man har rutiner och tassar på dagen också, då går det fortare. Men barn lär sig fort att det sker på ett visst sätt till natten och ett annat på dagen. Det kan dock lite en aning förvirrande då kan vissa frågor uppstå, varför får jag si på dagen men inte på natten.

Försök att ha tålamod och ge det hela minst 3 dagar att bryta ett mönster på coh sen 2 veckor för den nya rutinen att få en chans. Så man måste ladda med massa tålamod, målmedvetenhet och trygghet. Då förmedlar man också detta!   

• ModestyBlaze
    pseudonym1 skrev 2012-01-31 08:37:28 följande:
    Jag har tassat på nu i några veckor och det gick jättebra!
    Bröt amningen med hjälp av 2 nätter hos några vänner då jag är ensamstående och inte hade någon ork kvar och han glömde av bröstet fort.... Så jag tassade och märkte fort att han fattade galoppen!
    MEN... nu de sista 4 nätterna så går det inte...
    Det funkar när han somnar och första uppvaket efter en stund.
    Han brukar vakna efter någon timme och då räcker det oftast att lägga handen på bara och snabbt ta bort så somnar han om.

Men de sista dagarna så har han vaknat mellan 23-03 och bara gallskrikit... Jag har provat köra helt enligt metoden men han ger sig inte och har ibland hållt på upp till 2 timmar.
    Jag har då inte orkat mer och när jag lägger honom brevid mig i dubbesängen så somnar han direkt och sover flera timmar i sträck...
    Jag tassar litegrann när han vaknar till i sängen oxå och det funkar bra men det verkar som att han blir lugn av att ha min kropp i närheten...
    Vet inte om han har ngt slags extra närhetsbehov nu för han kommer verkligen till ro fort när han få lägga sig brevid mig och så länge som han sover så bryr jag mig inte om han ligger i samma säng...

Någon som känner igen detta?
    Kan man tassa o samsova? Jag försöker en stund varje natt och tänker fortsätta med det men jag är helt slut och orkar inte ta strid i flera timmar varje natt
    Hej,

Vilken ålder har barnet? 

Jag vill bara säga, att om samsovning funkar för er och passar, så behöver man inte tassa, det är liksom inget som säger att barn MÅSTE sova i egen säng. Bara alla sover är mitt enda råd.

MEN, om man nu inte kan/vill samsova vilket jag vet många som inte trivs med. Då tycker inte jag det är sjysst mot barnet att tassa ett tag och sen inte, för hur skall barnet veta vad som gäller? När får man vad och detta måste ju då ifrågasättas än mer och längre nästa gång och nästa gång. Då är det bättre att tveklös ta barnet till sängen en tid om det passar bättre och sen göra om tassningen till 100% tveklöst igen.

Det är liksom vår egen attityd som styr detta anser jag. Så tveka inte, gör det som är rätt för er.          
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola