pseudonym1 skrev 2012-01-31 08:37:28 följande:
Jag har tassat på nu i några veckor och det gick jättebra!
Bröt amningen med hjälp av 2 nätter hos några vänner då jag är ensamstående och inte hade någon ork kvar och han glömde av bröstet fort.... Så jag tassade och märkte fort att han fattade galoppen!
MEN... nu de sista 4 nätterna så går det inte...
Det funkar när han somnar och första uppvaket efter en stund.
Han brukar vakna efter någon timme och då räcker det oftast att lägga handen på bara och snabbt ta bort så somnar han om.
Men de sista dagarna så har han vaknat mellan 23-03 och bara gallskrikit... Jag har provat köra helt enligt metoden men han ger sig inte och har ibland hållt på upp till 2 timmar.
Jag har då inte orkat mer och när jag lägger honom brevid mig i dubbesängen så somnar han direkt och sover flera timmar i sträck...
Jag tassar litegrann när han vaknar till i sängen oxå och det funkar bra men det verkar som att han blir lugn av att ha min kropp i närheten...
Vet inte om han har ngt slags extra närhetsbehov nu för han kommer verkligen till ro fort när han få lägga sig brevid mig och så länge som han sover så bryr jag mig inte om han ligger i samma säng...
Någon som känner igen detta?
Kan man tassa o samsova? Jag försöker en stund varje natt och tänker fortsätta med det men jag är helt slut och orkar inte ta strid i flera timmar varje natt
Hej,
Vilken ålder har barnet?
Jag vill bara säga, att om samsovning funkar för er och passar, så behöver man inte tassa, det är liksom inget som säger att barn MÅSTE sova i egen säng. Bara alla sover är mitt enda råd.
MEN, om man nu inte kan/vill samsova vilket jag vet många som inte trivs med. Då tycker inte jag det är sjysst mot barnet att tassa ett tag och sen inte, för hur skall barnet veta vad som gäller? När får man vad och detta måste ju då ifrågasättas än mer och längre nästa gång och nästa gång. Då är det bättre att tveklös ta barnet till sängen en tid om det passar bättre och sen göra om tassningen till 100% tveklöst igen.
Det är liksom vår egen attityd som styr detta anser jag. Så tveka inte, gör det som är rätt för er.