Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Lindreas skrev 2011-09-06 20:28:31 följande:
    Åh, idag tog det tio minuter från att jag gick ut första gången tills han ligger lugnt och fint, pillar på kaninen, sparkar lite med ena benet... Och det här är tredje kvällen vi kör. Helt fantastiskt! Jag trodde aldrig att det skulle fungera så bra som det gör! Till viss del hjälper det säkert att han bara har sovit en gång idag, men då sov han 2.5 timmar. I natt sov han tolv timmar, med ett uppvaknande vid fyra, då fick han lite välling och sen lade jag ner honom. Fick gå in två gånger och lägga ner och tassa, men 20 minuter efter att han vaknade sov han igen. Ljuvligt!

Skrattande
  • ModestyBlaze

Hej, man tar bort dem och gör som man gör hela tiden. Inget konstigt. Med attityden som att oj, du har vuxit ur dina kläder. Du behöver visst nya större. Du är ju stor nu!
    Ju mer du gör en grej av det desto större grej blir det. Bort, och glömd på 2 dygn om bara du gör det! 

• ModestyBlaze

Allt på en gång. inte dra ut på något jobbigt. Barn är flexibla och anpassningsbara bara man är tydlig.

• ModestyBlaze
    TeamX skrev 2011-09-14 16:18:01 följande:
    Min son är 4,5 månad...kan man börja med detta så tidigt? Behovet är stort då nätterna inte alls fungerar och jag tycker att metoden låter kärleksfull och lindrig i jämförelse med många andra metoder.

Om jag har förstått så kan man Tassa typ läggningar om man vill. Men om man helammar behöver man ha nattmålkvar även om man tassar. Men om du köper och ger 4 mån gröt 2-3 ggr/dag så har du en bra grund. Samt att man nu har gått ut med att man kan introducera smakisar från 4 mån om man vill. och då finns ju liksom inga skäl att amma på natten längre och då kan du tassa fullt ut.

Men jag vet många som "tassar" sina småttingar till ro efter nattamning m.m. 
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis-kan-smaka-pa-mat-tidigare

Lycka till! 

• ModestyBlaze

Dra vagnen men sluta så fort hon tystnar. VAgna kortare och kortare är mitt tips.

Annars kan du tassa på samma sätt också. Men tänk på att alltid lägga i stillastående vagn och om du nu "vill" gå någon gång gör det när hon sovit i 10 min.  

• ModestyBlaze
    norgefru skrev 2011-09-21 20:08:54 följande:
    har tassat nu i över en vecka både dag och kväll, fortfarande lika mycket tårar och skrik och tar fortfarande en timme nästa varje gång... inget för min dotter verkar det som..
    börjar tvivla på om hon verkligen behöver klara av att somna själv? Varför skall jag bestämma när hon skall sova/somna själv när hon fortfarande behöver ligga nära för att sova?  kanske kommer det när hon är redo. klarar inte mer skrik nu, känner mig som en värdelös mamma. varför krånga till det..

Man måste inte tassa, bara om det passar familjen. Och passar det er bättre och samsova så gör det för allt i världen. Ni kanske tassar en annan gång. Hjärta
  • ModestyBlaze
    pseudonym1 skrev 2011-11-25 09:50:19 följande:
    Jag ska läsa hela tråden när jag får tid men undrar om någon kan svara på en grej...
    Är det någon som gjort tass-metoden som haft en bebis som nattsnuttar hela tiden?
    Sonen kan inte somna om utan att snutta och det är måååånga uppvak varje natt.
    Är ensamstående så jag har tyvärr ingen pappa att lägga över det på för det hade nog varit bättre om sonen inte kände mjölklukten osv...

Vill bli av med nattamningen och är inte intresserad av någon skrikmetod!
    Men efter snart 8 månader helt ensam med grabben så är jag helt utskiten så jag vet knappt om jag har kraft att ens ta tag i det...
    Men om jag vet/tror mkt på att det funkar så ska jag nog få orken!
    Någon som slutat nattamma med hjälp av detta?

Hej, det är flera för att inte säga MÅNGA som har lyckats bli av med nattamning genom denna metoden.

Skrikfri vill jag nog inte påstå att den är, men man får ta upp sitt barn och lugna det till skillnad från 5MM. Så kan du tänka dig 1-3 nätter med visst skrik i famnen så kommer det gå jättefort (typ 3+7 dagar) barn måste ju få ifrågasätta vad man gör när man ändrar en rutin och det enda sättet de kan göra detta med är ju genom skrik. All förändring tycker jag inte måste vara smärtfri, men man skall inte ta skada av den.

Det närmsta skrikfria metod jag hört om är "NCSS" No cry sleep solution, men där har jag fått många som testat men inte lyckats få skrikfri eller inte lyckats med råden alls. Men kan vara värt för dig att titta på om du inte klarar att han protesterar eller ifrågasätter snuttningen alls.

Det har ju liksom tagit ett tag att få lära sig den rutin man har nu, så det kommer att ta några nätter med nya rutiner att sätta sig. Är man konsekvent så tar det inte mer än 3+7 dagar för barn under 1 år.     
  • ModestyBlaze

Hej,

Det är ju nu nya rekommendationer på gång att man får introducera smakisar från 4 mån. Kan du inte börja med lite 4 mån gröt till lunch och middag så du vet att hon blir lite mättare?

Då är det sen lättare att köra med Tassmetoden tänker jag. Sen kan du ju lägga in FASTA mattider på natten. Säg 01 och 04 och allt däremellan Tassar man. 

Ett vanligt problem för många är att barnet äter sig mätt på natten för att hänga med på allt intressant på dagen. Det är ju lite bakvänt kan jag tänka. så äta om dagen så man kan sova om natten är mitt devis.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis-kan-smaka-pa-mat-tidigare

• ModestyBlaze
    Fylgja skrev 2011-12-16 22:33:36 följande:
    Min pojk är bara 4 månader så vi ska naturligtvis inte börja köra metoden fullt ut ännu, men jag har försökt pröva den vid första läggningen. Men än så länge går det inte så bra - han gallskriker även i famnen och hittils somnar han av att skrika sig till sömns i vår famn.

Är det någon som haft det så här som trots allt fått det att funka till slut? Jag tänker att han kan vara i en utvecklingsfas också som gör det extra jobbigt men det känns lite tröstlöst, vi har alltid minst en timmes gallskrik här hemma, ofta mer.
    Hej,

Hur har ni gort innan? Har han alltid skrikit innan sovning?

Många är ju av den åsikten att skrika är inte så farligt bara man inte är ENSAM när man gör det utan kanske i en trygg famn som mamma och pappa.

Jo det brukar ge med sig med tiden, beroende på HUR konsekvent man är. Men det brukar bli bättre på bara 3 dagar med så här små. Glöm inte lägga ner INNAN han somnar med handen på och helst ta bort den innan han somnar där med. Efter ca 10 dagar skall allt vara helt annorlunda om man gör annorlunda.

En 4 mån är väldigt lätt att lära om och anpassningsbara så det kommer att gå lättare och lättare.        
  • ModestyBlaze

Hej grattis till 6 mån.

ja vid 6 mån är det en ENORM motorisk utveckling som dels kräver MER MAT så ge mat mycket snabbare än du brukar, bara att skyffla in och minst så här

Frukost gröt/välling
    Lunch mat och fruk
    mellis välling
    Middag mat och frukt
    Kvällslurk välling/gröt

Ammar du så amma i anslutning till maten. 

jag hade även lite mosad banan innan långluren för då sov sonen längre på den. Banan innehåller tryptofan som är förstadie till Melatonin, så det sover man gott på.

Försök att öva ÅLNING hela dagarna. MINST 5 min /10ggr/dag är målet. Det gäller att hon verligen blir SKIDBACKE trött. Är man inte fysiskt utmattad blir lätt nätterna till för vissa motoriska utvecklings perioder.

Velour kläder utan tryck på kroppen och inga strumpo och inga mattor på golvet. Ålning är jätteviktigt att lära sig ur ett motoriskt och hjärna utveckling samt så koordinerar det samsynen. Så öva, öva, öva, öva. 

Sen gör du rätt tycker jag. Inte TASSA mer än nödvändigt. ligga och joxa, snacka, stöna och så får man göra själv. ÄVen viss frustration kan man låta dem ha. MEN, man skall inte vara LEDSEN utan att tassas tycker jag. Så våga avvakta och se till att det är KOLSVART i sovrummet, ju mindre man kan se desto tristare att hålla låda.

Det kommer att ge med sig, FÖr att sen till ca 7,5 bli jättejobbigt igen. Så försök att hålla era rutiner och inte joxa för mycket med dem. De behöver kontinuitet och stabilitet för att kunna komma över utvecklingsfaserna snabbare och lättare.                  

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola