Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Achwell skrev 2008-02-13 09:26:31 följande:
    Javisst borde hon Jag skrev faktiskt ett mail till familjeliv om just didilej - och om vilka fantastiska råd hon ger och att hon svarar på allas inlägg och verkligen försöker ge bra och handfasta råd och att de borde "belöna" henne på något vis. Eller hur!  Hon sprider ju glädje och hopp och det är väl något som verkligen ska uppmuntras och uppmärksammas här på familjeliv.På mina inlägg har hon då svarat med stor förtröstan och det har hjälpt mig stort 
    Jag kan också bara instämma och hålla med, du gör verkligen ett "SUPERJOBB". Härligt att du tar dig så mycket tid som du gör. Underbart och tråden har en UNDERBAR stämning!!!!!

Sen citerar jag något superviktigt som Didelidej också skrev här:

"Sist i min lilla predikan vill jag (ännu en gång) påminna om punkt 1 i tasschemat (speciellt då man tassat några nätter) - ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till (det är ju onödigt att ni upprepar samma fel som jag gjorde )...
    "

Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!
  • ModestyBlaze
    bustösen skrev 2008-02-22 12:03:36 följande:
    från ts:Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):"Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."mina tankar:oavsett vilken metod man använder så är det regelbundenheten - rutinen som gör att det fungerar?! 

alla är alltså lika bra: anna wahlgrens femminuters metod, den ömma finländska tassmetoden eller om man sitter med ungen i knät varje kväll tills den somnat. det är just vanan som gör att barnen förstår att nu ska jag sova!! Valet handlar inte om vilken som får barnet att sova, utan vilken metod som ni föräldrar kan leva med utan att få dåligt samvete.
    Jag får bara för klarhetensskull göra så här....

SHN = anna wahlgrens metod (anna har inget med 5mm att göra)
    Eckerberg = femminuters metod

Jag är för alla "rutiner" precis som du skrivit ovan och jag tror också på att bara man har EN rutin så kommer barnet att lära sig det. Och om man då vill ändra detta, så måste även barnet lära om sig och detta kan man ju räkna ut sker inte helt friktionsfritt, kan man säga.
  • ModestyBlaze
    Lilla skrev 2010-07-29 11:45:04 följande:
    Är det någon som provat tassmetoden när barnet varit yngre än 6 månader eller är det inte att rekommendera? Min son är 2 månader.
    Jag vet flera som kört liknande tassmetoden för ganska små barn, MEN man får då inte ingnorera "mat ljud" som betyder att barnet är hungrigt.

En 2 mån låter väldigt speciellt just när de vill äta. Ett speciellt HÖHÖHÖ hört, typ lite likt hostningar. Om man hör detta skall man mata tycker jag och sen kan man "tassa" lugn efter maten eller vid korta uppvak.
  • ModestyBlaze
    Rut86 skrev 2010-07-29 19:58:51 följande:
    Hej! Har precis börjat tassa men jag tycker det är svårt att veta när han somnar. Han gnäller o låter men blundar så jag vet inte riktigt när jag ska ta bort handen. Hur gör man???
    Jag hade tagit bort handen så fort barnet är lugnt. Bättre lägga dit handen 100 ggr än ha den där för länge är min filosofi. Så bort så fort barnet är lugnt (sömntungt i början). GÅ ut!

Tanken är ju att barnet skall lära sig somna själv och att "tassa" är ett sätt att lugna barnet så de har förutsättningarna för att sova. Så ge dem förutsättningarna, men sov inte ÅT dem.
  • ModestyBlaze
    25April2010 skrev 2010-11-28 16:34:40 följande:

Vill gärna börja köra denna metod, men min son galllskriker oftast så fort jag lägger honom i spjälsängen. är det bara att vara hård och köra på ändå?

Hård och hård.... Tydlig skulle jag vilja kalla det. Har man lärt sig i X antal månader att man skall somna på ett visst sätt och man nu gör annorlunda måste ju barnet faktiskt få reagera på det. Det är normalt beteende tycker jag. Skillnaden mot 5MM är ju att du finns där i rummet, oftast med en hand på. Ta upp lägg ner, lägg en hand på osv... Man tar upp tills barnet är lugnt och lägger ner med handen på osv...

Läs en massa i denna tråden, den har nästan alla svar man kan önska sig.Flört
  • ModestyBlaze

Man tassar bara LEDSNA barn. Barn som bökar, krånglar eller på annat sätt inte är ledsna låter man vara. Gå ut ur rummet och återkomm när/om det blir ledsamt. DÅ tassar man.

• ModestyBlaze

Alltså, vill man att barnet skall lära sig att sova, somna och somna om vid uppvak UTAN att man tassar till sömns. Så skall man bara Tassa genuint ledsna barn. Inte lite bök, gnäll, kan inte komma till ro, knök, osv.. Alla kan vi ligga och gräma oss för att vi inte somnar om som vi vill.

MEN; har man inget emot att hålla på barnet när det sover, på natten osv... och att fortsätta göra detta. Tassa er blåa. Dock är chansen stor att de kommer KRÄVA tassning för allt och bli skitarga när ni inte fortsätter.

Jag har fortfarande på snart 5 år och ganska många HUNDRA barn inte stött på ett barn som säger "mamma NU har du tassat mig klart och jag "vill" sova utan tassning".

Citerar det som står absolut sist i TS för att ni inte skall fastna i tassandet utan göra framsteg så barnet kan mer och mer själva.

"Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!"

• ModestyBlaze
    moster helen skrev 2011-01-07 18:48:29 följande:
    kom på en till fråga..hur ska man göra om man är borta?? har sett till att vi ska vara hemma nu några dagar sen vi börjat med tassmetoden, men som sagt hur gör man om man är borta och hon ska sova innan man riktigt fått rutin på de hela..är ju lätt att man gör som innan då, alltså bär omkring..
    hur lång tid har det tagit för er innan metoden har fungerat för era barn?
    Beroende på hur gammalt barnet är, hur snabbt man själv jobbar osv... så tar det allt från 10 dagar till 10 veckor.

Jag hade hållit mig till Tassmetoden även borta så ingen förvirring uppstår.

Barn under 1 år tar 3 dagar att införa något nytt och ca 7 dagar för de "Nya" rutinerna att sätta sig. Så beroende på hur snabbt ni jobbar desto snabbare kommer det att gå. Men har man inte bråttom så varför skynda tänker andra.

Sen nöjer sig ju vissa med att kunna lugna sitt barn i sängen andra vill att barnet skall kunna somna och somna om själva. Alltså vad är målet med tassningen och hur fort jobbar ni?
  • ModestyBlaze

Hej, en liten sak som många gör är att när de tar upp, så hysshar de, gungar de och på annat sätt gör det "Mysigt" för barnet. Gör inte det! Utan ta upp för att hon skall slippa skrika i sin ensamhet, lägg ner direkt hon slutar. Inte vänta för länge, för då fastnar man lätt där och det blir längre och längre. Utan tänk snabbt upp och direkt ner med handen på ryggen. Håll handen tills barnet är lugnt, riktigt lugnt. GÅ UT!

Det är bättre att du tar upp 100 ggr kort och går ut 100 ggr än att du står en låååång stund så hon nästan blir sömntung. För då skapas just det mönstret. Utan mönstret du vill åt är ju att hon skall somna själv. lugn! Det är BUSjobbigt i upp till 10 dagar för barn under 1 år och upp till 3 veckor för barn över 1 år. men det ger utdelning om man är konsekvent.

Visst kan du köra utan snuttefilt, men har du napp måste den bort tycker jag. Annars funkar inte tassning som den skall.

Lycka till!

• ModestyBlaze
    helene306 skrev 2011-03-29 20:45:08 följande:
     När hon efter lite buffande och en hand på axeln somnat in vaknar hon när jag skulle smita ut.
    Här är nyckeln! Man skall bara lugna sitt barn. Somna in skall de göra själva! Det är däri nyckeln ligger. ATt lära sitt barn att somna själv, utan en massa hjälp till detta. Så, man lugnar bara ledsamhet. INTE SÖVA, det skall hon ju nu lära sig själv. Visst?

Så gå UT innan hon somnar. Hon skall veta ATT du finns där när hon är ledsen, MEN hon har förtroendet att försöka lära sig somna själv, för det kan hon, bara hon är lugn och trygg i sin säng. Det gör du genom att lugna men gå innan hon somnar.

Det kräver alltså många ut och in spring, men hellre det i 3 nätter än att du inför nya sövmetoder, om du hänger med?

Sen i förlängningen är det ju då så att lär man sig somna själv, kan man somna om själv när man vaknar på natten. För man är trygg i sig själv, inte i något eller någon annan.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola