Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jumbopolly skrev 2011-05-30 21:18:50 följande:

Jag har en fråga och undrar hur ni skulle gjort...

Nu har vi tassat ett tag och jag har upptäckt en sak.

När han vaknar min son på natten och man får stoppa in nappen så hjälper det INTE att lägga fler nappar i sängen eller så.. Han kryper och gråter i sömnen.

Han vaknar, gallskriker och kryper runt i sängen men sover fortfarande.. varenda natt likadant.

Så stoppar man in nappen och vipps sover han lugnt igen...

Framåt tidiga morgontimmarna går det till likadant men då hjälper det inte att stoppa in nappen den åker ut lika fort igen. Däremot om man tar upp han och bär in han till min säng och han får ligga hos mamma så sover han någon - några timmar till.

Hur skall man göra för att detta skall ändra sig? Väcka han när han kryper och skriker i sömnen eller låta han vara och låta han ligga och skrika eller vad skall man göra?

Detta är ett klassiskt exempel på hur nappen stör "tassningen". Så antingen får ni hålla på med nappistopp och sluta tassa tycker jag. Eller ta bort nappen och sen låta honom "låta" i sömnen och vänta tills han vaknar och då börja tassa honom.
  • ModestyBlaze
    Jumbopolly skrev 2011-05-31 21:40:08 följande:
    Du kanske har rätt.. MEn ack så nappen är bekväm dagtid framförallt när man är lite upptagen och bara stoppa in den å låta han somna in så man hinner med någonting här hemma.. hmm får kanske klura på det vilket är mest värt.. sova hela nätter eller ha nappen kvar? får kanske tänka på den saken lite =)

Jo den kallas ju inte "propp" för intet. Men jag gav en majsbåge eller annan trevlig grej att ha i handen istället. Sen är ju jag stor förespråkare av "social delaktighet" där man har MED barnen i det man gör. Olika svårighetsgrad berodende på ålder.

• ModestyBlaze

Hej,

Några små saker att ha i bakhuvudet...

Små barn gör som vi lär dem. Så har VI lärt dem att äta på natten, sova hos er i sängen på natten, osv... Är det ju upp till oss som föräldrar att "lära, visa, leda och hjälpa" dem till nya vanor, mönster osv...

Detta gör man helst inte med en massa egna frågor i huvudet när man samtidigt tassar, eller söka barnets bekräftelse, för den kommer INTE. Utan man håller på att lära sitt barn något nytt och det bästa sättet är att vara konsekvent och lugn och trygg. Inte tveka, inte fundera, inte testa, inte prova lite hit och lite dit. Detta kommer BARA att förvirra barnet och då kommer barnet inte att visa någon som helst acceptans till något nytt.

Så man inför ALLA förändringar på en och samma gång. då kommer barn under ca 10-14 dagar att ha accepterat de nya rutinerna sen tar det flera veckor att befästa dessa. Men om ni "testar" och tassa lite, mata lite och sen samsova lite. Vad är det då som gäller??? Det är denna fråga som era barn också ställer just nu, VAD GÄLLER?

Jag är pro allt som gör att man har rätt "förhållningssätt" mot sitt barn, dvs. samsov om det passar, mata om det passar och tassa om det passar. MEN testa inte runt, tveka inte en massa, prova inte lite detta och lite annat. Utan genomför i 2 veckor och utvärdera SEN. EN natt säger inget om hur det kommer att bli, maten på EN dag säger inget om hur natten blir utan det är maten över 3 dagar som kommer att göra all skillnad. Även maten man äter över HELA dagen spelar in, inte bara innan natten.

En 6 mån äter MASSOR, jag menar KOPIÖSA mängder mat. Här gäller att man matar på mycket fortare än man någonsin trott var möjligt. Vänta inte på att barnet skall svälja undan utan skicka in maten i rasande fart under 20-30 min inkl. frukt.

Sen kan man ge banan innan natten, det innehåller tryptofan, som är ett förstadie till melatonin och det sover man gott på. Sist, Omega-3 rekommenderas till alla barn över 6 mån, det är sömnbefrämjande också. Eye-q och Mor-EPA finns på hälsokosten.

Nedan kommer från min presentation.

• ModestyBlaze

"Utan rätt förhållningssätt funkar inte verktygen. Med rätt förhållningssätt fungerar verktygen. Rik av erfarenhet så kan jag lugnt säga att så ÄR det Det är känsla och attityd av självklarhet (förhållningssätt) som avgör hur man hanterar verktygen och hur kuren sedan i sin tur fungerar. Schema och verktyg utgör själva basen men det är förhållningssättet som får saker och ting att hända . Förhållningssättet är som bakpulvret i ett recept på sockerkaka ! Utan bakpulver händer ingenting... Rik av erfarenhet där också... "

"Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ”är du kär i mig ännu Klas-Göran” och hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv ! Absolutamente"

• ModestyBlaze

Hej,

Jag hade inte tagit upp för gnäll utan strukit över ryggen eller haft handen på. Men mest av allt är jag för att man inte verktygar knäll, gnöl, knorr och andra icke ledsen ljud. Utan det är först när man är ledsen man behöver hjälp. Annars är ju allt du gör "sövande" och det är inte Tass till för. Utan det är att LUGNA så man får förutsättningarna att sova.

Så lägg handen på och ta inte upp förrän det är riktigt ledsamt. Gör hela tiden mindre och mindre. GÅ ut fortare och fortare. Kom in lite senare och lite senare. Ju mindre du gör desto mer kommer barnet att klara själv. Ge lite förtroende är mitt tips.   

• ModestyBlaze
    mammaMuuh skrev 2011-08-12 21:24:32 följande:
    Tack för dessa ord!
    Det är svårt att veta var gränserna går liksom :) Men en fråga till: Vissa kör denna metod och går ut när bebisen är lugn, och kommer in när den är ledsen och kör de 4 stegen, och sen går man ut igen. Vissa andra stannar kvar hela tiden brevid sängen och vakar över bebisen. Jag hade ju helst gått ut mellan omgångarna så man kan göra lite annat, men sekunden jag försvinner ut genom dörren så börjar han skrika. är det bättre att då sitta kvar vid sängkanten så han känner sig tryggare, och med tiden försvinna? eller måsta jag köra stenhårt på samma tillvägagångsätt varje gång, hela tiden?

Jag personligen anser att man GÅR UT varje gång, även om det tar 100%. Då lär sig barnet att mamma går men kommer alltid tillbaka när jag behöver. Men stannar du måste du sen tassa om detta beteendet så du kan gå ut. Då binder du ju sömnen till dig och inte till barnet självt. Tanken är ju att lära sitt barn att somna och somna om själva när de vaknar och sover. Då måste man gå ut och in många gånger i början och se till att barnet somnar själv.
  • ModestyBlaze

Hej, jag har ett par kommentarer.

Tassmetoden är inte en "skrikfri" metod utan det handlar om att barnet inte skall behöva skrika i sin ensamhet, utan man finns där rent fysiskt med handen på, klappa och i värsta fall plocka upp och hålla kort och hårt. Inget gung ingen tröst utan lugnande.

Så även en pappa kan hålla och lugna det mest ledsna barn (även om det tar längre tid). Hon är inte ensam, det är det man pratar om skall vara det skadliga. ATt barn ligger och skriker i sin ensamhet i 5 min får se sin förälder visa sig och sen skrika i 5min till. Det är vad 5 MM handlar om. Här är man alltså inte ensam, men det är ingen skrikfri metod.

så har man väl bestämt sig så tar det barn under 1 år 3 dagar att lära sig något nytt och ca 7 dagar för att införa de nya rutinerna.
    Små barn gör som vi lär dem så nu skall de lära sig något nytt. Det är allt, inte kan väl detta ske helt utan frågor eller skrik? Alla måste väl på ställa frågan om vad ni gör? Är ni säkra på vad ni håller på med? Skall det vara så här nu?

Så samla mod, tid och tålamod så kommer ni alla att nå ert mål.

Lycka till!          

• ModestyBlaze

Japp, det kommer att gå fort och bli mycket bättre, du skall se 3 dygn av pappa ensam tassande kommer att visa sig. ;)

• ModestyBlaze
    EmmaOz skrev 2011-08-17 08:24:12 följande:
    Maste bara saga att det funkar verkligen! Igar natt var jobbigt mellan 22.30-1.30 men sen sov hon till 7, sa lange har hon aldrig sovit! Och idag nar jag la henne och lamnade rummet, grat hon inte, tittade in nar det hade varit tyst ett tag, hon hade somnat sittande!Skrattande Gick in for att lagga henne da blev hon dock ledsen och var tvungen att tassa i 10min. Borjar fa hopp att vi ska fa sova pa natterna snart! Glad
  • ModestyBlaze

Hej,

Tassmetoden är inte gjord för att man skall ha napp. Så använder man det råder jag till att i första hand sluta.

Om man ändå tänker ha det, ja då kommer nappistoppande att störa tassningen. Man kan prova att lägga 20-30 nappar i sängen. Ta handen på barnet och ta en napp och stoppa i så de lär sig själva. Men det tar också lång tid att lära.

Man hjälper inget barn som inte behöver hjälp. Böka, krångla osv får man göra själv: Men begränsa saker att trassla in sig i. Har man tunna små spälskydd byt till kraftigare och tjockare. Body som pyjamas, eller hel pyjamas med fötter så kan man ta bort tjocka täcken coh ha en tunn bommulsfilt osv.. När han BER om hjälp, så hjälper man så klart. Denna tid är oftast kort om man bara begränsar krångligheterna.

Sen går man in och "rättar till" eventuella saker när barnet har sovit i typ 10 min (inte 20) då kan du lägga rätt, lägga på täcke eller allt annat som behövs pysslas med utan att störa.        

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola