Hej,
Några små saker att ha i bakhuvudet...
Små barn gör som vi lär dem. Så har VI lärt dem att äta på natten, sova hos er i sängen på natten, osv... Är det ju upp till oss som föräldrar att "lära, visa, leda och hjälpa" dem till nya vanor, mönster osv...
Detta gör man helst inte med en massa egna frågor i huvudet när man samtidigt tassar, eller söka barnets bekräftelse, för den kommer INTE. Utan man håller på att lära sitt barn något nytt och det bästa sättet är att vara konsekvent och lugn och trygg. Inte tveka, inte fundera, inte testa, inte prova lite hit och lite dit. Detta kommer BARA att förvirra barnet och då kommer barnet inte att visa någon som helst acceptans till något nytt.
Så man inför ALLA förändringar på en och samma gång. då kommer barn under ca 10-14 dagar att ha accepterat de nya rutinerna sen tar det flera veckor att befästa dessa. Men om ni "testar" och tassa lite, mata lite och sen samsova lite. Vad är det då som gäller??? Det är denna fråga som era barn också ställer just nu, VAD GÄLLER?
Jag är pro allt som gör att man har rätt "förhållningssätt" mot sitt barn, dvs. samsov om det passar, mata om det passar och tassa om det passar. MEN testa inte runt, tveka inte en massa, prova inte lite detta och lite annat. Utan genomför i 2 veckor och utvärdera SEN. EN natt säger inget om hur det kommer att bli, maten på EN dag säger inget om hur natten blir utan det är maten över 3 dagar som kommer att göra all skillnad. Även maten man äter över HELA dagen spelar in, inte bara innan natten.
En 6 mån äter MASSOR, jag menar KOPIÖSA mängder mat. Här gäller att man matar på mycket fortare än man någonsin trott var möjligt. Vänta inte på att barnet skall svälja undan utan skicka in maten i rasande fart under 20-30 min inkl. frukt.
Sen kan man ge banan innan natten, det innehåller tryptofan, som är ett förstadie till melatonin och det sover man gott på. Sist, Omega-3 rekommenderas till alla barn över 6 mån, det är sömnbefrämjande också. Eye-q och Mor-EPA finns på hälsokosten.
Nedan kommer från min presentation.