• Mamasnest

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

D S skrev 2008-02-16 16:12:32 följande:
    Ms Leia;vad kul! Håller tummarna.Lillan vill inte äta, bara amma, så hon känner sig nog risig i magen fortfarande. Får väl nattamma ett tag till...
    Min tjej verkar inte heller vilja äta av någon anledning. Jag som ville dra lite på nattmålet...
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Här har lillans natt varit bra. Jag ammade kl 3.40 och kl 6 sedan sov hon till kl 7.10. Hon vaknade 2 ggr innan kl 3.40 men det krävdes bara 2-3 min tassande för att få henne att somna om. Dock var jag tvungen att ta upp henne båda gångerna, hon skriker liksom upp sig direkt annars. Tyvärr var tvååringen vaken mer än lillan så natten var inte särskilt kul ändå. På tisdag kommer sambon hem och kan ta stora tjejen, då kan jag avvakta lite mer med tassandet och kanske sova lite mer.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    villrådig skrev 2008-02-17 20:39:19 följande:
    jag har en fundering.. Jag har ju inte börjat tassa på allvar än, men småtassar lite på förkvällen. Men jag tycker att det är skitjobbigt och blir stressad att jag/sonen ska störa grannarna...(bor i lägenhet).Av den anledningen kanske jag ibland på natten slänger fram bröstet lite väl snabbt, då han egentligen kanske skulle somnat om själv efter några minuter. Hur gör ni? Ni bor väl inte alla i hus, antar jag? Är det sånt man får stå ut med som granne? Så man inte blir vräkt eller så, när man börjar "heltassa".
    Min granne ovanför började tokspola i toaletten en natt när lillan skrek, då blev jag mest full i skratt. Han festar och bråkar med sin tjej och slänger stolar i golvet så att det väcker hela min familj och jag har klagat på detta. Att en bebis skriker kan man ju faktiskt inte alltid göra något åt.
    Jag har aldrig hört talas om någon som blivit vräkt pga det.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Nätterna är bättre här nu än innan vi började tassa, men det blir liksom inte bättre än andra dagens tassande. Fundersam Jag trodde att hon skulle vakna mindre med tiden och kunna somna om utan att jag tog upp henne men inget av det har ändrats.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

didilej: Vi har tassat i 5 nätter nu. Jag behöver bara ta upp henne 1 gång varje gång hon vaknar och jag håller henne inte mer än 1 minut innan jag lägger ner henne. Då snurrar hon till sidan och somnar om. Inga långa uppvak här inte. Hon vaknar 2 ggr mellan kl 1-2, sedan ammar jag ca kl 3, sedan vaknar hon 2 ggr till innan vi går upp mellan kl 6.30-7. Mellan kl 1-7 blir det alltså ca 5 uppvak. Fundersam Jag har provat att inte ta upp henne när hon vaknar men hon går från 0-100 på 3 röda och skriker då högt högt direkt, inget gnäll alltså. Det får henne inte direkt att slappna av och somna om utan väcker henne snarare.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

DS: Vi sitter i samma sits. Kom precis i gång med mat när hon blev sjuk och sjukdomarna avlöste varandra. Jag trugar och trugar men inget verkar smaka gott. Får jag i henne 50 ml välling på kvällen är jag överlycklig.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

didilej: Jo, jag har också tänkt att dra lite på det härmed att ta upp henne när hon skriker. Jag måste dock vänta tills sambon kommer hem så att han kan ta tvååringen om hon vaknar.

Lillan äter kanondåligt på dagen än, inte konstigt att hon är så hungrig på natten. Undra när det vänder...

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Lillan vaknade inte före kl 3 i natt. Då ammade jag och sedan vaknade hon igen kl 5. Jag ville helst inte amma men jag försökte tassa och hon trodde bara att det var morgon. För att få sova lite till ammade jag kl 5.15 och 6.30.
    En lite kul grej som hände bara... Vid kl 5 tog jag upp henne och höll och gungade henne en stund som jag brukar, sedan la jag ner henne i sängen och gick och la mig, genast fick jag ett ilsket skrik tillbaka och först fattade jag ingenting, sedan kom jag på att jag glömt handen på magen. Fort la jag dit handen och då slutade hon skrika men muttrade surt. Hon försökte verkligen att somna om men 10 min efter att jag tagit bort handen var hon fortfarande vaken och började ilskna till igen, därför ammade jag.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Idag lyckades jag få lillan att somna på dagen genom att tassa. Det trodde jag aldrig skulle hända.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

I natt lyckades jag få lillan att somna om bara genom att lägga handen på magen och utan att ta upp henne. Bara en gång visserligen men jag är nöjd. För övrigt har vi ungefär lika många uppvak som vi har haft sista veckan.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola