• Mamasnest

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej hej tjejer!
    Jag behöver bli övertygad om metoden och ingjuten med hopp.
    Min yngsta tjej tjorvar lite med sömnen och har så gjort sedan hon var 3 månader. Jag skulle inte kalla det sömnproblem för det hade min mellantjej och jag vet skillnaden nu. Hon somnar själv i egen säng men vaknar ca 5 ggr varje natt och vill amma, annars gallskriker hon oavsett vad man än gör. Hon blir 8 månader snart så amma 5 ggr per natt behöver hon inte rent näringsmässigt.
    5 ggr per natt kanske inte låter så mycket för er, men då kan ni lägga till att min 2-åring också vaknar om nätterna samt att sambon jobbar utomlands och jag är ensam med alla tre barnen i flera veckor i sträck. Jag känner att jag vill få ordning på sömnen nu men känner mig lite skeptisk till det här med att ta upp barnet ur sängen. Med mellantjej körde vi SHN-kuren och det funkade kanon, från att ha ammats var 30:e minut varje natt sov hon hela nätter på ett par veckor och hon skrek knappt, bara gnölade lite i början. När jag försökte köra kuren på lillan gick det inte lika lätt, hon skrek och skrek natt efter natt och det slutade alltid med att hon väckte de andra barnen och jag fick ta upp henne och amma henne ändå.

Nu till mina frågor:
    - Sänderman inte ut lite dubbla budskap om man ber barnet somna själv men ändå tar upp dem när de skriker? Hur har ni som kört metoden upplevt det?
    - Tror ni att det skulle funka här trots att inte SHN-kuren tog?
    - Fördelar/nackdelar med metoden?
    - Finns det fler med syskon som har kört den och kan tipsa lite?

Jag vore jätteglad om någon har lust att guida mig lite i det här nya...

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

didilej och D S: Tack så mycket för era svar!
    Det jag menar med dubbla budskap är att man säger till barnet att sängen är en trygg plats och att det bara är att somna skönt, men samtidigt flyttar man barnet från den platsen när det blir ledset, visar man inte barnet då att det har rätt i att det är farligt i sängen? Jag har nämligen aldrig hållt på och tagit upp mina barn utan lugnat dem där de ligger, men de andra två har heller inte skrikigt som lillan gör.
    Det jag gillar med den här metoden är att man har verktyg att jobba med, hua för att köra 5 MM och bara stå där och lyssna. Även om jag (än så länge ) är emot att ta upp barnet på natten i första hand så måste jag ju eftersom hon väcker de andra, kanske vore det här värt att prova?! Jag klarar ju heller inte av att höra henne skrika.

Har ni andra delat med sambon eller kört metoden själva tills den satt sig? Min sambo kommer inte hem förrän om 10-15 dagar.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Nu har jag en ny fråga. Det står att barnet ska se att man är där, ska man tända lampan då eller? Jag kan inte sova om det inte är helt mörkt så nattlampa vill jag inte ha...

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

SaT: Det låter ju jättebra!
    Problemet är, tror jag, att lillan är väldigt "skrikig" av sig. Ta det här på rätt sätt nu, jag vill inte bli mordhotad av millitanta CIO-motståndare. Hon utrustades helt utan gnällfunktion kan jag tycka ibland, hon går liksom från noll till hundra på 3 röda. Om hon blir lite rädd, om syrran tar en leksak, om hon rullar runt för fort på filten, om något helt enkelt inte passar, ja då gallskriker hon så att taket lyfter. Att hon dessutom har röstresurser för ett helt dagis gör ju inte saken bättre heller. Om inte jag tar upp henne direkt när hon vaknar så skriker hon sig blå direkt, och så här har hon inte riktigt varit tidigare, det har blivit värre och värre. Jag tror att hon skrämmer sig själv med sitt skrik eller i alla fall blir arg på det. Ytterst få gånger har hon skrikigt så att hon låter ledsen, hon är trött och förbannad där hon ligger, men det hjälper henne ju inte att somna.
    Jag misstänker att jag kommer att stå där med henne i famnen hela natten när jag börjar köra, och då måste  man ju vara lite utvilad innan. I natt ammade jag henne 10 ggr och jag var uppe 4 ggr och tröstade storasyster som hade mardrömmar. Kl 7 ringde klockan och jag var tvungen att gå upp och väcka äldsta pojken som ska till skolan. Inte många minuters sömn för mig alltså.

Usch, jag orkar inte mer snart, jag måste få lite sömn...

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    SaT skrev 2008-02-12 09:26:44 följande:
    Mamasnest, det där låter inte roligt, att du bara orkar (men vad har man för val?)! Jag passade på att köra detta med Lukas när dotterna var hos farmor och farfar i 3 nätter, både för att hon inte skulle störas, och för att det skulle bli lite lättare att få vila dagen efter. Vi hamnade i denna "onda amningscykel" i höstas när min man jobbade på annan ort och bara var hemma på helgerna, innan vi andra inte hade flyttat efter, då blev de så på natten när Lukas vaknade så la jag honom jämte mig för att han inte skulle skrika och väcka sin syster. Sen vande han ju sig vid att han "behövde" ligga där och snutta för att somna om. Jag var rädd att han skulle bli jätte hungrig när han inte fick bröstet första natten, men det var han inte alls, har inte märkt alls stor skillnad, bara att han dricker nog lite mer på dagen. Men nu mistänker jag att min plutt kanske är lite äldre än många andra här.
    Hur gammal är din son? Min yngsta blir snart 8 månader. Min sambo är ju heller inte hemma och vi har helt klart fastnat i en dålig amningsspiral. Jag älskar att amma och vill inte sluta, men jag orkar inte amma 10 ggr per natt längre.
    Hur ofta vaknar han nu och hur länge har ni kört metoden?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

SaT: En annan sak är ju att lillan inte äter gröt eller välling, bara vanlig mat. Även om jag ger henne sen middag så blir det ju ändå bara 2 lagade mål mat om dagen + ev lite frukt och kanske ett rån, det är ju inte tillräckligt för ett helt dygn. Om hon hade tagit välling hade jag provat det på natten för att se om hon sov bättre efter det.
    Om jag lyckas få dem att sova samtidigt idag på lunchen kanske jag kan sova ikapp och ladda för att köra i morgon natt, idag ska hon vaccineras så det är nog ingen bra idé att köra idag...
    Tack för stöttning!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

D S: Nej men jag tror att jag har en sådan burk hemma eftersom 2-åringen fortfarande är galen i dem. Ska prova så fort hon vaknar!

Min dotter somnar själv i egen säng utan minsta pip både på dagen och kvällen, men kan alltså inte somna om på natten alls, är det inte skumt???

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Ok, nu ska jag låta all information härifrån smälta tills i morgon och då bestämma mig för om jag ska köra metoden eller inte. Som sagt, det är ju allt eller inget, man kan inte göra det halvdant och det är inte rätt mot barnet att bara "testa lite".

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

villrådig: Åh nej, säg inte så. Jag ser det precis likadant framför mig eftersom min tjej också är envis och slingrar sig som en mask.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Sambon vill ta det här med tassandet med lillan så jag får väl stå ut och vänta tills han kommer hem om en vecka. Så länge det inte handlar om nattamning så är sambon lika involverad i barnens sömn som jag. Skönt tycker jag, inte bara för att man blir avlastad, men också för att han vet precis hur jobbiga en del nätter kan vara. Ibland kan det också vara bra att vara två som analyserar läget.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola