~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Hej hej tjejer!
Jag behöver bli övertygad om metoden och ingjuten med hopp.
Min yngsta tjej tjorvar lite med sömnen och har så gjort sedan hon var 3 månader. Jag skulle inte kalla det sömnproblem för det hade min mellantjej och jag vet skillnaden nu. Hon somnar själv i egen säng men vaknar ca 5 ggr varje natt och vill amma, annars gallskriker hon oavsett vad man än gör. Hon blir 8 månader snart så amma 5 ggr per natt behöver hon inte rent näringsmässigt.
5 ggr per natt kanske inte låter så mycket för er, men då kan ni lägga till att min 2-åring också vaknar om nätterna samt att sambon jobbar utomlands och jag är ensam med alla tre barnen i flera veckor i sträck. Jag känner att jag vill få ordning på sömnen nu men känner mig lite skeptisk till det här med att ta upp barnet ur sängen. Med mellantjej körde vi SHN-kuren och det funkade kanon, från att ha ammats var 30:e minut varje natt sov hon hela nätter på ett par veckor och hon skrek knappt, bara gnölade lite i början. När jag försökte köra kuren på lillan gick det inte lika lätt, hon skrek och skrek natt efter natt och det slutade alltid med att hon väckte de andra barnen och jag fick ta upp henne och amma henne ändå.
Nu till mina frågor:
- Sänderman inte ut lite dubbla budskap om man ber barnet somna själv men ändå tar upp dem när de skriker? Hur har ni som kört metoden upplevt det?
- Tror ni att det skulle funka här trots att inte SHN-kuren tog?
- Fördelar/nackdelar med metoden?
- Finns det fler med syskon som har kört den och kan tipsa lite?
Jag vore jätteglad om någon har lust att guida mig lite i det här nya...