~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
widmarkarna - skönt att lillan börjar repa sig!!!
mollysmamma - härlig läsning
Elinen - vid 9 månader tyckte sonen plötsligt att 10 timmars natt var perfekt (tidigare sov han alltid 11 h). Jag försökte att minska hans dagssömn, försökte tassa vilt på (de alltför tidiga) morgnarna osv osv men det blev bara ett enda trassel av allt. Så jag tog "time out" några dagar och bara följde hans sömnrytm - och skrev upp varenda minut Då utkristalliserade sig ett ganska tydligt mönster - en lite längre förmiddagslur, en lite kortare eftermiddaslur och 10 timmars natt. Just nu kan jag nästan räkna ut hur lång natt han kommer att sova utgående från hur mycket han har sovit på dagen och ifall han har sovit nästan fyra timmar på dagen lägger jag honom kl 21 ifall han har sovit lite kortare redan 20.30. Då sover han till 7 följande morgon (i regel... bara för att jag skriver det här kommer han att vakna klockan 6 i morgon ) Så kanske din kille också har ändrat sömnrytm och skulle behöva en uppdatering av sina dagsrutiner? Vad gäller övriga tips för tidiga morgnar så har jag väl inte så många på lager annat än vad som redan kommit upp; ordentligt mörkt i rummet och att göra så liiite som bara möjligt. Det kändes nästan som om lillen tog det som en bekräftelse på att det är morgon bara för att jag rörde på mig i sängen, men låg jag bara blickstilla och låtsades sova kunde han också somna om efter att ha "morrat" lite.
Squeezetoy - GRATTIS till 1-åringen!