• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Jiiipppiii skrev 2008-02-28 08:23:45 följande:
    Jag undrar lite hur det har gått för er som tagit bort nattamningen helt, här hade vi så lugna nätter i början (utom allra första natten utan mat...) men nu har hon börjat vakna minst en gång på natten och gråter direkt, ibland redan i sömnen... Jag hoppas det är övergående och att hon hittar tillbaka till att sova lungt igen. Någon som har tips?
    Tips 1: Avvakta och se vad som händer om du inte gör något alls och försök att inte bli stressad av uppvaken (säger jag som alltid får liksom is i magen då lillen någongång skriker på natten och genast tror att vi är tillbaka på uppvak en gång i timmen igen trots att lillen sovit hela nätter i tre månader redan ;-?)

Tips 2: Det som lugnar lillen jättebra här är att lägga snuttefilten mot hans kind ifall han vaknar och gråter. Den tycker han att är så mysig och trygg och gosar liksom in sig i den och somnar om.
  • didilej

Jag satt och läste i min "Somna utan gråt" här om kvällen. Jag tycker att det är en väldigt bra bok om barn och sömn även om metoderna hon lär ut för att lära barnet sova var för subtila för oss. Men det hon skriver om kvällsrutiner och rutiner i övrigt tycker jag att är jättebra! Det som jag fastnade på nu senast var det hon skriver om nyckelord. "Att repetera vissa nyckelord för barnet när det är dags att sova kan också hjälpa barnet att förstå när det är dags. [...] Använd bara nyckelorden när barnet verkligen håller på att somna i början. Nyckelordern skall förknippas med sömnen. Använd inte nyckelorden när barnet skriker eller är ledset för då kommer det att förknippa nyckelorden med det". Också Anna Wahlgren pratar ju mycket (!) om ramsor och har också ett sätt att lära ut dem som jag tycker om
    "Man banar vägen för ramsan genom att i all enkelhet utarbeta sitt vanliga godnatt en smula. För man säger ju godnatt, på ena eller andra viset, när man lägger sitt lilla barn, hur litet det än är och oavsett om man "behöver" säga godnatt eller ej. Man gör det ändå. "Go'natt min lilla sockerpulla" eller vad det kan vara, som man står och gullar med när man lägger eller lagt. Man kan då se över sitt lilla godnatt och introducera för skallen ett mera rytmiskt godnatt. "Go'nAtti MEd sig SOV så GOTT" eller, om man nu vill envisas med sockerpullan, till exempel: "SOckerPUllan SOv så gott, SES i morrn, SEEES i morrn." Typ Och så drar man sin ramsa mjukt och fint x4 på väg bort, ut och därifrån. Vare sig lilla barnet hunnit somna eller ej.

På så vis smyger ramsan in bakvägen, så att säga, och ligger där som en trevlig bekantskap i bakhuvudet på lilla barnet. Om och när den sedan behöver ges med kraft, som verktyg, landar den i något känt som strax utlöser närmast en betingad reflex."

Jag tror jag skall införa god natt ramsa (till glädje för alla AW fantaster som eventuellt läser i tråden ) även om jag nog aldrig kommer att ge någon ramsa med kraft och magstöd

En annan intressant sak jag läste om på AWs forum var angående nattmatning. Hon rekommenderade att man ifall man vill mata sin bebis på natten typ ställer väckarklockan, matar bebisen och lägger ner igen. Då lär sig bebisen att aldrig vakna och skrika efter mat och då slipper man det eviga dilemmat med att bebisen vaknar redan kl 2 och undrar ifall det är mat nu eller först klockan 4 i natt. Kanske ett tips för någon i tråden?

• didilej

jiiipppiii - Råkade du läsa mitt inlägg om gråt (inlägg nr 442 på sidan 45)? Det som står där brukar jag alltid ha i bakhuvudet då lillen gråter. Snuttefilten är viktig, för den fungerar som trygghetssubstitut då du inte är på plats! Säkert kan det vara lilla magen som bråkar lite med lillan också men katrinplommon brukar ju snabbt reda upp den saken Lycka till nu då du är laddad med en massa nya strategier

• didilej

mollysmamma och jiiipppiii (och mammasnest också för den delen ) - om man läser t.ex. på AWs forum där det finns många sömntrasslare som får ordning på nätterna ser man att de första nätterna nästan alltid går bra sedan följer några riktigt jobbiga nätter innan det stora lugnet sänker sig. Efter några nätter skiljer sig SHN och tassmetoden inte mycket åt i sak tycker jag; i båda metoderna avvaktar man först och i SHN ramsar man och i Tassmetoden tassar man. Man väljer lite olika uttryckssätt för att säga samma sak "det är natt, du skall sova". Under bakslagen gäller det att ännu mera än tidigare att bara fortsätta på den inslagna vägen och att ännu mera än tidigare försöka backa, backa, backa. Ifall ni är så trötta att ni inte klarar av att lyssna på hurudan gråt det är försök då att alltid räkna till t.ex. 20 innan ni gör något alls. Efter någon natt till 30 osv. Alltså att inte flyga upp i samma sekund bebisen gråter utan låt bebisen försöka reda upp situtation själv först, det är ju på så sätt bebisen lär sig hur man gör då man somnar om ifall/då man vaknar upp på natten.

Ifall bebisen redan har en nalle som den "tyr sig till" behövs förstås ingen snutte, men _någon_ tröst/trygghetsgrej är det bra att bebisen har. Knappast blir bebisen trygg första natten av en snuttefilt men om den alltid finns där på natten blir det en trygghetsgrej så småningom... kanske, ALLA barn vill ju inte ha någon sån, men många.

Men vad ni än gör, så ge inte upp Jag vet att det ÄR tungt, jag vet att man VILL ge upp, jag vet att det KÄNNS som man blir galen men fortsätt ändå, envist envist. Det är mitt råd.

• didilej

Kramar till alla som får sova för lite, arma förkylningar! Och grattis mollysmamma till att nätterna går så bra nu!

zorika - som mollysmamma skriver kan det här nog fungera för er! Det viktigaste är att du är lugn, trygg och säker med det du gör så överför du den lugna och trygga känslan till ditt barn Funderar du över något så är det bara att sticka dig in i tråden så finns det säkert någon som kan hjälpa dig här

SmillaMilla - Börja med att ta ett djupt andetag och säg till dig själv "Läget är lugnt" Gör roliga saker i sängen dagtid så att sängen inte förknippas med gråt, sluta tassa några dagar och natta på samma sätt som du gjorde före du började tassa. Nolla läget liksom. Sedan då du känner att ni båda är redo för att tassa kör du igen. Lugnt och tryggt och med inställningen att det här kommer att gå fintfint Det blir nog bra skall du se!

• didilej
    zorika skrev 2008-03-05 18:26:18 följande:
    Måste bara fråga..vad gör man om han blir hysterisk och vägrar tystna? ska man överge det då och ge honom välling ändå.
    De första tassningarna ÄR jobbiga, det kommer man inte ifrån. Men det gäller att vara envisare än barnet och att _inte_ ge välling eller bröstet om det är det man vill komma ifrån. Men det är nog bra att vara mentalt förberedd på att det blir några tuffa nätter och också att komma ihåg att trots att barnet gråter är det på tryggaste platsen på jorden - i mammas/pappas famn. Läs också gärna mitt inlägg om gråt nr. 442 i tråden (ligger på sida 45).
  • didilej

zorika - Lycka till

Mollysmamma - vi hade också tidiga morgnar här den senaste månaden. Jag kämpade och kämpade med att han inte skulle sova för mycket på dagen osv men till slut gav jag upp och lät honom sova precis så mycket som han ville på dagen och började lägga honom senare i stället (så att jag får sova på morgonen ). Och tadaa - gossen är nöjd som aldrig förr då han får sova 10 h på natten och knappa 4 h på dagen (uppdelat på två sovpass). Tydligen behöver han de pauserna dagtid nu då han arbetar så hårt då han är vaken (det finns ju så mycket att upptäcka i världen!). Jag är lite arg på mig själv för att jag var så fanatisk med att han skulle sova 11 h på natten när han så tydligt visade att han tyckte att 10 h var passligt. Kanske det är samma sak hos er?

Widmarkarna - då gossen var 6 månader började vi ge grönsakspure till middag och sedan kvällsgröt (han tog/tar inte nappflaska).

• didilej

Widmarkarna - det råder lite delade uppfattningar i tråden om mamma eller pappa är bäst på att tassa Teorin bakom att pappan är bättre är att han inte luktar mjölk och att han kanske är mera utsövd och också att han inte reagerar direkt på barnets minsta lilla ljud. Mammor och bebisar väcker ju ofta varandra - bebisen rör på sig lite i sömnen, mamman vaknar till och rör också på sig lite, bebisen hör att mamma är vaken och vaknar till lite mera osv osv. Många mammor i tråden har dock lyckats bäst då de tassat själva. Så det gäller att fundera ut vad ni tror att fungerar bäst just för er och så kör man så

• didilej

Mollysmamma - såg nu att din kille ju är två månader yngre än min... känner igen det där med alltför korta dagslurar vid den åldern, det är först nu som lillen börjat sova bra på dagarna här. Innan vaknade han alltid efter 30 minuter och så fick jag gå en sväng med vagnen för att han skulle somna om. Eller så sov han 45 minuter och var pigg som en lärka i en liten stund innan han på nytt blev gnällig och gnuggade sig i ögonen. Jag försökte ju med två dagslurar redan då ifall han skulle sova längre men det resulterade ju bara i en ännu tröttare och gnälligare gullunge som fortfarande sov lika korta dagslurar. Elisabeth Pantley skriver ju "En tupplur på mindre än en timme räknas inte. Den kan möjligen ta bort det mest akuta sömnbehovet men eftersom barnet inte genomgått en hel sömncykel blir det bara gnälligare i det långa loppet" men jag fick faktiskt inte de långa dagslurarna att fungera förrän då lillen var knappa 9 månader. Men jag märker ju att han är mycket mera utvilad nu då han sover ordentliga pass också på dagen...

11 h natt var det nog som gällde här också då lillen var kring 7 månader... de två senaste nätterna har han sovit 10.5 h på natten och därtill nästan 4 timmar dagtid och NU märker man att han får all den sömn han behöver efter att ha knagglat på med tidiga morgnar och för korta och för många dagslurar den senaste tiden. Det är kneeepigt det här med barn och sömn. Det är så lätt att läsa i en bok hur det borde vara men att sedan övertyga en till synes pigg bebis att en kort tupplur inte är tillräckligt är en heeelt annan femma.

• didilej

mollysmamma - jag håller tummarna för att han börjar sova till åtminstone kl 6 på morgnarna så att han får vakna pigg och utvilad

Mamasnest - det är ingen ände på era motgångar Kramar!

zorika - natten verkar ju ha gått helt ok för att vara en första tassningsnatt Var noga med att alltid följa tassrutiner då han vaknar (dvs inte ta i famnen direkt) så att han lär sig att tass = ingen mjölk. Då kommer han så småningom att lugna sig bara av tassen. Efter några nätter blir det viktigt att komma ihåg punkt 1 - lyssna - innan du gör något alls för att ge lillen en möjlighet att komma till ro på egen hand först (det är ju dit du strävar ). Tycker att du tänker rätt med att plocka bort det sista nattmålet så småningom, det är tydligast att inte alls servera mat på natten tycker jag. Då behöver bebisen aldrig vakna och kolla ifall mjölkbaren råkar vara öppen

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola