• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Sqeesetoy - självklart kan du placera spjälsängen bredvid din säng så behöver du inte stiga upp för att tassa Nu har jag ingen erfarenhet av långa nattuppvak så vi får hoppas att någon med mera erfarenhet svarar på det. Det enda råd jag kan ge dig är att natten skall vara så trååååkig som bara möjligt och att du skall försöka blanda dig i så lite som bara möjligt. Speciellt mot morgonsidan tyckte jag att jag störde mera än lugnade med min tass och då jag i stället hade iiis i magen hördes oftast efter en liten stunds gråt "höh" (dålig service ) och så hörde jag hur han borrade in lilla nosen i snuttefilten. Försök tänk att det är lillen som skall lära sig att somna och somna om själv och då måste han få lite utrymme för att lära sig det.

Mammuten8 - sover hon längre i vagnen om du är ute och går t.ex.? Jag gjorde så att jag tassade bara på nätterna och lade lillen att sova i vagnen på dagen och promenerade så länge som han skulle sova (i början, sedan började han nog sova längre pass fastän vagnen stod stilla). Kunde det fungera? Knappa 14 h ligger "medelsömnbehovet" för 9 till 12 månaders bebisar på, så så många timmar har du att "spela" med under dygnet. Här sover lillen t.ex. 10,5 h på natten och ~3,5 h på dagen medan andra bebisar sover längre nätter och mindre på dagen. Du kan börja med att bara tassa på kvällen några dygn, t.ex. fram till kl 23, och se ifall dottern "automatiskt" börjar sova lite längre sömnpass då så får du ner mängden mat på natten lite och förhoppningsvis upp mängden mat dagtid. Då är det kanske lättare att sedan övergå till att t.ex. amma först efter 5 några nätter för att sedan helt sluta med nattmat... vad tror du om dessa funderingar?

• didilej

zorika -

Mamasnest - Vad tror sambon på för metod då? Egentligen spelar det ju ingen roll VAD man gör bara man gör samma sak hela tiden vid uppvak och sedan gradvis minskar det man gör (det går ju i princip ALLA sovmetoder, ever, ut på). Skulle han tycka bättre om att t.ex. buffa à la AW? A och O är ju att man tror på vad man gör, annars fungerar det ju _inte_ då man inte har motivationen att fortsätta också då det är jobbigt. Kunde det fungera att ni tillsammans funderade ut en egen metod, t.ex. en blandning mellan SHN och Tass med ramsande exempelvis (du hade väl SHN kurat mellanbarnet visst, så du vet hur det fungerar?), som han tror på? För som sagt, det är inte metoden det hänger på, utan rätt och slätt på att man tror på det man gör.

• didilej
    Widmarkarna skrev 2008-03-12 10:29:17 följande:
    glömde säga att hon somnar vid 20, och somnar snabbt och bra helt själv och vaknade till vid 23 första ggn men somnade om själv igen, hur många timmar ska de klara utan mat?
    De _flesta_ barn som är över 6 månader och som äter fast mat dagtid tror jag nog klarar sig utan mat i 12 h. A W menar ju att t.om. bebisar som är 4 månader skall klara sig utan mat 12 h i sträck om de äter välling på kvällen, men personligen ville jag nog att en hel del "riktig" mat skulle slinka ner innan jag var beredd att ta bort nattmaten.
  • didilej
    mewe skrev 2008-03-12 12:44:15 följande:
    Nu har vi fått ett ordentligt bakslag i sövandet. Från att killen under de första veckorna somnade i sin säng på ca 10 min tar det nu 30-45 min för honom att somna Han är inte ledsen eller så men har väldigt svårt att komma till ro. Reser sig, kastar iväg nappen och ligger och korvar runt en massa. Tänker att det kanske hänger ihop med att han blir mer och mer rörlig och just håller på att försöka hitta tekniken för att kunna ställa sig upp utan stöd. Känns som att han utvecklas ganska mycket just nu. Han blir ju 1 om en månad
    Hej mewe! Säkert är det nog alla nya färdigheter som gör att han inte riktigt skulle ha tid att somna nu Ja, jag har ju inga direkta egna erfarenheter att komma med eftersom vår lille (än så länge...) inte kan stiga upp i sängen och inte har napp men jag har (förtås ) några funderingar. Jag har som princip att efter att jag har sagt go natt så är det tråååkigt. Det är så tråkigt att det enda vettiga skall vara att somna. Sitter du hos honom då han skall somna? Vad händer om du går ut ur rummet? Kunde du, ifall du är hos honom i rummet, försöka att varja kväll vara en liten bit längre bort från sängen så att han så småningom lärde sig att somna ensam? Kunde du ladda hela sängen full med nappar så att han fastän han kastar bort en ändå skulle kunna vara "självförsörjande" med nappar och inte ha som lek att kasta nappen och du hämtar den? Och förstås öva alla nya färdigheter massor, massor, massor på dagen så att inte behöver göra det då han skall sova.
    Sammanfattningsvis alltså: efter att du har sagt go natt händer absolut ingenting och han får varva ner och somna ensam i rummet. Vad tror du om detta?
  • didilej

zorika - ni verkar ju ha ganska lugna nätter nu!

mollysmamma - kan säkert vara separationsångest på intågande! Verkar ju nog som om de flesta barn skulle lida av det under någon vecka! Gosa extra mycket på kvällarna så att han har närhetsbehovet ordentligt upptankat till natten tycker jag

mewe - ja, det där med nappen verkar vara väldigt tudelat. Så här i efterhand är jag glad att lillen vääägrade napp då han var liten Kunde det funka att sy fast nappen i pyjamasen med ett kort snöre då? Då kunde ju nappen hänga med oavsett om han står eller ligger? Eller kanske det bara blir vaaansinnigt spännande att försöka pilla bort den då?!?

ak o krypet - vi har faktiskt aldrig testat att lillen somnat någon annanstans och att vi lyft över honom till sängen på natten... Men det enda man väl kan göra ifall bebisen vaknar är väl att signalera natt så tydligt som det bara går som Widmarkarna skrev här ovan. Mörkt och trrråååkigt. Så länge det inte är någon ledsen gråt inga happenings alls. På resor håller vi lillens sovtider så gott det går och det har funkat helt ok. Några gråtiga läggningar men då har vi tassat på vanligt sätt.

• didilej

Villrådig - Så här säger barntotal.se om bebisars sömnbehov.
    www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/soemn/sovschema_foer_bebisar/
    Det är givetvis medelvärden men ger i alla fall en fingervisning om sömnbehovet. Mellan 9 och 12 månader ligger sömnbehovet på knappa 14 timmar så 9 timmar är nog i underkant. Sover han bra ifall du går ut och gå med vagnen? I så fall kunde du försöka promenara dryga halvtimmen så att han i varje fall sover över den första sömnskarven. Kan tänka mig att han blir övertrött och "speedad" när han sover så lite. Jobbigt att ditt enda säkra sövningskort - amning - inte fungerar så bra längre. Nå, åtminstone vet du att han inte är hungrig då om han inte VILL amma. Men om du ändå har någon timmes brottning per natt, varför lägger du honom inte i egen säng då och tassar? Du är ju ändå vaken menar jag

DetVarEnGång - vi har nog sovit oss genom tandsprickningar och separationsångestar Vid sjukdom har förstås sömnen varit oroligare men det har räckt med att jag har haft honom i famnen en liten stund så har han somnat om på egen hand efter en stund.

Widmarkarna - kanske en liten tand är på gång ifall hon lugnade sig av panadol? Sedan kan ju småtroll vakna till ibland utan att själv riktigt förstå varför (mardrömmar?) och det enda man kan göra då är ju att visa att läget är lugnt och att det är natt. Jag aaavaaaktar numera mest. Och i 9 fall av 10 klarar lillen själv av sina uppvak och blir mera ledsen ifall jag börjar blanda mig i. Nu då han har blivit mera rörlig har han också sovit oroligare på natten men fastän jag hör att han vaknar till på natten låter jag honom bara vara (på natten är det ju bara tråååkigt ) och då somnar han om efter en stunds bökande.

• didilej

Lilla krusbäret - jag tror mewe lade ner sin bebis 40 gånger första kvällen

• didilej

Emma La - om ni vill göra det så "milt" som möjligt kan ni försöka att först försöka lägga ner henne då hon nästan sover och sedan gradvis lägga ner henne mera och mera vaken. Vi tog tjuren vid hornen på en gång (då också amma till sömns hade börjat fungera dåligt) men de första läggningarna var nog jobbiga. Men sedan tog det inte många kvällar innan det var bara att lägga ner honom, pussa på honom och säga god natt...

• didilej

Ms Leia - så skoj att ni "kommit genom på andra sidan" nu Så här i efterhand tror jag att vi råkade hitta precis rätt tidpunkt då vi tassade - före både tänder och 8 månaders ångest.

D S - hoppas att de amningsfria nätterna fortsätter lika bra som de började!

Mammuten8 - jag kan bara hålla med föregående talare. Tyckte att det var lättast att först tassa vid nattningen och sedan fram till kl 23 (tror jag det var) innan vi började tassa hela nätterna. Redan då vi tassade de första uppvakena (lillen vaknade ju en gång i timmen) märkte vi att han sov längre pass. Dagtid har jag tassat bara sparsamt - tycker Sqeezetoy att det är så himla smidigt att bara lägga ner honom i vagnen och gå några meter tills han somnar, och så får han ju frisk luft då också

• didilej

Hej carolinacarolina - Vi började först tassa vid läggning och fram till kl 23 (då vi själva lade oss) då lillen kunde vakna med 20 minuters mellanrum på kvällarna. Redan det gjorde att han började vakna mycket mera sällan = åt mindre på natten. Jag började också sitta och amma honom på natten så att det skulle vara så "omysigt" som möjligt (och för att inte somna då han ammade och "glömma" honom i min säng). Efter ungefär en vecka tog vi sedan bort all nattmat (som i det skedet redan minskat till att han åt några gånger kring kl 1 och oftare mot morgonsidan). Vill man köra både kväll och natt på samma gång är det nog bra som Sqeesetoy skriver att bestämma vilka tider amning är ok och sedan gradvis förflytta de tiderna.

Här funkade ju pappan bra att tassa... men sedan då det blev min tur att ta över (då pappan började arbeta efter helgen) så var det som om lillen måste kolla också med mig att det var alldeles säkert att han inte skulle få någon mjölk = några oroligare nätter. Å andra sidan måste ju lillen också vänja sig vid att samma "nattregler" gällde också med mig... Så det är lite tudelat det där tycker jag.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola