~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Sqeesetoy - självklart kan du placera spjälsängen bredvid din säng så behöver du inte stiga upp för att tassa Nu har jag ingen erfarenhet av långa nattuppvak så vi får hoppas att någon med mera erfarenhet svarar på det. Det enda råd jag kan ge dig är att natten skall vara så trååååkig som bara möjligt och att du skall försöka blanda dig i så lite som bara möjligt. Speciellt mot morgonsidan tyckte jag att jag störde mera än lugnade med min tass och då jag i stället hade iiis i magen hördes oftast efter en liten stunds gråt "höh" (dålig service ) och så hörde jag hur han borrade in lilla nosen i snuttefilten. Försök tänk att det är lillen som skall lära sig att somna och somna om själv och då måste han få lite utrymme för att lära sig det.
Mammuten8 - sover hon längre i vagnen om du är ute och går t.ex.? Jag gjorde så att jag tassade bara på nätterna och lade lillen att sova i vagnen på dagen och promenerade så länge som han skulle sova (i början, sedan började han nog sova längre pass fastän vagnen stod stilla). Kunde det fungera? Knappa 14 h ligger "medelsömnbehovet" för 9 till 12 månaders bebisar på, så så många timmar har du att "spela" med under dygnet. Här sover lillen t.ex. 10,5 h på natten och ~3,5 h på dagen medan andra bebisar sover längre nätter och mindre på dagen. Du kan börja med att bara tassa på kvällen några dygn, t.ex. fram till kl 23, och se ifall dottern "automatiskt" börjar sova lite längre sömnpass då så får du ner mängden mat på natten lite och förhoppningsvis upp mängden mat dagtid. Då är det kanske lättare att sedan övergå till att t.ex. amma först efter 5 några nätter för att sedan helt sluta med nattmat... vad tror du om dessa funderingar?