• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • Inna
    sarasliv skrev 2012-05-14 21:42:22 följande:
    Hur gör man om barnet har napp? Vi har tänkt testa detta men våran snart 7 månaders pojk använder ju napp...
    Finns som sagt mycket skrivet om napp, jag kan bara säga hur vi gjorde. Vår kille var 6 månader när vi började med tassmetoden och innan sov han med napp (och spottade ut och vaknade, spottade ut och vaknade...) så första natten med tassmetoden tog vi också bort nappen, vi tänkte att det var lika bra att köra med två stora förändringar på samma gång. Gick faktiskt jättebra, och nu (han är 8,5 månad nu) är vi jätteglada att vi slipper nappen på nätterna. 
  • kuango

ok, här kommer en rapport från oss. det blir långt, läs om ni vill..

vi har nu haft en lång period av fungerande nätter och det känns så skönt. tassmetoden har verkligen hjälpt oss men jag ska också säga att vi inte varit så himla konsekvent eller strikt, det har inte känts nödvändigt i vårt fall. jag har alltid på nåt vis vetat att L inte egentligen har sömnproblem, tassningen har hjälpt mig sluta nattamma samt få till en bra kvällsrutin och något att hålla fast i när det kommer jobbiga nätter och vi är trötta. tassningen är en struktur, en ram att hålla sig inom och vi varierar lite när det behövs, tex vid sjukdom eller när vi är för trötta i kropparna för att lyfta många gånger osv - då buffar vi lite eller lägger till en liten ton som gör henne lugn fortare än allt annat :)

när vi började vaknade L minst varannan timme, ofta oftare. hon somnade vid bröstet på kvällen och fick bröstet varje gång hon vaknade på natten. vi började att ta bort bröstet på natten och sedan ganska snart även som sömnmedel på kvällen. dagtid hade hon sedan tidigare slutat amma vid sovning (men jag ammar fortfarande 2-3 ggr/dag) hon har ingen napp, har länge sovit i egen säng och eget rum nära vårt.

vi började med tassningen på allvar när L var nästan 8 mån. vi delade nätterna och sov inne hos henne för att störa den andra så lite som möjligt. vi hade verkligen laddat och det gick mycket lättare än vi trodde. hon grät en hel del i bland men lugnades av att vara i famnen, vi gungade lite om gråten blev för hysterisk - det behövdes bara några gånger. första två veckorna varade omställningen, det gick lite fram och tillbaka, vaknade oftast 2-3 ggr/natt och var hyfsat svårsövd ibland. sedan kom en period då hon bökade runt i sängen en hel del innan hon somnade på kvällen, ibland 1,5 h. då tog vi bort eftermiddagssovningen och hon fick en bättre rytm.

nu sover hon 19-05 med 0-1 uppvak, enkel att söva, enkel att söva om på natten. på dagen sover hon 7-9 och 11.30-13.30 ungefär, alltid i vagnen. hon är nu snart 10 mån och det har varit så värt all möda med att få in en bra rutin! hon känner igen kvällsrutinen med pyjamasbyte och sång i vår säng och lutar sig mot min axel på väg in i hennes rum, jag lägger ner henne och hon somnar. det hade jag aldrig trott när vi höll på och kämpade i februari med amning, sjunga, vyssja, gunga å hej å hå.

vivo estas donaco - gxuu dum dauxras
  • kuango

jo jag ville lägga till en sak om hur viktigt det är att var redo själv. jag tror L var redo att sluta nattamma långt före mig men jag kunde inte riktigt stå ut med tanken på att inte få ge henne bröstet. så trots att jag var skittrött och less på att vakna stup i kvarten var jag tvungen att fortsätta. det var min separationsprocess som behövde tid. det är viktigt att lyssna på sitt barn men också på sig själv och låta det ta den tid det tar.

under den perioden när det kändes struligast hade jag ändå målbilden klar för mig och nu är jag där. hoppas jag kan peppa andra genom att skriva detta!Solig

vivo estas donaco - gxuu dum dauxras
  • Minnie7

Ska prova det här. Har en son på 14 månader som håller på att ta knäcken på både mig och sambon. Somnar bra i sin säng själv inför natten men vaknar alltid en gång på natten och då somnar han inte om utan det tar minst två timmar att söva om honom- oavsett vad vi gör.

• JanaLiiN

Vi gjorde det här, fast vi visste inte att det var en metod. Fungerade gjorde det iallafall.

• havaianas

favoritar....min 14 manaders har borjat vakna i princip varje timme under natten. Ammar inte pa natten sedan hon var ca 10 manader, men tror dock att nappen kan vara en bov i dramat. Funderar pa att ta bort nappen, men samtidigt kanns det som om nappen ar en sa enkel losning ibland dagtid, bara for att hon ska lugna ner sig eller sa om hon ar ledsen......enkel losning for oss foraldrar alltsa. ni som tagit bort nappen, har det varit posiitivt? jag funderar pa hur man gor under ex langa bilresor etc, da kanns nappen sa bra att ha.....vet att det kanske ar fel, varan egen bekvamlighet....

• besony

Tycker detta är intressant. Min 7-månaders sover bra i sin säng på nätterna och även på dagen. Han använder napp och vaknar oftast bara en gång om natten för mat. Han brukar somna om efter ca en halvtimma.

Allt funkar, förutom att han inte somnar i sängen, utan vill komma till ro i min famn både dag (barnvagn och bilåkning undantagna) och natt. Har lyckats några gånger få honom somna själv, men då har han varit väldigt trött att han somnat på två röda!

Tips för hur han ska kunna somna själv i sängen? Tänker främst på nattningen.

• Inna
    havaianas skrev 2012-06-01 13:41:04 följande:
    favoritar....min 14 manaders har borjat vakna i princip varje timme under natten. Ammar inte pa natten sedan hon var ca 10 manader, men tror dock att nappen kan vara en bov i dramat. Funderar pa att ta bort nappen, men samtidigt kanns det som om nappen ar en sa enkel losning ibland dagtid, bara for att hon ska lugna ner sig eller sa om hon ar ledsen......enkel losning for oss foraldrar alltsa. ni som tagit bort nappen, har det varit posiitivt? jag funderar pa hur man gor under ex langa bilresor etc, da kanns nappen sa bra att ha.....vet att det kanske ar fel, varan egen bekvamlighet....

Vi kanske gjorde "fel"  men vi har bara tagit bort nappen på nätterna. Låter kanske hemskt okonsekvent men han får ha den på dagen när han är gnällig och när han sover på dagen. Som du säger har jag svårt att tänka mig långa bilresor utan nappen. Funkar för oss i alla fall, han somnar på natten utan napp oavsett hur mycket han haft den på dagen!
    besony skrev 2012-06-02 20:10:41 följande:
    Tycker detta är intressant. Min 7-månaders sover bra i sin säng på nätterna och även på dagen. Han använder napp och vaknar oftast bara en gång om natten för mat. Han brukar somna om efter ca en halvtimma.

Allt funkar, förutom att han inte somnar i sängen, utan vill komma till ro i min famn både dag (barnvagn och bilåkning undantagna) och natt. Har lyckats några gånger få honom somna själv, men då har han varit väldigt trött att han somnat på två röda!

Tips för hur han ska kunna somna själv i sängen? Tänker främst på nattningen.
    Vi körde Tassmetoden hela natten från början men har för mig att jag läst att en del här bara kör den vid nattningen. Kanske något för er?
  • havaianas

bra att veta att man kan "vara okonsekvent", for det skulle vara en utmarkt losning att bara ha napp pa dagen...ska testa.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola