• Inna

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej!

Jag har försökte läsa så mycket av tråden som möjligt, kul att några verkar vara aktiva nu i alla fall. Vi fick tips om tassmetoden för vår 6-månaders som alltid sovit dåligt, många uppvak per natt och behöver hjälp att somna om varje gång. I perioder har det varit en gång i timman eller oftare men nu kanske varannan timma men med något 3-timmars pass per natt.

I veckan har vi läst på om tassmetoden och övat in oss på de olika stegen och i går natt började vi tassandet. Vi bestämde oss för att dela upp natten i pass så att en av oss sover i gästrummet och den andra sitter bredvid sonens säng (han sover i spjälsäng bredvid vår säng). Visst hade vi kunnat gå och lägga oss och sova som vanligt med vi tänkte göra så här de två första nätterna för att verkligen vara alerta och lyssna in och och lära oss hur han låter när han vaknar på nätterna, så att vi inte reagerar i onödan. 

Första natten gick bra tycker vi! Läggningen vid 19 gick bra, behövde bara plocka upp honom 2 ggr innan han sov. Han vaknade ett par gången till tidigt på kvällen men då gick det rätt fort innan han sov igen. Efter några uppvaknanden under natten och ganska smidigt tassande strulade det en del när han vaknade vid 3:30 och sedan vid 6,vi fick plocka upp honom 14 respektive 11 gånger innan han sov igen. Ja, vi räknade:) Hur har det varit för er andra de första nätterna, har ni behövt plocka upp dem så många gånger?

Idag har vi sovit i skift så att vi är redo för andra natten:) 

• Inna

Hej igen, 

Nu har vi klarat av natt 4 av tassandet och hittils har det gått bra! Vår kille fattade grejen rätt snabbt och redan andra natten minskade vi antal upptagningar ganska mycket och nu i natt behövde vi inte ens tassa en gång. Däremot är han bara 6 månader och äter inte särskilt mycket på dagen än så jag känner mig inte redo att sluta amma på natten. Men vi har satt två klockslag för nattamning och väckt honom då, så att han inte ska vakna själv och förknippa uppvakningar med mat. Det har gått jättebra och han har somnat om snabbt efteråt!

Nu väntar vi på bakslagen som tydligen brukar komma efter några bra dagarGlad 

• Inna
    Isola80 skrev 2012-03-14 13:49:11 följande:
    Ja kl 5 är ruskigt tidigt. Har själv aldrig behövt gå upp tidigare än 6.30...

Inatt gick det väldigt bra. Han somnade 20.30, efter lite protester. Jag tassade kl 3 och kl 4 i nån minut båda gångerna. Och gjorde tvärt emot regelbunden när jag ammade honom kl 6, men sov han gott till 8.15 och jag fick 45 min ensamtid med hans storasyster ( som för övrigt gick upp och la pussel själv när hon vaknat...)

Hade någon sagt till mig för en vecka sedan att han skulle sova så här bra redan nu hade jag aldrig trott dem. Jag har nu rekommenderar metoden för 2 andra mammor, hoppas de testar. Men det kräver ju lite karaktär :)
    Kul att läsa om hur det går för er, särskilt eftersom vi också är i början av tassandet! Nu har vi kört med tassmetoden i drygt tre veckor och vi har sedan första natten skrivit loggbok över natten för att se hur nätterna förändras och det GÖR de verkligen!

Läggningarna går riktigt bra nu, han bökar runt lite och somnar själv på några minuter, vi har inte behövt röra honom vid läggning sedan andra natten! Generellt över hela natten kan jag säga att redan tredje natten var det STOR förändring, behövde inte plocka upp H en enda gång. Sedan dess har rutinen generellt sett ut som att han somnar vid 19 och vid 02 väcker jag honom och ammar och sen sover han till 6:30. Han vaknar till flera gånger per natt men gnäller mest en liten stund och somnar sen om. Vi har haft några få bakslag, ett par nätter har vi behövt tassa någon gång och ett par gånger plocka upp honom. I veckan flyttade vi över honom till eget rum och då fick vi några nätter när han vaknade oftare, hoppas de nätterna är över nu... 

Vi har skrivit ner nätternas "loggböcker" på post-its som vi satt upp på väggen i köket och är man lite låg någon dag efter att han vaknat den natten är det bara att kolla på väggen, då ser vi hur bättre allt blivit! Där ser vi också att det tog ungefär 1,5 vecka för rutinerna att sätta sig. 

Efter två veckor började vi också tassa på dagen (innan sov han mest i vagnen eller somnade när han ammade) och de första dagarna gick det över förväntan, han somnade på några minuter. Nu någon vecka senare tar han lite längre tid på sig att somna och kräver ofta 1-2 upplockningar, men det är helt ok, det sätter sig nog på dagen med. Måste säga att vi är så glada att vi började med Tassmetoden, våra nätter ser helt annorlunda ut och det har lärt vår lilla kille att komma till ro själv, det kunde han aldrig innan! Vi har inga förhoppningar om nätter helt utan uppvak och räknar med att få tassa ibland, men det gör oss inget, vi får ju sova SÅ mycket bättre nu alla tre!
  • Inna
    Isola80 skrev 2012-03-16 13:16:57 följande:
    På onsdag har vi en fjällen resa inplanerad, ska till ett par släktingars stuga. Det är en 8 timmars bilfärd dit, vi skulle åka på kvällen.

Jag har tidigare varit mycket tveksam till att åka eftersom han sov så dåligt och inte är så förtjust i att åka bil. Kändes väldigt jobbigt med resan och att han skulle väcka alla på nätterna. Jag skulle inte kunn slappna av.

Nu är jag istället tveksam för att vi precis fått in rutinerna. Jag vet att de kommer vara svåra att hålla när vi är iväg och jag är rädd han hamnar i gamla vanor igen. Jag har ingen lust att börja från början.

Jag har egentligen i ingen lust alls att åka, känns bara jobbigt. I så fall är det för dotterns o de andras skull.

Mina barn har varit en del sjuka denna vinter, min dotter trillade illa och slog huvudet härom dagen, sonens astma. Jag oroar mig mycket för dem. Antagligen i onödan men där är jag inte rationell. Känns väldigt jobbigt att befinna sig i en fjällstuga långt från allt...
    Hoppas det går bra på resan för er, skriv gärna sen hur det gick! Jag undrar eftersom jag själv bokade av en helg vi skulle resa bort när vi tassat i två veckor, jag kände att jag inte var beredd att riskera rutinerna redan. Det kanske skulle gått jättebra, men jag var lite för feg och var rädd att nätterna skulle gå tillbaka till hur de var förut.. Men nu ska vi i alla fall iväg över Påsk och då får det funka helt enkelt!
  • Inna
    Isola80 skrev 2012-03-20 07:16:29 följande:
    Inatt var 12e natten och bästa natten! Han lades i sängen som vanligt vid 20, låg ganska länge själv och tullade med sin snutte innan han ropar på oss, en lätt hand på hans sida och han andas lugnt, vet vi är där, somnar. Han sov i ett pass ända till 6, då ammade jag, han somnade om.

Min utvärdering av metoden är att det har fungerat jättebra för oss. Första natten var jätte jobbig, med uppvak oftare än när jag ammade, men efter ytterligare 2 nätter behövde jag aldrig plocka upp honom. Han har behövt tass vid 3-4 varje natt, fram tills inatt då. För mig funkade det att fasa ut amningen. Första natten ammade jag kl 3 sedan kl 4 ... Nu har jag fastnat i kl 6 amningen men ska snart tassa bort den.

Från att ha ammat 5-7 gånger per natt, där första gången var kl 23, inget sovpass var på mer än 2 timmar, max 3, så sover han nu otroligt bra. Nattningarna är det också otrolig skillnad på. Jag är supernöjd och superstolt!
    Verkar som om våra killar är lika gamla och jag önskar verkligen att jag slapp amma på natten... Men min kille älskar inte direkt mat, ammar honom vid 7, sen gröt och frukt på förmiddagen, till lunch blir det mat men max 1/3 stor burk (han vill inte ha mer, är ganska ointresserad) och sen amning resten av dagen. Känns helt enkelt som att han äter för lite mat än så länge för att vi ska kunna ta bort amningen på natten! Eller så är det jag som är för feg och vågar inte prova nu när han sover SÅ mycket bättre på nätterna... vågar inte riskera några bakslag änGlad

Nu har vi kört tasstmetoden i ca 4 veckor och jag är så grymt imponerad över hur snabbt vår kille fattade den nya rutinen! Nätterna ser nu generellt ut att han somnar vid 19 på några minuter (behöver inte ens tassa vid läggning), jag väcker honom för amning vid 02 och sen sover han till kanske 5:30-6 och då behöver vi tassa honom, sen sover han till ca 6:30.
    Han vaknar upp några gånger under natten och ligger och gnäller ett tag för att sen somna om själv, däremot är han ganska högljudd och vi vaknar också och ligger på nålar några minuter innan vi hör att han somnar om.. Hur är det med er andras små, hör ni också dem på nätterna eller sover de lugnt?
  • Inna
    Isola80 skrev 2012-03-20 21:58:39 följande:
    Inna- jag förstår inte varför du väcker och ammar honom. Den amningen kan ju varken göra till eller från för hans vikt. Dessutom kanske han blir hungrigare på dagen om han inte får mat på natten, det märkte jag på min kille.

Lägg till mer mat, flera gånger om dagen. Min kille äter också bara 1/3 burk åt gången, men han gör det 2 ggr om dagen. Lägg även till ett mål gröt på kvällen. Mellan lunch och middag ett mellanmål typ en smörgås och mosad banan. Jag ammar morgon och kväll samt någon gång på dagen. Det är krångligt med all mat men man får snabbt rutiner.

Laga själv istället för burkar. Finns en tråd med recept på fl. Har du testat sötpotatis? Att ha lite frukt i maten?

Jag vill sluta amma helt snart. Ska börja jobba 1 maj så innan det nån gång vill jag sluta.
    Jag valde att fortsätta amma en gång på natten, inte för att den gör någon näringsmässig skillnad, han ligger bra till både i längd och vikt. Men jag tycker som sagt att han äter för lite mat på dagen, kanske skulle det öka om jag tog bort nattamningen men det här får funka någon månad till tycker jag.

Jag lagar redan allt hans mat själv, använde burk som mått eftersom många ger just burkmat. Men jag borde lägga till fler måltider per dag!
  • Inna
    tuvali1 skrev 2012-03-22 22:05:41 följande:
    Varför föreslår du att jag samsover? Varken han eller jag sover ju bättre. Det enda är ju att jag slipper resa mig upp ur sängen. Jag hade sovit hur som bara vi alla sov, men då jag inte sover bra med bebis i sängen och tydligen inte min son heller så kan jag lika gärna göra det som i längden ger bättre sömn? Sämre än såhär kan det liksom inte bli!! Anser du att det inte funkar på min son eller? Är han otrygg eftersom han vaknar såhär? Förvirrad? Han kan ju sova bra, senast i måndags sov han åtta timmar i sträck. Jag är beredd att fortsätta, bara jag vet att jag gör rätt och att det ger resultat i slutändan! Inatt gjorde jag kanske fel, och det vet jag! Hjälp! Tips!?
    Jag tror som ovan att det kan vara något som stör hans sömn just nu, det har ju knappast med DIG att göra att han vaknar en gång i timman! Vår kille började sova sämre i veckan efter 4 veckors tassande, 1,5 dygn senare kom febern.. klart som katten det var det som störde honom, men det förstod ju inte jag när jag fick tassa flera gånger natten innan från att knappt ha tassat på flera veckor!

Jag tror på att välja "metod" och hålla fast vid den. När något inte funkar som det gjort tidigare börjat man ju ofta testa något nytt för att hitta en lösning men det tror jag bara förvirrar de små. Kör istället på med det sätt du valt från början och som funkat tidigare, tillslut vänder det!
  • Inna
    tuvali1: angående eget rum så är mitt tips att lägga honom i eget rum på en gång när ni flyttar! Från min erfarenhet så har vi mer av en slump gjort stora förändringar tex efter semestrar/jul när vi ändå varit ute och rest och H sovit i olika rum under flera dagar. När vi kommit hem har vi flyttat över till egen säng och sedan till eget rum, har funkar bra! Vi har fått 1-2 struliga nätter i samband med flytten med sen har det varit lugnt. 

Angående flexibilitet så tror jag stort på att barn vill ha förutsägbarhet som nämns ovan, jag kör på det med H och jag tror han trivs med det. MEN det utesluter inte flexibilitet... När tassningen här gått bra i en månad började han strula på nätterna, vakna ofta och gallskrika, gick inte att tassa! Efter några dagar insåg vi (pga en massa andra tecken) att han var i en utvecklingsperiod och shit var gnälligt det varit här de senaste två veckorna... Plus att han blev sjuk samtidigt! Vi har fortsatt att tassa under den här tiden men när det verkligen inte gått så har vi "fuskat" med napp (som han annars inte har på nätterna) och ibland hållt kvar handen tills han sover. Men vi har inte släppt tassningen helt och nu när han har lugnat ner sig med utvecklingsfasen och är frisk igen kör vi med 100% tassande igen och det funkar bra!

Vet inte vem det var som skrev att deras lilla vaknade vid 06 och de ville att han/hon skulle sova lite längre. Vi har sovit så dåligt här tidigare att vi accepterar att H är morgonpigg och ibland vill vakna 06, även om vi INTE är pigga då... Först körde vi med att före 06 tassade vi och efter 06 var det ok om han ville vakna. Men nu de senaste veckorna märker vi att han sover lite lite längre, till någon gång mellan 6:30-7. Så nu tassar vi honom när han vaknar efter 06 men är det kring 6:30 så är det ok att vakna. 
  • Inna

tuvali1: Vår kille vaknar också ofta till efter ca 45 minuter efter han somnat för kvällen. Vi har tolkat det som att det är så hans sömncykel ser ut. Numera gnäller han bara till lite och somnar om själv.

• Inna
    LinnJes skrev 2012-04-01 21:41:25 följande:
    Okey. Nu har jag läst de första 12 sidorna av tråden och typ 5-6 av de sista. Ingenting av 135 sidor såklart, men tycker jag fått svar på en hel del ändå. Har också läst alla dina inlägg ModestyBlaze då jag tyckte du verkade insatt och klok. Flört

Jag har gjort någon slags hemmasnickrad variant av tass-metoden med min yngsta son (och min äldsta tror jag? man glömmer så snabbt... hehe) och han kan nu somna av sig självt i sin säng. Dagtid är det aldrig några problem (nästan), han brottas lite med sitt gossedjur och sin snuttefilt och sen somnar han. Insomningen är alltså inga problem, inte heller på natten. Mitt problem är att han vaknar på natten, ganska många gånger innan 11-12 och sen vanligtvis en gång vid 3-4. Han brukar vilja äta och har också fått göra det. Han har haft problem med att gå upp i vikt så därför har jag inte velat ta bort nattmålen för honom. Han har också känts för liten, men nu är han 7 månader så nu borde det kanske inte vara några problem att ta bort dem om jag förstått det som står i tråden rätt.

Har också förstått att nappen ska bort. Borde inte vara några problem då det är jag som mer eller mindre "tvingat" han att ha den. Typiskt att det är precis nu som han har börjat gilla den lite mer... hehe.

Har lite frågor ändå. Om han behöver äta på natten så ska detta alltså ske på bestämt klockslag om jag läst rätt? Kan man ge han flaskan i sömnen? Känns fel att väcka...

Sen om själva miljön i sängen. Min son kryper inte ännu och rör sig inte jättemycket i sängen. Han har ganska många gossedjur i änden på sängen, mest som prydnad/mysfaktor (för mig?) Bör man ta bort dem? Han har också en kudde, som han bara halvligger på litegrann oftast, och så ett gossedjur i form av "Tummen" som också är som en kudde kan man säga. Bör dessa tas bort? Är det bättre att sova med en filt än med riktigt täcke? Kommer se så tomt och "omysigt" ut om man tar bort allting...

Känns lite som en dröm att ens barn ska kunna sova hela natten utan att vakna. Det gör inte ens min 2-åring, men det är mest för att han behöver gå upp och kissa (han har inte blöja).

Sen en fråga till... Sonen ska sova borta första gången på lördag, hos sin mormor som han känner väl. Kommer de nya rutinerna att hinna fästa sig innan dess, eller bör jag vänta till efter det?
    Ska nog inte komma med så många Tass-råd, vi har inte själv hållt på så länge, kanske två månader men lite så-här-gör-vi kanske... Vi har också mer eller mindre "tvingar" H att ta napp (han var rätt gnällig upp till 4 månader) och det var först vid 6 månader han började gilla den! Men vi hade inga problem att ta bort den på natten när vi började med tassandet, på dagtid får han ha den fortfarande. 

Vi kille rör sig MYCKET i sängen så jag har plockat bort allt utan filt och hans snutte, som du säger så ser det lite tomt ut men han stökar runt så mycket så det blev bäst såGlad Har hört att det rekommenderas att sova med filt upp till 1 år, däremot är jag inte säker på exakt varför... H är i alla fall rätt varm så för honom räcker det med filt. Och även om vi tassar sover inte H hela natten, jag ställer klockan för att amma honom en gång, tror han halvsover sig igenom matningen och brukar resten av natten vakna i genomsnitt 1-2 ggr men det är ok mot kanske 10 ggr innanFlört

Kan bara säga vad vi hade gjort och jag hade väntat tills efter lördag. För oss snappade H upp rutinerna efter bara 2-3 nätter men det tog nog 1,5 vecka tills de riktigt satt. 
  • Inna
    tuvali1 skrev 2012-04-03 12:59:59 följande:
    Har alla i denna tråden tagit bort nappen? Alltså, hur funkar det? Blir det inte vilda protester om barnet är väldigt kär i napp?
    Vi tog bort den samtidigt som vi började med tassandet, tyckte det var lika bra att börja med två nya grejer samtidigt. Det har gått jättebra, han är ju bara 7 månader så kan frågar ju inte direkt efter nappen och så slipper vi vakna av att han tappat den på natten. 
  • Inna
    aldo86 skrev 2012-04-09 20:03:08 följande:
    Låter jätteintressant. Vi ska absolut testa detta.
    Tänkte lite på dessa steg. Hur lång tid ska det ta mellan de olika stegen?
    Vår tös kan skrika hysteriskt efter 2 minuter efter uppvaknande.Ger man henne inte mat eller tar
    upp henne direkt så skriker hon tills hon klöks.
    Vi funderade också lite på det i början, hur lång tid ska man vänta. Men redan efter första nätterna märker man när man går över till nästa steg, med andra ord hur snabbt barnet reagerar. Vår lilla låter oss inte vänta så länge i vanliga fallFlört 
  • Inna
    aldo86 skrev 2012-04-16 14:00:03 följande:
    Nu har vi testat metoden fullt ut i en vecka. Vi har gått från 2 matningar om natten till noll. Första natten var sådär. Tösen förstod nog inte riktigt vad som var på gång för hon grät och vakna 2 gånger á 30 min. Andra och tredje natten var bra och då räckte det bara att sätta handen så lugnade hon sig. 4 natten var jobbig för henne för då vaknade hon 4 gånger men det räckte att sätta handen så lugnade hon sig. 5 natten var som bäst. Här vaknade hon en gång men somnade direkt efter att jag visade att jag fanns där.

Men efter denna natten har ingenting funkat. Hon är svårsomnad. Hon vaknar 3 gånger per natt och det hjälper knappt att man tar upp henne (vi har inte tagit upp henne de andra nätterna). Hon är vaken ca 30 varje gång. Inatt var värst då hon inte ens ville somna om i sin egen säng utan hon somnade hos oss.

Jag läste att det tar 3-4 dagar upp till en vecka för ett barn att lära sig dessa rutiner. Vad tror ni? Kan det vara en
    fas eller nya tänder som gör att denna "inlärningen" inte vill fungera? Eller finns det barn som behöver lite mer tid för att lära sig detta??
    Era första dagar ser ungefär ut som våra gjorde, de lär sig fort! Glad För oss tog det ungefär 1,5 vecka innan rutinen satt. Vi har haft bakslag och tyvärr har jag inget svar på varför på varför det inte funkar längre för er... men vi har haft nätter med bakslag utan anledning, men däremot har vår kille strulat flera nätter i rad så har det nästan alltid varit för att han varit på väg att bli sjuk eller att vi tex sover borta en natt. I efterhand har vi alltid förstått vad det var som störde hans sömn. Hoppas hon sover bättre i natt!
  • Inna
    kuango skrev 2012-04-16 21:12:56 följande:
    vi har varit hårda på linjen ingen nattmat alls. vi har då ibland måstat tassa läääänge på morgonsidan, plocka upp, lägga ner, tass på, gå ut, gå in, å hej å hå. men hon äter bättre på dagen och blir inte förvirrad (och inte jag heller, det är skönt att vara konsekvent). ibland om det känns jobbigt att "hålla på" sådär på morgonsidan vid 5-6tiden har jag helt sonika gått upp med henne, ammat, ätit lite och gått ut med vagnen där hon sover finfint, dragit in vagnen och själv krypit ner i sängen igen.

jag ammar aldrig i sovrummet och har jag väl börjat tassa så avbryter jag inte för att amma.

kan väl lägga till att vi var borta i en vecka vilket verkligen ställde till det och de senaste nätterna har L vaknat ca 3 gånger/natt och varje gång behövt bli upplyft för att komma till ro
    Var det när ni precis slutade med nattamningen som ni behövde tassa länge på morgonen, eller kommer det sådana morgnar då och då fortfarande? 

Jag ville inte ge upp nattamningen (han åt så dåligt på dagarna då) så jag började med att amma två gånger per natt på förbestämda klockslag, och vaknade han fem minuter innan amning tassade jag tills han somnade om och plockade upp honom sen för att äta. Redan efter några dagar drog jag ned det till en amning per natt och det gör jag fortfarande. Men nu sedan två veckor tillbaka äter han SÅ mycket bättre när det gäller mat och jag ammar oftast bara max en gång på dagarna så nu funderar jag på att sluta amma helt och även sluta amma på natten. Så jag är lite nyfiken på hur snabbt de vänjer sig vid att inte få mat på natten?
  • Inna
    Paninaro skrev 2012-04-16 22:35:42 följande:
    Du kan ju läsa mitt inlägg lite längre upp om hur vi hade det tidigare. Vi kände att det liksom fick vara nog med ätandet på natten. Jag slutade med nattamning och började lägga henne i egen säng och tassa samma kväll.
    Nu hade vi det så kaosigt redan innan att det inte var så stor skillnad när vi ändrade. Det jobbigaste var att inte amma när jag var så van vid att försöka lösa alla sömnproblem på det viset.

Hon vande sig av vid att äta på en eller två nätter. Plötsligt fungerade det jättebra och vi sov alla så himla bra i påskas. Nu har det som sagt varit jobbigt igen i några nätter men jag är fast besluten om att inte ge henne mat på natten igen. Kan ju tillägga att vår äldsta dotter åt på natten tills hon var 1,5 år och där vill jag inte hamna igen...

Tidigare ammade jag nästan inget på dagen och massa på natten. De senaste dagarna har jag ammat mer på dagen igen då hon varit lite förkyld, gnällig och sovit dåligt. Vi försöker ta en natt i taget och hoppas att det vänder snart igen.
    Nu har jag läst om hur ni hade det tidigare! Skillnaden mot oss är att det här inte funkat att söva om med amning. Jag fortsatte amma en gång på natten för att han åt så dåligt på dagen och jag har varit lite feg med att sluta.... har varit rädd att det ska gå tillbaka som det var innan vi började tassa. Men det är skönt att det bara tog några nätter för er, det kan jag ta!
  • Inna
    aldo86 skrev 2012-04-23 12:29:43 följande:
    Nu har hon även blivit förkyld så hon har svårt att andas så det bidrar ännu mer till oroliga nätter.:(
    Kan de olika utvecklingsfaserna vara en anledning till att hon är så orolig nu den senaste nätterna? Hon fyller 10 månader nu den 27:de april.
    Det är säkert olika hur "känsliga" de är men vår kille sover mycket sämre när han är i en utvecklingsfas och då accepterar han inte tassningen heller utan skriker bara man lägger handen på honom. 
  • Inna
    sarasliv skrev 2012-05-14 21:42:22 följande:
    Hur gör man om barnet har napp? Vi har tänkt testa detta men våran snart 7 månaders pojk använder ju napp...
    Finns som sagt mycket skrivet om napp, jag kan bara säga hur vi gjorde. Vår kille var 6 månader när vi började med tassmetoden och innan sov han med napp (och spottade ut och vaknade, spottade ut och vaknade...) så första natten med tassmetoden tog vi också bort nappen, vi tänkte att det var lika bra att köra med två stora förändringar på samma gång. Gick faktiskt jättebra, och nu (han är 8,5 månad nu) är vi jätteglada att vi slipper nappen på nätterna. 
  • Inna
    havaianas skrev 2012-06-01 13:41:04 följande:
    favoritar....min 14 manaders har borjat vakna i princip varje timme under natten. Ammar inte pa natten sedan hon var ca 10 manader, men tror dock att nappen kan vara en bov i dramat. Funderar pa att ta bort nappen, men samtidigt kanns det som om nappen ar en sa enkel losning ibland dagtid, bara for att hon ska lugna ner sig eller sa om hon ar ledsen......enkel losning for oss foraldrar alltsa. ni som tagit bort nappen, har det varit posiitivt? jag funderar pa hur man gor under ex langa bilresor etc, da kanns nappen sa bra att ha.....vet att det kanske ar fel, varan egen bekvamlighet....

Vi kanske gjorde "fel"  men vi har bara tagit bort nappen på nätterna. Låter kanske hemskt okonsekvent men han får ha den på dagen när han är gnällig och när han sover på dagen. Som du säger har jag svårt att tänka mig långa bilresor utan nappen. Funkar för oss i alla fall, han somnar på natten utan napp oavsett hur mycket han haft den på dagen!
    besony skrev 2012-06-02 20:10:41 följande:
    Tycker detta är intressant. Min 7-månaders sover bra i sin säng på nätterna och även på dagen. Han använder napp och vaknar oftast bara en gång om natten för mat. Han brukar somna om efter ca en halvtimma.

Allt funkar, förutom att han inte somnar i sängen, utan vill komma till ro i min famn både dag (barnvagn och bilåkning undantagna) och natt. Har lyckats några gånger få honom somna själv, men då har han varit väldigt trött att han somnat på två röda!

Tips för hur han ska kunna somna själv i sängen? Tänker främst på nattningen.
    Vi körde Tassmetoden hela natten från början men har för mig att jag läst att en del här bara kör den vid nattningen. Kanske något för er?
  • Inna
    helena29 skrev 2012-07-26 20:26:30 följande:
    När ni tassat på morgnarna, hur länge har ni fått hålla på då? Min kille verkar vara för pigg... Det känns ju onödigt att hålla på en timme för att sedan ge upp, då det ändå är dags att gå upp... Svårt att veta vilken tid på morgonen man tassar och inte... Hur tänkte ni?
    När vi började med tassmetoden och den fick effekt väckte vi sonen vid 07. Efter någon månad började han vakna ca 5:30 och det har han gjort nu de senaste 3 månaderna. Vi försökte tassa först men gav upp, yyvärr vaknar han tidigt, OCH somnar tidigt på kvällen, får väl acceptera just nu att hans sömnrytm ser ut så. Vi delar på morgnarna så varannan morgon går vi upp med honom när han vaknar. Så åtminstone får vi sova lite längre varannan natt:)

Angående resor osv så sover vår kille ALLTID sämre första natten iväg, även första natten hemma. Och ja, det är skitjobbigt att "störa" folk man besöker men vad kan man göra, alla vet ju att barn vaknat och låter... Men vi brukar alltid köra med exakt samma rutiner som hemma, tror att det underlättar. 
    Nima77 skrev 2012-08-01 15:57:17 följande:
    Så till min fråga - vad ska jag göra när jag kommer till steg 4 och lägger ner honom men han börjar skrika igen? Så är det idag att jag plockar upp o lugnar honom men det går inte att lägga ner honom utan att han börjar skrika igen. Spelar ingen roll om han i det läget är vaken eller har somnat.

Tacksam för alla svar!!
    Som någon skrev nedan, vi plockade upp och la ner osv osv osv osv... Första nätterna med tassmetoder plockade vi upp honom i oändlighet, vi skrev dagbok över hur de första veckorna var, redan efter några nätter var det skönt att titta tillbaka på dagboken och se att vi redan minskat antal upplockningar drastiskt! 
    MEN, när han varit i utvecklingsperioder så har han periodvis inte gått att tassa alls och vi har fått go with the flow och improvisera, efter ett tag har det varit tillbaka till de vanliga rutinerna igen. 
    Nima77 skrev 2012-08-02 12:17:07 följande:
    Nästa fråga då - om det funkar med att lägga handen på för att lugna och sen ta bort den, ska jag då backa bort från hans säng eller sitta kvar? Är det ok att han sover i vårt rum eller är det bättre med eget?
    Vi har suttit kvar, det är så mörkt i rummet att han ändå inte ser oss. Efter två veckor med tassmetoden flyttade vi över sonen till eget rum, men där tycker jag ni ska köra på hur ni känner själva, vad som passar er. Vi ville ha tillbaka vårt sovrum helt enkelt:)

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola