Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Hej, så klart den funkar. Läs på ordentligt i TS och i tråden, nästan alla frågor är besvarade redan.

• ModestyBlaze
    Mirali skrev 2012-10-18 03:58:44 följande:
    Tycker det verkar vara en jättebra metod, ska börja med den om någon månad. Men jag har en fråga på steg ett:

Det tar alltid lång tid (10-30 min) från att hon börjar vakna till att hon börjar låta. Och därifrån tills hon faktiskt gråter... tror aldrig jag väntat så långe. Ska man verkligen vänta så länge? Eller är det mer när man känner på sig att hon inte är på väg att somna om av sig själv. Jag vet ju inte, kanske skulle hon ibland göra det om jag bara väntade ut henne, men att vänta ända tills hon gråter känns inte riktigt humant. 

Hej,

Jo jag är ledsen men jag personligen hade väntat tills barnet ifråga är ledset och behöver lugnas. Detta är ju en "lugna" metod, inte en "söva" metod. Tanken är ju att de skall lära sig somna om själva. Så då måste de ju få chansen.Flört 
  • ModestyBlaze
    Fru Plommon81 skrev 2012-10-16 20:06:50 följande:
    ja, fast det står även "och i tråden". Tycker bara att det är ett tråkigt svar, som jag själv fått av Modesty för en tid sedan i denna tråd. Orkar man inte svara för att man tycker det blir tjatigt så fine, men att bara säga till nån nykomling i tråden att man ska läsa igenom allt först känns lite trist tycker jag. Man känner sig väldigt avfärdad. Nån annan kanske har lust att svara på frågan, men låter bli för att nån redan sagt att den som frågar ska läsa igenom hundra sidor hellre...

Hej,

Jag tycker det är synd att du känner så och inte ser denna tråden för den fantastiska guldgruva den är. Här finns ju svar på allt man kan tänka sig fråga och allt man inte kan tänka sig men endå stöter på. Skrattande

Det är inte så många som svarar i denna tråd och jag svarar på det jag känner jag inte har svarat på så många gånger innan, eller bidrar med pepping m.m. Men jag kommer inte att beskriva metoden i sig, det står så bra i TS. Ang. napp och andra "vanliga" frågor hittar man väldigt lätt. Men visst min ton kan ju vara bättre, har bara inte så mycket tid.

Hoppas flera hoppar in och peppar och svarar, men det brukar vara få. Så man får tyvärr (om man vill ha svar av mig) läsa lite bakåt i tråden för all info. Annars är chansen stor att jag missar och svara eller inte hinner svara helt enkelt.      
  • ModestyBlaze
    Majbebis2012 skrev 2012-10-18 12:59:03 följande:
    Funderar på om tassmetoden är något för oss.

Vi har lite omständigheter kring allt vad sömn heter hemma.

Såhär går en dag till:
    7:00 prick. Uppstig (som om killen har en klocka i sig)
    Vaken ca 30-40 min, sen sova igen. Känns som att han vill upp mes för sakens skull.
    Sedan sover han 30 min, vaken 1,5 h, sover 30 min vaken 1,5 osv, osv...

ALLTID sömn 30 min på pricken, antar att det är någon skarv han inte kommer över.
    När han ska sova dag som kväll/natt, ibland funkar det att lägga ner han bara i sängen med sin snutte, men oftast får jag ligga bredvid tätt, tätt så han kan pilla mig i ansiktet till sömns. Alltför ofta funkar inte det heller, utan får ammas till sömns (jag vet, förbjudet)

Nattetid, ja..
    Inatt var en bra natt! Han somnade 21(efter en kamp), vaknade 24, 03, 05, 06:30 och uppstig 07:30(?! försov sig 30min Flört)
    Då kan ni tänka er, om detta var en bra natt.. Hur de dåliga är då...,
    Iaf, alla omnattningar ammades han.  

Nattetid hinner han inte ens få upp ögonen innan han börjar gråta/gnälla, något nytt sedan några veckor tillbaka. Innan gnydde han bara lite.

Vi samsover. Vill ha honom i egen säng egentligen. Spjälsängen står bredvid vår o bara väntar.

Jag vill ha hjälp med:
    Få honom att somna utan protest, han ska tycka det är skönt.
    Få längre sovpass på dagen, färre, men längre. Han är ju trött än efter dessa 30 min.
    Försöka inte nattamma - på BVC:s begäran, han är så stor att han verkligen INTE ska behöva äta på natten, nån gång, men inte 4-5 liksom.
    Försöka få han i egen säng.
    Bli av med sömnskarvarna. 

Tror ni kunniga "förstå-sig-påare" att tassmetoden kommer hjälpa mig?
    Jag vill ju ha en snäll metod som detta verkar. 
    Hej,

så klart kan det funka för er. NI kan absolut uppnå det ni vill, men det tar lite tid. Och jag tycker inte ni skall se detta som en "skrifri" metod. Men som en metod där man faktiskt FÅR plocka upp och lugna sitt barn. Men att man in i det längsta försöker lugna i sängen.Skrattande
  • ModestyBlaze
    Mirali skrev 2012-10-18 20:32:16 följande:
    Okej, ska nog inte börja med detta än då, hon är ändå för liten egentligen och jag skulle aldrig få sova själv om jag ska ligga vaken en timme varje gång hon vaknar och vänta tills hon börjar gråta, känns ju helt absurt i dagsläget. 

Men jag ska komma ihåg det tills hon blir lite äldre, då kanske det ser annorlunda ut. 
  • ModestyBlaze
    Mirali skrev 2013-01-02 22:08:34 följande:
    Nu har det gått ett par månader och hon vaknar fortfarande 8-10ggr varje natt. Tycker det är konstigt att hon började med det plötsligt vid 4,5 mån, innan har hon alltid sovit 5-7 tim i streck och sedan vaknat ett par-tre gånger under morgontimmarna bara. Nu vill hon dessutom gå upp tidigt på morgnarna fast vi går och lägger oss ganska sent.
    Hej,

Min erfarenhet är att de flesta barn efter typ 4-5 mån börjar bli mera och mera morgonpigga. Gärna morgon före 07. Följden blir ju att man få ha natt tidigare och tidigare då. Min son hade natt 19-07 från 4 mån. En del måste ha tidigare än så. Hur sover hon på dagen? Vanligt är att man glömmer justera tiderna på dagen så de sover lite mindre. Än man säg mellan 4-6 mån är oftast 3 dagslurar lagom och då inte sova efter kl. 16 är mitt råd. 
  • ModestyBlaze
    Mirali skrev 2013-01-03 12:31:14 följande:
    Att lägga henne tidigare känns ju som en dum idé när hon vaknar för tidigt?

Jag brukar försöka se till att hon inte sover efter 19 på dagen. 16 känns lite väl tidigt då vi går och lägger oss ca 22.

Annars har jag faktiskt ingen kontroll alls på hur mycket hon sover på dagarna. Det kan vara allt mellan 2-3 pass på 10-15 min till några timmar. Oftast kanske något längre pass (ca 1tim) och 2-3 kortare. Men vilken tid de blir är helt olika varje dag, hon somnar när hon är trött bara..
    Har man inga rutiner på dagen så är ju då tyvärr så att det blir lika på nätterna är min erfarenhet.

När min son var 5+6 mån sov han 45 min fm 1,5 tim middagslur och 45 em.

Vanligast är att sömn föder sömn, så jo det finns massa bra skäl till att man lägger tidigare. Men kanske har man då med ett nattmål eller två för vissa.

Jag har hjälpt många och hört hur många har det utan att man måste vara EXAKTpå klockan. Men de som verkar funka bäst kan säga på ungefär 30 min hur deras barn sover på ett ungefär. Sen ändras ju oftast detta i takt med att barnet växer. Säg 1 gång/mån eller varannan. Men att ha ungefärliga tider och en någorlunda fast morgontid är ganska vanligt. Speciellt i familjer där det är mer än 1-2 barn. Då några skall till skolan och dagis m.m.

Kanske lite struktur skulle hjälpa er istället?       
  • ModestyBlaze

Antingen så går man med vagnen genom hela luren. Andra behöver lägga dem i sängen så de kan ändra ställning när de sover.

Lite extra mat innan långluren har hjälpt många. En banan innehåller tryptofan (förstadie till melatonin) och sover bättre på det.

Men genom att man har fasta tider så brukar de flesta ställa in sig på att äta och sova någorlunda.

Alla med sömnbesvär rekommenderas ju att lägga sig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje dag. Samma gäller barn. Ju mera vi håller samma tider desto mera blir de inställda på detta och sina egna små skalman.

Så börja med morgon samma tid då brukar dagen också bli lite mera lik sig. Det är mitt råd. Lägg i vagnen och gå ut och gå när det är dags för en lur, och gå hela luren om den nu är 45 min.

Vissa gillar att sova ute i trång vagn, andra i sin säng så de kan röra sig. Men försök skapa samma rutin, då barnet känner igen sig att nu är det dags, att sova middag, kväll osv... Jag vet massa små som blir jättetrötta så fort man klär på dem och lägger dem i vagnen, vissa hinner inte ens ut innan barnet sover.

Sen kan lite mera mat göra all skillnad. Vad ger du för måltider? Hur gammalt är barnet mera exakt idag?           

• ModestyBlaze

Jag upplevde det som mycket lättare att han något att avvika från, än att aldrig har någon förutsägbarhet alls. Men alla BVC besök och aktivtet får man planera runt. Vet man att man har en aktivitet en viss tid, kanske man skall ta hänsyn till detta i sin mat och sovklocka.

När man avviker från en rutin tar det oftast 3 dagar att komma på banan igen, så ha det i åtanke är mitt råd.

Sen kanske du måste en tid amma lite mera an 2 ggr på natten tills du får till mer mat på dagen. En 6 mån har nästan ingen botten när det kommer till mat. Sen är de inne i en jätte motorisk utveckling, så låt henne öva på ålning rejält på dagen, inga strumpor på fötterna och glidvänliga kläder utan mattor på golven.

Lycka till!

Jo, jag anser faktiskt att man kan köra Tassmetoden speciellt till läggning är en bra tid att börja, då känner barnet igen metoden på natten också. Ställ gärna klockan på natten när du skall nattamma, säg 23 och 04 är klassiska tider.        

• ModestyBlaze
    Mirali skrev 2013-01-04 10:26:31 följande:
    Tack så mycket för hjälpen ModestyBlaze!

Det är verkligen fint att du engagerar dig så mycket i alla som skriver här
    Jag får väl prova det här ett tag nu och hoppas det fungerar Glad

Glad

Skönt ni fick lite mera sömn på banansmoothie. TÄnk på att ofta är det maten över HELA dagen som kan spela in på hur man sover dag som natt. Så fokusera inte för mycket på vad hon äter direkt innan natten bara. 
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola