Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

tuvali1 skrev 2012-04-04 16:12:31 följande:
    Modest Blaze; stoppar i napp först sedan tassar. Går utmärkt! Vad ser du för problem?

Att barn vaknar av att de tappat nappen och kan itne somna om utan. Vad ser du?

Tassningen är ju hela poängen med att lära barn att somna om av sig själva så när de vaknar på natten inte kräver "hjälp" med detta. Annars tassar man av fel anledning. Men nappen motverkar ju hela detta! 
  • ModestyBlaze
    tuvali1 skrev 2012-04-04 16:12:31 följande:
    Modest Blaze; stoppar i napp först sedan tassar. Går utmärkt! Vad ser du för problem?

På det så tassar man ju bara ledsna barn, Hur många gråter förtvivlat med napp i munnen och måste lugnas? De flesta jag känner stoppar då i nappen och håller fast den där tills barnet lugnar sig.

Då är det ju en "napp metod" och inte någon tassmetod precis. :-S 
  • ModestyBlaze
    Sarus85 skrev 2012-04-04 20:31:55 följande:
    Vi tog bort nappen och det var protester i kanske kvällar. På dagen var det lugnt och han saknade den inte. På kvällen var det mer gråt...

Men å andra sidan gråter han nu oxå :(. Vet inte vad vi gör för fel? Nu går nätter ganska bra (sov 9 h i sträck i natt) men läggningarna tar fortfarande 30-40 min och då skriker han tills han somnar, mest som han är riktigt förbannad.

Så här gör vi på kvällen;
    18.00 kvälls mat
    Efter det tvättar vi av han, bytar blöja och tar på pyjamas.
    Sen sitter vi i soffan och myser och läser sagan. Sen går vi in i sovrummet och lägger i sängen. Och då blir han ledsen direkt. Vi tassar och tröstar men han är förbannad ändå. Sen somnar han och sover.

Vill inte att han ska va så ledsen när han somnar. Vi ringde en psykolog och hon sa att det var en protest mot att han inte ville sova. Att han vill vara vaken. Men känns konstigt för han är trött så man tycker ju att det borde vara skönt att lägga sig :/

Något förslag på vad vi kan göra?
    Hej,

Det finns många barn som behöver avsluta en dag med att "skrika av sig" och detta utan att de är ledsna. Det kan vara allt från att de haft roligt och inte vill lägga sig, till att de är övertrötta, till att bli förbannad att man inte kan somna på en gång då man faktiskt är trött osv...

För de flesta brukar detta ge med sig, men kan ibland ta någon månad eller två tills de inser nöjet med att lägga sig i sängen och sova.

Så tassa på, lägg GLADA och POSITIVA, prata om hur skönt det är att sova, hur mysigt det är att det är lugnt och skönt. Förmedla positiva känslor, förvänta er INTE skrik, då är det självuppfyllande!      
  • ModestyBlaze
    sarasliv skrev 2012-05-14 21:42:22 följande:
    Hur gör man om barnet har napp? Vi har tänkt testa detta men våran snart 7 månaders pojk använder ju napp...
    Tar bort nappen.

Läs gärna bakåt i tråden, det står spaltmeter om just nappar. ;) 
  • ModestyBlaze

Tanken är att man somnar om lättare när man vet vart man är lagd.

Hur skulle du känna det om du lade dig i sängen med kudde och täcke, vänder dig i sömnen säg vid 3 tiden och tycker det känns lite hårt och du skall dra upp täcket men hittar det inte. Du finner dig själv på köksgolvet. Hur skulle du känna? lättare att somna och somna om om man vet vart man är, visst?  

Samma sak gäller att man skall sluta tassa innan barnet somnar så de inte tassas till sömns utan bara lugn så de somnar själva och lugna. 

• ModestyBlaze

Jag personligen anser ju att man bostar eventuella tänder innan man somnar efter vällingen. Har han inga tänder är väl inte problemet så stort. Men han skall vara vaken och vid medvetande.

• ModestyBlaze

Jag personligen rekommenderar resesäng på resa, lätt att ha med och bra att ställa upp. Jag har satt fast ett svart lakan runt sängen så de inte ser ut på sidorna. Man kan öva några nätter innan hemma innan man åker. Då ser det lika dant ut när man sover borta också.

Jag hade resesäng som dagsovsäng.

Lycka till med resan.

Ps. ang. tassning på natten. FÖrsök att tassa kortare och kortare tid. GÅ lite tidigare och tidigare. Meningen är ju att lära dem somna om själva så småning om utan er närvaro. Då krävs att man sakta men säkert gör mindre och mindre. Läs det sista som står i TS.       

• ModestyBlaze

Man plockar upp och lägger ner så många gånger som det krävs. Man gör alla stegen och försöker om och om igen.

Man kan få ta upp och lägga ner 100 gr första natten och sen blir det färre. Men det är viktigt att man använder tassen också. Så de lär sig att man gör mindre och mindre och mindre.

Viktigt är att du lägger ner innan barnet somnar.   

• ModestyBlaze

Läs gärna bakåt i tråden ang. napp. Det är skrivet spaltmeter om den.

Måste du stoppa in den så kan du inte tassa. De måste kunna stoppa in den själva eller så tar man bara helt sonika bort den. Skönt för alla parter. 

• ModestyBlaze
    amorosa skrev 2012-08-28 08:56:34 följande:
    Har tassat nu i två dagar och det går bättre och bättre. Tog samtidigt bort nappen vid sängläggning, men idag hittade hon tummen istället...

Första kvällen tog det 1 tim för henne att somna, fm luren tog 45 min, igår kväll tog det 20 min, och nu på morgonen 10 min. Nätterna har gått jättebra, och inatt somnade hon om nästan direkt, bara jag la handen på henne. Underbart! Senast i lördags natt, var maken uppe i 2½ timme med henne och slutligen somnade hon i vagnen över tröskeln. Så detta är fantastiskt! Hoppas det fortsätter likadant!  
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola