~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Hej, så klart den funkar. Läs på ordentligt i TS och i tråden, nästan alla frågor är besvarade redan.
Hej, så klart den funkar. Läs på ordentligt i TS och i tråden, nästan alla frågor är besvarade redan.
Antingen så går man med vagnen genom hela luren. Andra behöver lägga dem i sängen så de kan ändra ställning när de sover.
Lite extra mat innan långluren har hjälpt många. En banan innehåller tryptofan (förstadie till melatonin) och sover bättre på det.
Men genom att man har fasta tider så brukar de flesta ställa in sig på att äta och sova någorlunda.
Alla med sömnbesvär rekommenderas ju att lägga sig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje dag. Samma gäller barn. Ju mera vi håller samma tider desto mera blir de inställda på detta och sina egna små skalman.
Så börja med morgon samma tid då brukar dagen också bli lite mera lik sig. Det är mitt råd. Lägg i vagnen och gå ut och gå när det är dags för en lur, och gå hela luren om den nu är 45 min.
Vissa gillar att sova ute i trång vagn, andra i sin säng så de kan röra sig. Men försök skapa samma rutin, då barnet känner igen sig att nu är det dags, att sova middag, kväll osv... Jag vet massa små som blir jättetrötta så fort man klär på dem och lägger dem i vagnen, vissa hinner inte ens ut innan barnet sover.
Sen kan lite mera mat göra all skillnad. Vad ger du för måltider? Hur gammalt är barnet mera exakt idag?
Jag upplevde det som mycket lättare att han något att avvika från, än att aldrig har någon förutsägbarhet alls. Men alla BVC besök och aktivtet får man planera runt. Vet man att man har en aktivitet en viss tid, kanske man skall ta hänsyn till detta i sin mat och sovklocka.
När man avviker från en rutin tar det oftast 3 dagar att komma på banan igen, så ha det i åtanke är mitt råd.
Sen kanske du måste en tid amma lite mera an 2 ggr på natten tills du får till mer mat på dagen. En 6 mån har nästan ingen botten när det kommer till mat. Sen är de inne i en jätte motorisk utveckling, så låt henne öva på ålning rejält på dagen, inga strumpor på fötterna och glidvänliga kläder utan mattor på golven.
Lycka till!
Jo, jag anser faktiskt att man kan köra Tassmetoden speciellt till läggning är en bra tid att börja, då känner barnet igen metoden på natten också. Ställ gärna klockan på natten när du skall nattamma, säg 23 och 04 är klassiska tider.