• Martha

Den "andra" Borlänge tråden (Livet på Landet)

• Vi i tråden •

Nirnaeth med ♥ Xander och bebis i magen♥
    Smarties med ♥ Max och Moa ♥
    Michaela83 med ♥ Wilma och Elwira ♥
    Martha med ♥ Havanna och Malva ♥
    Hug me med ♥ Olivia och Ebba ♥
    Susstuss med ♥ Benjamin ♥
    Tejp med ♥ Lucas, Rufus och Moses ♥
    Supervejron med ♥ Skay och Nova ♥
    Lindi med ♥ Tuva Li och Love ♥
    Minimie med ♥ Albin ♥
    Starlet1 med ♥ Ängeln Agnes och Adam ♥
    Nedina med ♥ Pontus, Ängeln Tilda och Melvin ♥
    Copernicus med ♥ Casper och Lua ♥

Nya vänner är alltid välkomna hit :) 

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326♥♥♥♥
  • Svar på tråden Den "andra" Borlänge tråden (Livet på Landet)
  • smarties

Hm, flickor, hjälp mig.
    Jag har placentahjärna.

I höst har jag tänkt att placera Moa på dagis, lite grann åtminstonde.

Om jag står som arbetslös eller pluggar, då får jag ha dom längre där va?
    Men måste man vara inskriven på AF?  Måste jag få bidrag för att ha dom där längre?
    Räcker det inte med att karln har inkomst, och jag söker jobb eller pluggar?
    Jag har helt stiltje i skallen. :)

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • viföralltid
    smarties skrev 2008-03-04 15:14:16 följande:
    Hm, flickor, hjälp mig.Jag har placentahjärna.I höst har jag tänkt att placera Moa på dagis, lite grann åtminstonde.Om jag står som arbetslös eller pluggar, då får jag ha dom längre där va?Men måste man vara inskriven på AF?  Måste jag få bidrag för att ha dom där längre?Räcker det inte med att karln har inkomst, och jag söker jobb eller pluggar?Jag har helt stiltje i skallen. :)
    du får ha dina barn 20timmar i veckan på dagis om du é arbetslös
  • smarties
    viföralltid skrev 2008-03-04 15:28:19 följande:
    Okej, en timma längre än nu då? Hm. :P
    Och om man studerar då? Vilket jag tänkt göra i höst.. :P
  • Martha
    Michaela83 skrev 2008-03-04 14:29:12 följande:
    Tacl för lunch idag.. dock så blev ja så mätt så jag inte fick i mig nå fika efteråt.. Och kladdkakan bara skrek "äät mig, ääät mig.."  
    Tack själv....  Sitter här å funderar om vi ska byta ändå... är rätt sugen.. hihi..
  • Martha

Eller är det nån som är intresserad av att beställa en helt ny klädsel från Baby Jungle?  De blir dryga 1400kr + frakt 370 som man delar på... Fanns blå, silver, orange, pink och nån mer om jag inte mins fel...

www.babyjungle.nl   Seat and hood kollar ni efter.

• anne h
    viföralltid skrev 2008-03-04 15:28:19 följande:
    20h/v? Har Borlänge mer tid än lagen säger? *chockad* Trodde de snarast skulle göra tvärtom, ifall det gått, alltså..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Martha

Vilka regler gäller vid arbetslöshet?

Vistelsetid för barn till arbetssökande och föräldralediga föräldrar
    Barn i åldern 1-5 år vars förälder är eller blir arbetslös/föräldraledig enligt lagen om vård av yngre syskon erbjuds verksamhet 3 timmar per dag året om.
    Samråd ska ske mellan förälder och verksamheten om förläggning av vistelsetiden.
    Verksamhetens förutsättningar att bereda plats är dock styrande. Lunch serveras ej och avgift erläggs enligt taxa för 3-timmars barn.
    Föräldern erbjuds även möjlighet att välja placering på 20 timmar i veckan året om. Samråd ska ske kring förläggning av vistelsetiden. Rektor för förskolan/enhetschefen för familjedaghemmen beslutar med hänsyn till föräldrars önskemål, barnets behov av kontinuitet samt till verksamhetens organisation.
    Det innebär att det kan se olika ut på olika enheter i olika dagbarnvårdargrupper. Lunch ingår de dagar vistelsen är 4 timmar eller längre. Avgift erläggs enligt taxa för max 25 timmar.
    Redan inskrivna förskolebarn som får syskon kan alternativt erbjudas så kallad garantiplats när syskonet är 12-18 månader.
    Inskrivna skolbarn (6-12 år) får behålla platsen under förälders arbetslöshetsperiod.
    Inskrivna skolbarn får ej behålla platsen under förälders föräldraledighet, men kan erbjudas garantiplats.
    Vid arbetslöshet/föräldraledighet är föräldern skyldig att anmäla förändringen på särskild blankett senast 30 dagar innan förändringen sker. Avgiften förändras då från den första arbetslöshets/föräldraledighetsdagen.
  • smarties

Typiskt, Max älskar o vara på dagis, han skulle vara så lycklig om han fick gå typ en timma mer..o det där att dom inte får lunch är ju elakt. :/

Mitt dagis är knasigt. Vi lämnar 8, hämtar halv elva. För kvart i elva har dom lunch..o kommer jag då elva som vi har tid till, då får han sitta o titta när dom andra äter..

• Nirnaeth
    smarties skrev 2008-03-04 15:29:50 följande:
    Okej, en timma längre än nu då? Hm. :POch om man studerar då? Vilket jag tänkt göra i höst.. :P
    Beror ju på hur mycket du ska studera.

Jag läser på halvfart, och får ha Xander 20 timmar i veckan. Hade jag läst på heltid hade han fått vara där 40.
    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • anne h
    Martha skrev 2008-03-04 15:55:10 följande:
    Vilka regler gäller vid arbetslöshet? Vistelsetid för barn till arbetssökande och föräldralediga föräldrar Barn i åldern 1-5 år vars förälder är eller blir arbetslös/föräldraledig enligt lagen om vård av yngre syskon erbjuds verksamhet 3 timmar per dag året om. Samråd ska ske mellan förälder och verksamheten om förläggning av vistelsetiden. Verksamhetens förutsättningar att bereda plats är dock styrande. Lunch serveras ej och avgift erläggs enligt taxa för 3-timmars barn. Föräldern erbjuds även möjlighet att välja placering på 20 timmar i veckan året om. Samråd ska ske kring förläggning av vistelsetiden. Rektor för förskolan/enhetschefen för familjedaghemmen beslutar med hänsyn till föräldrars önskemål, barnets behov av kontinuitet samt till verksamhetens organisation. Det innebär att det kan se olika ut på olika enheter i olika dagbarnvårdargrupper. Lunch ingår de dagar vistelsen är 4 timmar eller längre. Avgift erläggs enligt taxa för max 25 timmar. Redan inskrivna förskolebarn som får syskon kan alternativt erbjudas så kallad garantiplats när syskonet är 12-18 månader. Inskrivna skolbarn (6-12 år) får behålla platsen under förälders arbetslöshetsperiod. Inskrivna skolbarn får ej behålla platsen under förälders föräldraledighet, men kan erbjudas garantiplats. Vid arbetslöshet/föräldraledighet är föräldern skyldig att anmäla förändringen på särskild blankett senast 30 dagar innan förändringen sker. Avgiften förändras då från den första arbetslöshets/föräldraledighetsdagen.
    Finns det någon som väljer 3h/d och ingen lunch (får de frukost ifall de kommer tidigt?), när man kan ha 20h/v, året om? ger ju bättre kontinuitet för barnet..

Garantiplats? Det var intressant, finns inte många kommuner i landet som har det numer.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Den "andra" Borlänge tråden (Livet på Landet)