• Tainted

Kan man ha endometrios i knäna?

Kan nästan ingenting om sjukdomen men jag misstänker att jag har det.. min moster har blivit opererad för det, och min andra moster kunde inte få barn men det fastställdes aldrig varför. om jag förstått det hela rätt så är det att slemhinnan växer på andra ställen än i livmodern.

iaf, saken är att jag i slutet av mensen får äckligt ont i knäna, mest på kvällarna. jag lider också av reumatism (blev friskförklarad ca 4 år sen men kom tillbaka 1,5 år sen i samband med min grvaviditet) så jag har alltid bortförklarat det onda på detta, men sedan ett par månader tillbaka så började jag med en ny medicin som garanterat hjälper mot just den typ av reumatism jag har. guess what, den hjälper inte ett skvatt mot värken i knäna som kommer och går.

det är också bara efter graviditeten som dethär med knäna började.. och jag blev med barn helt oplanerat, missade ett p-piller och så blev det som det blev, därför undrar jag om man kan isf ha utvecklat endometriosen efter graviditeten? om det nu är det som det hela handlar om..
    kan ju tillägga att jag alltid haft väldigt riklig mens, och haft otroligt ont i magen i samband med mensen. och en rad andra skumma symptom som jag sökt vård för men som ingen riktigt förklarat eller kommit på varför det är som det är.

bara bollar lite tankar här, är det ens möjligt att man kan ha det i knäna? :p

tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?
  • Pimpinellan

Min första spolning var via vul och med kontrastvätska som spolades upp i livmodern. Misslyckades totalt som sagt. Via röntgen är de få som brukar göra så jag vet inte om det är effektivare än vul. Titthålsspolning är bäst eftersom de då kan spola med mycket högre tryck än i vaket tillstånd. Ifall det är lite motstånd om man gör det i vaket tillstånd så gör det jätteont och är man sövd så kvittar det ju,då kan de spola för fullt och ev. t.o.m. få upp ett stopp.
    Under titthåls är man alltid sövd så jag förstod inte riktigt vad det är du ska göra nu? Min op. finns också på film så det hade vart kul att se så här efteråt!

• Hjartesjalen

Jo, den lakaren som gjorde titthalop pa mig i slutet pa Maj forra aret, han sa ju bara da "muntligt" att mina aggledare e bada 2 blockerade. Han var konstig ocksa sa vi, jag o min man litade inte riktigt pa honom, han ville gora pengar bara.

Sa jag ville att en annan gyn har dar jag bor ska gora VU med blafargad vatska upp i livmoden for att da fa se pa tv monitor sjalv ocksa om dom e stangda.

Jag tror ju att dom e det men jag maste vara 100% saker pa det kanner jag. Sist hade jag bara lakarens ord, nu vill jag se sjalv.

• Pimpinellan

Alltid bra med ett second opinion! Jag ville först inte göra titthåls och läkaren tyckte också det var onödigt eftersom hon också trodde det var stopp,men jag ville också veta definitivt. Nu efteråt är jag tacksam att jag gjorde det nu när det visade sig inte vara stopp alls! Och 100% säker på att det är totalt stopp kan man sällan vara. Det är bara om de är trasiga eller sammanväxta man kan säga att det är helt kört. Även med lite stopp finns det de som blivit gravida. Lycka till!

• kvinna 86

malinka2: nej menade inte alls att bagatellisera er smärta! jag har fått förklarat att min mensvärk beror på att jag har högt av ett ämne (kommer inte ihåg vad det heter) som orsakar kramper...

• dallas

Vill bara påpeka att trots medelsvår endo så är bägge mina äggledare "fria"

• Hjartesjalen

Ja det e skont att hora dallas! Lakaren som gjorde titthalet pa mig visste inte vad det kom sig att mina ar blockerade sa han, det kan vara endo sa han o det kan ocksa vara arrbildning fran en "gammal" infektion av nagot slag.

Han sa ocksa att han inte kan veta hur "langt in i aggledarna" det ar blockering. Om jag ville veta det sa skulle han beh gora en ny operation pa mig, ater igen alltsa, han ville tjana pengar, han ville tydligen inte kolla det pa en gang aven att vi sa att vi vill ha barn.....

Jag har ju ingen aning om dom e sammanvaxta el om det ligger endo i vagen.....han sa bara blockerade pa bagge sidor ganska nara sjalva livmoden vid borjan av aggledarna.

• Tainted

satt och funderade lite..

ni som har endo, har ni ont när ni har ägglossning också? för jag känner inte av det alls i magen. däremot så har jag haft väldigt ont knäna på kvällarna nu 2 dagar och så kikade jag i kalendern och ska nog ha ägglossning just nu.

har någon av er satt in en hormonspiral? har det hjälpt isf? Jag fick en för ca 5 månader sedan då jag har så riklig mens och så satans ont när det är dags. i magen gör det nu alltså bara hälften så ont.

men om det nu skulle vara så att det är endo i knäna (kan inte sluta småle när jag tänker hur det låter haha), borde man inte blöda ur knäna då också? hur kan det isf göra att man får riktig mens om slemhinnan sitter ända nere i benen?

hoppas någon kan reda ut lite :)

• TomMon

Hej Tainted!

Jag har lite ont även vid ÄL, men jag vet inte om det beror på endon.

Det är bara delar av slemhinnan som bestämmer sig för att åka runt i kroppen, resten kommer ut som mens och därför blöder man lite, men inte så mycket som om ALL slemhinna skulle kommit ut, som den gör i normala fall.

/TomMon

Tainted skrev 2008-01-28 12:27:55 följande:
    satt och funderade lite.. ni som har endo, har ni ont när ni har ägglossning också? för jag känner inte av det alls i magen. däremot så har jag haft väldigt ont knäna på kvällarna nu 2 dagar och så kikade jag i kalendern och ska nog ha ägglossning just nu.har någon av er satt in en hormonspiral? har det hjälpt isf? Jag fick en för ca 5 månader sedan då jag har så riklig mens och så satans ont när det är dags. i magen gör det nu alltså bara hälften så ont.men om det nu skulle vara så att det är endo i knäna (kan inte sluta småle när jag tänker hur det låter haha), borde man inte blöda ur knäna då också? hur kan det isf göra att man får riktig mens om slemhinnan sitter ända nere i benen?hoppas någon kan reda ut lite :)
  • Hjartesjalen

Ja, endo kan sprida sig till hjarnan, man har hittat fall av detta. Men, man kan dock bli "botat" sa lange man e gravid eftersom endon da far svalta ut sa att saga.

Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?