• Tainted

Kan man ha endometrios i knäna?

Kan nästan ingenting om sjukdomen men jag misstänker att jag har det.. min moster har blivit opererad för det, och min andra moster kunde inte få barn men det fastställdes aldrig varför. om jag förstått det hela rätt så är det att slemhinnan växer på andra ställen än i livmodern.

iaf, saken är att jag i slutet av mensen får äckligt ont i knäna, mest på kvällarna. jag lider också av reumatism (blev friskförklarad ca 4 år sen men kom tillbaka 1,5 år sen i samband med min grvaviditet) så jag har alltid bortförklarat det onda på detta, men sedan ett par månader tillbaka så började jag med en ny medicin som garanterat hjälper mot just den typ av reumatism jag har. guess what, den hjälper inte ett skvatt mot värken i knäna som kommer och går.

det är också bara efter graviditeten som dethär med knäna började.. och jag blev med barn helt oplanerat, missade ett p-piller och så blev det som det blev, därför undrar jag om man kan isf ha utvecklat endometriosen efter graviditeten? om det nu är det som det hela handlar om..
    kan ju tillägga att jag alltid haft väldigt riklig mens, och haft otroligt ont i magen i samband med mensen. och en rad andra skumma symptom som jag sökt vård för men som ingen riktigt förklarat eller kommit på varför det är som det är.

bara bollar lite tankar här, är det ens möjligt att man kan ha det i knäna? :p

tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?
  • malinka2

kvinna 86 skrev 2008-01-24 15:37:22 följande:

jag har ont i ryggen vid mens o brukar ha molande värk ibland i knäna innan mens (nått som kommit för nåttår sen) men inte har jag endo... många av mina kompisar har ont i ryggen och ner i benen vid mens. såvitt de vet har de inte heller endo.. min livmoder är bakåtlutad därför får jag ofta ont i ryggen vid mens
    Inte för att vara elak nu men det är en viss skillnad på vanlig mensvärks ont o endo ont varesej det är i rygg/ben knä eller magen. Min ryggvärk/benen tar snart kål på mej, kan inte sova, inte ligga,sitta eller stå långa stunder. Utan värktabletter hade jag blivit tokig...
  • kvinna 86

men du vet ju inte hur min mensvärk är..? det kan ju vara hemsk... har dessutom alltid ont i ryggen. jag ville påpeka att man kan ha ont utan att det är endo.. och att jag dessutom inte tror att man kan ha det i ett knä

• malinka2

Självklart kan jag inte veta hur ont du har, men det kändes som du bagatelliserade vår smärta, "ont i ryggen har ju de flesta vid mensvärk", jag ville då påpeka att det inte är samma som endo-ont. har man endo-ont söker man troligtvis hjälp för vardagen är svår att hantera.

Klart man kan ha ont utan endo, självklart, riktigt jäkla ont oxå... Men är det såpass illa att man behöver söka hjälp så finns det troligtvis någon annan bakomliggande orsak till smärtan om det inte är endo.

• Tainted

ringde till reumatologen igår och pratade med tjejen i kassan som har hand om rådgivning etc.. sa att jag slutat med medicinen och att jag misstänker att det kan vara endo istället, hon sa direkt att hon bokar in en telefontid med läkaren för att diskutera det med honom.

så den 5e februari får vi se vad han tycker om det :)

det lät ju på henne iaf att det inte var helt omöjligt.

• dallas

kvinna 86; Ja, alltså, det är ju inte livmoderslemhinna som hamnar i knäna, men man kan ju få inflammationer i andra delar av kroppen pga av just sjukdomen s a s

• TomMon

kvinna 86 skrev 2008-01-24 17:11:17 följande:

och nej tror absolut inte man kan ha det i knäna..för hur skulle det komma livmoderslemhinna till knäna?
    Som jag uppfattar det är det bitar av livmoderslemhinna som lossnar och transporteras runt i kroppen. Eftersom kärl och annat är rena motorvägarna i systemet så är det väl inte helt otänkbart att små härdar kan dyka upp lite varstans?

/TomMon
  • Hjartesjalen

Vad lustigt att denna traden startades, for jag har borjat sedan ca 4 manader tillb att fa sa ont i knana med jamna mellanrum, o mina leder i fingrarna, sarskilt nar jag vaknar pa morgonen. Jag trodde att det vart hormoner, men sa har jag aven last o hort manga som far sadan vark nar dom ater vete, typ brod, pasta osv.

Men jag vet inte, det kommer o gar pa mig, men nu nar jag tanker narmare pa det sa hade jag det forra helgen o da hade jag just haft min mens. skumt.

• Hjartesjalen

Pimpinellan: Har du gjort titthalsoperation igen efter medecinering eller forsta tillhal for att fa diagnosen endo?

Jag tex har endo, men kanner inte av den, jag har mera "vanligt" ont nar jag har mens o e trott o sa, o har regelbunden mens, kanske nagot minimalt oregelbunden pga titthalsop da men inget annat.

• Pimpinellan

Hjartesjalen: Denna titthåls var för att spola äggledarna. Hon såg lite gamla endo.rester,men inga färska alls. D.v.s jag ÄR utan symtom nu! Det konstiga med denna op. var att det fanns passage i äggledarna till skillnad mot förra spolningen då två läkare sa att det var stopp i båda äggledarna. Så antingen har stoppen kommit o gått eller också var det så lite klägg i dem att det räckte med bara lite ordentlig spolning denna gång.
    Jag har som sagt så lite ont vid mens nu att det är försumbart. Innan åkte jag in flera gånger på akuten och ingen värkmedicin hjälpte ett dugg. Sååååå skönt att slippa ha så ont!

• Hjartesjalen

Ja det forstar jag, vark ar fruktansvart att beh ha.

Ar spola aggledarna o att se med kontrastrontgen samma sak, eller lika "effektivt att gora? Jag har ju kollats via titthal, men da for dom in en blafargad vatska upp i livmoden for att se om det fortsatter ut i aggledarna o om det finns passage. Det e det jag ska gora nu igen snart om ca 3 veckor, men denna gangen ska jag vara vaken sa jag sjalv far se pa tv monitorn hur det ser ut.

Svar på tråden Kan man ha endometrios i knäna?