Vill ha all smärtlindring man kan få... Erfarenheter?
Vad har Ni för erfarenheter kring den smärtlindring man kan få? Vad tog Ni?
Tack
Vad har Ni för erfarenheter kring den smärtlindring man kan få? Vad tog Ni?
Tack
antar att du menar vid förlossningen?
sköterskorna ansåg att ja inte behövde mer än lustgas och bad inte om mer.. Så här körde vi så lite smärtlindring som möjligt!
ok, i want it all...
är det nån speciell smärtlindring du e ute efter ska du iallafall säga till om det direkt!! det sa dem till mig när jag va på öppethus på förlossningen.
EDA verkar va nått för dig...det sägs att det tar en till himmlen eller nått...så det verkar va effektvit...det sätter dem i ryggen....
själv så ska jag försöka klara mig på lustgas o ta resten vid behov....
Jag tänker skriva i förlossningsbrevet.. Eda ska jag ha, men sen undrar jag lite över en ev pudendusblockad också...så edan ju inte hjälper vid utdrivningen? Scared to death för smärtan just då.....
då edan inte hjälper..skulle det vara
jag testade en hel del; TENS; lustgas, bad, akupunktur, sterila kvaddlar och EDA.
Då borde du ta lustgas tills du är tillräckligt öppen för epidural. Under utdrivningsskedet pudensus (bäckenbottenbedövning). Det är det kraftigaste som kan hjälpa dig.
Man vet dock aldrig om man kan få önskad smärtlindring. Jag ville ha epidural eller livmoderbedövning men det gick inte pga att jag hade havandeskapsförgiftning samt att bebisens hjärtljud var påverkade.
Jag testade EDA, lustgas, akupunktur.
EDA var överlägset bäst, tack vare den så hade jag inte speciellt ont alls under förlossningen. Lustgas var bra det också, men det var mest för att det var kul, vet inte om det tog bort smärtan egentligen.
Akupunktur märkte jag inte av någon effekt alls.
sterila kvaddlar har jag enbart hört väldigt mycket negativt om......de känns som 10 getingstick och sen tar de dessutom inte bort smärtan så effektivt....(Detta har jag hört, jag har inte testat själv då jag är rätt nål-skraj)
EDAN var underbar absolut. Den kändes INGENTING att ta (pga all lustgas jag tog just då)
Lustgasen hjälpte i början, efter några timmar slutade den verka...... men jag tog den ändå...den var som en trygghet på nåt sätt.....så visst verkade den väl något.... men absolut inte så bra som i början... I början blev jag helt väck av den, vilket var SKÖNT!
pudendus gjorde ONT att sätta, kändes som bm krafsade med nålen innan hon satte den. Ajje! Man vred och vände på sig lite, men sen under utdrivningen hade jag NOLL ont i underlivet, däremot uppfattade jag en kraftig smärta där bak istället (ändtarmen)
Är nyfiken på om pudendus förstör krystningarna??? Jag upplevde det svårt att krysta och kroppen arbetade inte av sig självt, så som många beskriver.....NYFIKEN, HOPPAS FLER HITTAR HIT!!!
Hej!
Jag fick lustgas när jag kom in och det hjälpte mig under ganska lång tid. man blir skönt groggy haha! när det var dags så fick jag ryggmärgs bedövning och det kändes som himmelriket! jag minns inte ens om sprutan gjorde ont! Med bedövning i ryggen var det bara att köra på! En bedövnings spruta down under skulle jag aldrig, aldrig våga mig på...det gick super bra att krysta ut bebisen ändå!
lycka till alla!