Vill ha all smärtlindring man kan få... Erfarenheter?
Vad har Ni för erfarenheter kring den smärtlindring man kan få? Vad tog Ni?
Tack
Vad har Ni för erfarenheter kring den smärtlindring man kan få? Vad tog Ni?
Tack
Svar till åsalie:
javisst! jätte ont! haha men det går ju av bara farten, jag skrek inte ens,jag bara tog i allt jag hade. Smärtan där nere var en fis i rymden jämfört med värkarna tycker jag! jag har inte tänkt ett dugg på min kommande förlossning, känner mig heeelt lugn. Det är skönt! :)
kram kram
Jag upplevde ingen del av förlossningen som smärtsam.
Öppningsvärkarna var mer som kraftfull mensvärk.
Krystvärkarna är lite som kräkreflexer hela kroppen säger att nu ska vi trycka på.
Första gången kändes det omöjligt att barnet skulle kunna komma ut. Men efter tio krystningar kanske så kände jag hur det töjde sig. Och efter ett par till så stod huvudet kvar när värken slutade. Då stack det, som tusen nålar, men då fattade jag ju att jag snart skulle få min bäbis! På nästa värk kom barnet ut, slurp!
mums - ev smärtlindring??
Visst jag
Jag hade ingen medicinsk smärtlindring.
Första gången hade jag tens från början, duschade vid 8 cm en timme ungefär.
Andra gången badade jag vid 4 cm, två timmar typ, sedan satte jag tensen vid ca 5 cm.
Åsalie skrev 2008-01-09 19:18:07 följande:
Ja precis......Jag hoppas ju på att nästa förlossning blir mer balanserad.......att smärtan inte BARA blir därbak utan mer diffus över hela paketet och inte så intensiv,....pga att jag inte kände nåt i underlivet kände jag ALLT där bak på nåt sätt...
men jag har inget att jämföra med.....så det blir "spännande" nästa gång....för då ska jag bara ha eda å lustgas, ingen pudendus......(om det nu blir en nästa gång)
TS - hur går d för dig?? har du skrivit nåt förlossningsbrev ????
KRAAAAM
Min första förlossning där jag blev igångsatt helt omogen (tufft värre) hade jag EDA och lustgas. EDA är ju kungen av smärtlindring helt klart. Från att ha varit väck av smärta (min man trodde att jag skulle dö) så låg jag och sov i väntan på att få krysta.
Min andra förlossning använde jag TENS hemma och till 5 cm ungefär. När jag kom till förlossningen var jag öppen 9 cm och tog lustgas - mest för att jag älskar det så mycket
Men om man tycker att det gör väldigt ont är nog EDA det man ska välja... Det behöver dock inte göra så ont....
Bondi, kanske det skulle vara bra för dig att ha en doula med på förlossningen? Följande har jag kopierat från doulaföreningens hemsida:
Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.
Med en doula minskar:
· antalet kejsarsnitt med 50%
· förlossningens längd med 25%
· behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
· önskemål om ryggbedövning med 60%
Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.*
Och här är min tråd om doulaeffekten
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m28148207.html
vill inte låta kaxig, men jag tror inte en doula är vad som passar TS, eftersom hon är ute efter så mycket medicinsk smärtlindring som möjligt. En doula försöker väl till varje pris få föderskan att undvika medicinsk smärtlindring och främst fokusera på andning och avslappning?
Jag känner TS och det är nog det sista hon e ute efter....
Det är möjligt att jag har fel (jag gick profylaxkursen och träffade en doula som hade som mål att få oss vilja föda t.o.m utan LUSTGAS....)
Börja med lust gasen..
sen dom tre sista timmarna tog jag epudiralen eller hur det stavas.
men de var det bästa jag gjort . ska ta den på nästa barn med...
Lycka till
När jag kom till förlossningen hade jag varit vaken hela natten med jobbiga verkar men inte öppnat märkvärt. För att kunna sova och samla krafter fick jag morfin och det var underbart att kunna sova.
När förlossningen sedan kom igång igen fick jag lustgas som funkade bra men räckte inte riktigt när verkarna blev kraftigare, jag kräktes också ganska mycket. Då fick jag epidural som funkade klockrent. Blev snittad till slut med epidural.
Bara positiva erfarenheter här alltså.
jag fick åxå morfin dagen innan för att kunna sova...men det funkade inte för fem öre....var klarvaken.....
tröttsamt....sambon låg på britsen bredvid och sov som en stock......
Om jag förstått det hela rätt så är doulans uppgift att finnas med som stöd, vilket förslossningssätt den födande kvinnan än väljer. När man har en doulas stöd känner man sig tryggare, och ju tryggare man är desto mindre blir behovet av smärtlindring. En doula ska alltså inte försöka få någon att avstå från smärtlindring, utan snarare minska behovet av detta. Så har i alla fall jag uppfattat det.
Ja ok:) det är ju aldrig fel med extra stöd under förlossningen!! Men den doulan jag träffade var negativ till medicinsk bedövning..... lite fel yrke då kanske.... ;)
Barn nr 1: Fick först Eda som hjälpte super bra! låg på förlossningen en heldag å kände inte så gått som ingenting, bara lite grann på höger sida av magen men de va inte mkt. Sen när slutade Edan att ta, och då fick ja börja me lustgas, som oxå funka kanon! låg me lustgasen i många timmar å de kändes bra. Sen hjälpte inte de heller och då vart de beslut om snitt pga av värksvaghet, va alltså öppen fullt men krystvärkarna ville inte starta.
Men e super nöjd me bedövningen!!
Barn nr 2: Fick ta en dusch när ja kom in och de hjälpte skit bra,hade inte trott lite vatten skulle funka så bra! kände knappt värkarna när ja duscha me hett vatten. Sen fick ja börja me lustgas medans ja väntade på narkosläkaren som skulle lägga edan. Bestämde mej för eda redan innan förlossningen så ja fick den trotts att värkarna va hanterbara, så han aldrig få så ont alls. Edan funkade ännu bättre denna gång än första gången å ja kände verkligen INGENTING! så himla skönt, kände bara ett tryck neråt som kändes lite obehagligt så använde lustgasen under hela tiden trotts edan. Så ja öpplevde inte direkt nån riktig smärta under hela förlossningen förutom när barnets huvud skulle komma ut.
Helt klart super nöjd även denna gång me bedövningen!