• Pyro pyret

2008

Nikithea:
    Japp, i denna tråd går det snabbt framåt. Är man borta en helg så är det en del att läsa igen. Efter att ha läst ditt inlägg så måste jag säga att jag är imponerad. Hur får ni vardagen att gå ihop? Hur orkar ni? Hoppas att det blir lite lugnare snart så ni hinner får återhämta er. Vi får väll hoppas att det inte är fel på någon av er, utan att det bra är någon hormonell rubbning som går att fixa rätt snabbt med hjälp av några små vita tabletter. Lycka till

Jobbigt med barnprat:
    Jag tycker det värsta är att det är så ful att tycka att det är jobbigt. Man vill ju inte skrika ut till världen att man själv inte får det att funka. När folk inte vet så mal de oftast bara på, och om de vet så blir barn ett tabu belagt ämne.

Hjälp mig:
    Har ni andra i tråden syskon som har fått barn?
    Min bror har ju som sagt just blivit pappa till 2 små killar. Han och hans tjej har nu ?dammsugit? alla gamla lådor med barnkläder och barn böcker för att det skulle vara så kul att ha nått från sin egna barndom?. detta är faktiskt nått som gör mig förbannad. Vad blir det kvar till mig sen, och sen till min lilla syster? Är detta överdrivet eller hur skulle ni reagera? Skall tillägga att eftersom vi flyttat en hel del under vår uppväxt så finns det totalt knappt en mindre låda kvar med saker från oss alla 3 barn. Mycket är från mig och min bror och sen har min lilla syster fått använda detta begagnat så man kan inte säga att vissa saker är mer den ene eller den andres. När det gäller barn böcker så är det ju nått som vi alla 3 har läst och vissa av dem är allas favoriter. De har redan tagit hem en del och jag har inte ens sett vad de tagit, nu känns det inte så kul att komma och vara den som kräver att vi delar upp allt broderligt särskilt inte eftersom jag och min syster inte har några barn (direkta behov) medan de nu har två. Hur skulle ni ha gjort?

• Pyro pyret

Nork:
    Gud vad skönt det låter med att dina päron har ordnat så ni inte behöver ta den diskussionen, och att alla kan få del av sina kläder och leksaker. Tänkte föreslå mina syskon att vi lämnar alla våra leksaker hos våra föräldrar så barnen kan leka med dem när de hälsar på där. På detta sätt kan alla njuta av dem, och eftersom mamma har plastat in alla sidor i böckerna så tror jag att de kommer att hålla en generation till.

Mina föräldrar hade det inte så bra ställt och därför hade vi barn aldrig en massa kläder, det som finns är därför ganska slitet redan nu. Min bror och jag är ?jämnåriga? och mina föräldrar köpte därför kläder som vi kunde dela på så det är svårt att veta vad som är vems. Hade några fina klänningar för högtiderna, men dessa fick sedan min syster använda varför det blir en konflikt över vem som äger dem också. Det som gör det ännu värre är att kläderna fanns hos min pappa (mina föräldrar är skilda sedan 17 år tillbacks och kan fortfarande inte komma överres) eftersom jag är det enda barnet som växt upp hos vår mamma så visste jag inte ens att det fanns några kläder sparade (inte heller min mamma) tills min bror berättade att de tagit vad de ville ha till sina barn. Ingen hade heller berättat detta för min lilla syster som nu också vill att det finns nått kvar när det blir hennes tur. Tror vi får träffas alla syskon och tala om det helt enkelt så som du sa. Förhoppningsvis leder detta till att vi kan fördela dem på ett rättvist sätt.

Tycker det är jätte bra att du satt upp ett mål med din träning. Det blir så mycket roligare då när man når dit. Jag skall också tänka ut ett mål som passar mig.

• Pyro pyret

Nyköpings bo:
    Vet att mina har varit över 18 mm och då har de sagt att det skall vara dags för äl inom de närmaste dagarna (nu lossnar de inte i mitt fall även om de utvecklas som de ska). Har läst på fl tidigare att de kan växa upp till 2 mm per dygn. Hoppas de växer till sig för dig.

• Pyro pyret

nyköpings bo:
    Är imponerad av att ni klara av att hålla på vid den tiden och på beställning. Men det är värt det när det lyckas.

Själv är jag sjukt trött på att vänta på min mens som jag inte vet om den kommer att komma eller när. Tänker vänta 1,5 vecka till och har inget kommit då så ska jag ha ett snack med läkaren och inte ge mig förren de ger mig nått som framkallar mens. Morr morr

• Pyro pyret

Hej och hå...
    Jag tar vilken månad som helst för att föda mina barn...men det finns vissa dagar som är mindre kul. Min bror fyller 1 jan och ingen är hemma eller orkar fira.. min pappa fyller år på alla hjärans dag och då är också alla upptagna. Vill heller inte fylla år på menlösa barns dag, för barn kan vara så elaka när man är liten och fyller på en sådan dag. Men men det finns gott och ont med att fylla både i början och slutet samt vissa dagar. Jag fyller sent i novermber och det har väll varit så där vissa år..men nu för tiden är jag rätt nöjd med den dagen.
    Utveckling av motorik osv. är individuell. Men visst finns det på det stora skillnader mellan tidigt födda och sent födda samma år. Är man ca 12 månader äldre är chansen större att man är motoriskt duktigare, men att dra alla över en kam är helt fel. Jag hade gärna gått ett år senare eftersom jag har koncentrations, läs och skriv svårigheter men det gick ju bra i alla fall så man skall väll inte klaga.

• Pyro pyret

Självklart kan man få koncentrationssvårigheter och läs och skrivsvårigheter oberoende när man födds på året. Inom denna grupp ligger man också på olika utvecklingsnivåer som inte har samband med ens problem. Att jag kommit in på juristprogrammet och klara av detta så som övriga studenter (använder mig inte av den hjälp man kan få) visar just på detta dvs. att den intellektuella nivån som man ligger på inte är kopplat till ens handikapp. Det är säkert sådant som ni redan vet men jag vill förtydliga detta eftersom mitt tidigare inlägg kanske gav en missvisande bild då det verkar ha förväxlats med mina tankar om utvecklingen av tidigt eller sen födda barn på året. Jag ville bara ha sagt med detta att även om man kan klara av det man förväntas klara så behöver detta inte innebära att det är den bästa nivån för en.

När det gäller utvecklingen av tidigt och sent födda barn måste man ju dela upp de barn som har det lätt, och de barn som har det svårt inom de båda grupperna, och sen se om tiden man är född på har en skillnad inom den grupp man jämförs med. Vad jag försöker säga är att man inte kan kolla på enbart på den faktor att ett barn är sent eller tidigt född. Utgångspunkten måste vara att jämföra de tidigt födda som inte har det lätt för sig, med de barn som är tidigt födda och heller inte har det lätt för och sig. I motsatts till detta får man titta på de barn som har lätt för sig och som är födda tidigt på året, och jämföra dessa med tidigt födda barn som har lätt för sig och se om det finns skillnader där också?
    I detta avseende anser jag att det finns skillnader, men inte mellan den stora massan tidigt födda barn och sent födda barn för dessa är inte ens intressanta att jämföra.

• Pyro pyret

Blev fel, skall vara så här:
    Utgångspunkten måste vara att jämföra de sent födda som inte har det lätt för sig, med de barn som är tidigt födda och heller inte har det lätt för och sig. I motsatts till detta får man titta på de barn som har lätt för sig och som är födda tidigt på året, och jämföra dessa med sent födda barn som också har det lätt för sig och se om det finns skillnader där också?
    I detta avseende anser jag att det finns skillnader, men inte mellan den stora massan tidigt födda barn och sent födda barn för dessa är inte ens intressanta att jämföra.

• Pyro pyret

Bluebride:
    Jag har firat St Patrics day några gånger, främst när jag varit i USA. Det är ju en jätte trevlig dag att fylla år på tycker jag. Men som du sa så kanske det inte så stort här i Sverige om man inte går till en Irländs pubb. Detta rekomnederar jag dock varmt, men ha på er nått i grönt den dagen!!!

• Pyro pyret

Nikithea:
    Månag som är födda på händelse dagar här...eller har vi många händelse dagar i detta land?

Om du känner att du verkligen vill ha uppehåll så är det ju bra, men annars så tycker jag att man ska ta det som det kommer. Om det är nått man lärt sig av denna försöka skaffa barn tiden så är det ju just det att man inte kan planera. Skulle du bli gravid så har de säkert förståelse för det också även om det kanske inte är vad de önskar mest av allt.

Nu ska jag iväg på middag och bio (johnny Deep och jag ikväll)så ni tjejer får ha en trevlig fredags kväll.

• Pyro pyret

Oj oJ oj vad det händer saker här.
    GRATTIS Nork och Nyköpings bo till era + och komande 08:or.
    Snart är det oss andras tur, så ge inte upp ni andra tjejer.
    Trevlig söndags kväll.

Svar på tråden 2008