• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Rebecca93

Mammasknodd och gmt tack så mycket

• 68an

Tack Madde.se och Mammasknodd.se Det är alltid skönt att få ett ord tillbaka, särskilt då man har ont o tufft för då blir jag iaf lite småledsen. Tack!!
    Orkar inte skriva mer i tråden för tillfället.

För er så gillade andar o sånt så påminner jag om att ett program om det börjar på 4+ strax, kl 20. De programmet jag nämnde förra veckan...Leva med andar nåt.

Kramar

• Angelstorm
    grådis skrev 2008-03-13 10:19:10 följande:
    Angelstorm, om du inte har feber eller ont i magen eller blöder kopiösa mängder så kanske du kan vänta till måndag. Men ring och hör med dem. Lycka till
    Jag har gått på toa minst 20 ggr per dag senaste dagarna å blöder varje gång, tänkte att det kanske var tillfälligt men det verkar hålla i sig... Kände iallafall att jag borde ringa men de har så lite folk på avdelningen här i Göteborg så fick tala in medd, så hjälper nog inte, får vänta tills måndag iallafall.
  • Angelstorm

Med väldiga kramper också. Känns som tarmarna vränger sig typ

• Fru U

Rebecca, ditt ärr/sår ser verkligen jättefint ut. Det kommer att blekna till nästan ingenting...

Vill bara säga det också att morfin kan göra att man blir väldigt känslosam så ifall du upplever nåt sånt kan det vara bra att veta att det är pga medicinen

Live and let live
  • skrutteluttan74
    TrasigMage skrev 2008-03-13 18:30:32 följande:
    Bara det att den vårdcentralen jag tillhör är där jag blev felbehandlad, så där lär inget hända om jag går dit. Vet att jag kan byta men jag tycker att alla ställen verkar likadana här, tyvärr. Jag bor jämte ett stort sjukhus men där finns ingen mag/tarmdoktor, har varit tvungen att besöka akuten där ett antal gånger, men det tar lång tid innan man får hjälp och man får nästan själv tala om vad de ska göra!! Sist kom jag in med ett jättekrampanfall som inte ville släppa, inget hjälpte och vet ni vad jag får???!!! En brustablett!!! ja, det är sant!som då självklart inte hjälpte, 5 timmar senare får jag spasmofen, som hjälpte mig jättebra. Helt otroligt!JAg tillhör ett sjukhus som ligger 6 mil bort, men är väldigt svårt och jobbigt att ta sig dit när man är jättedålig/akut sjuk, men måste göra det i alla fall! om jag blir ännu sämre, men det är där som det ej finns några tider.ooooops, det blev jättelångt, men är så trött på allt nu, tjatar å kämpar, men sist sa de; "att vi kan varken hjälpa dig med mer meciciner eller kniv, du får försöka leva som du gör" och det var en chefsläkare som uttryckte sig så
    Vet du vad ??
    Gå du in på din VC, "Bit ihop" och lägg åt sidan att dom varit "puckade",(jag vet det är skit svårt,jag har blivit fel behandlad ett antal ggr,senast nu med diskbråcken,dom sa att det var Ryggskott och att det skulle gå över inom ngn månad,tre månader senare visar röntgen 5 diskbråck,då va jag inte glad..Lika va det me min galla,den gick sönder innan dom tog bort den,så tro mej då jag säger att jag vet) och ta med dej ngn om det är svårt.
    Det som är .är förmodligen att dom vet att dom kan köra över dej,då gör dom det.
    Så STEGA IN PÅ VC, med STOOOOORA BESTÄMDA kliv och säg tydligen och BESTÄMT till läkaren du får tid hos :
    -"NU SKICKAR NI EN REMISS TILL SJUKHUSET", och det finns INGET att disutera i den frågan,gör du klart för dom!!

Och får du ingen tid på VC så säger du till den du pratar med att du måste träffa en läkare för att du har akut ont i magen,då måste dom ge dej en tid.
    Och gör dom inte det, då säger du som jag brukar ...
    -"Okej,finns det ingen tid,så kommer jag ner till VC och sitter där tills det finns en tid"
    Då brukar man få en tid...

Och för det andra min vän, dom får INTE neka dej en akut tid.
    Ja dom kan säga att du inte kan få en tid föräns då och då...Men en AKUT tid måste VC ge dej,så lååååååt väldigt sjuk och läkar behövande.
    För det är ju vad du är, men jag kan tänka mej att du är som jag,låter lite piggare än vad du är och då blir det ofta sånna här situationer.

Och annars...
    Ring VERKSAMHETS CHEFEN OCH KLAGA OCH GNÄLL, berätta om din situtation...då brukar det också gå bättre.

Och gör det inte det,så tala om för Verksamhets chefen på VC,att du då ringer dennes chef...

Prova detta, och jag lovar dej,att får du ingen tid,då kan du ge mej numret till den VC:n så ska jag ringa åt dej...Jag lovar!!

För som jag skrev,både jag ,barnen och maken ,även min mamma ( och hon dog tre månader efter diagnos,då hade hon varit sjuk i 6 år och inte fått den hjälp hon skulle fått,hon hade också problem med magen,men så småning om fick hon även canser i magen) fick fel diagnos,ett antal gånger.
    Så har farsan en poolare som är sjukvårds politiker,som vi fått massor av tips och råd av...Så jag lovar,jag hjälper dej,för som dom betett sej mot dej, det är svinaktigt, förstår om du tappar mode,men vi FINNS HÄR FÖR DEJ GUMMAN,glöm aldrig det.
    Och vi finns för att trösta, råda och hjälpa.

Så om du känner att du fixar det,gör som jag skrivit,annars säger du till om du vill ha hjälp,bara inboxa mej i så fall...

Så här får INGEN bli behandlad...Jätte kramen till dej
  • skrutteluttan74
    Rebecca93 skrev 2008-03-13 18:41:47 följande:
    Kolla mina bilder på starcka bilder om ni vill se nitt ärr och så
    Va du är stron tjejan, grattis till ditt nya liv,hörde av din mamma att det går framåt med stora kliv för dej,önskar dej all lycka tösen
  • TrasigMage

bcsvensk, vad go du är!! :) Innan när jag ringt till vc så säger de att de inte har hand om mina magproblem utan att det är sjukhuset som har det, så jag vet inte. Men jag ska ringa min sköterska å se om hon kan göra ngt. Och sen är jag som du säger, jag låter mycket piggare än vad jag egentligen är, ska alltid hålla mig uppe, vilket ibland kan vara dumt! Men tack, du är så go!! Ja, det är alla här inne! :)
    och till Rebecca, vi tänker alla på dig! Känns härligt att du är uppe! :)

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10