• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • grådis

Molle och Rebecca: Vad härligt att allt gått bra. Massa kramisar till er, hoppas att resten ska gå lika bra nu då.

slj: Vad skönt att det ordnade sig med läkarkontakterna.

gmt, de är för goa de små

Lällas, vad tråkigt med din lillebror Usch vad hemskt att förlora ett syskon. Kram på ´re

Trasig Mage, jag fick ofta feber , eller feberkänsla, vid matintag när jag var sämre. Tror att crohns brukar bete sig så. Taskigt allmäntillstånd, låga blodvärden, allt blod rusar ned till magen för att arbeta = blir inget kvar i resten av kroppen och man känner sig trött o frusen o lite vimmelkantig????
    Jag vet faktiskt inte varför det blir så

FruU, tråkigt att du haft så ont

Tack alla för omtanken map syrrans bilolycka, ni e för gulliga
    Det känns ju rätt dramatiskt, det kom 6 ambulanser, ambulanshelikopter, polis, och räddningstjänsten klippte av taket och tog ut min syster o en till osv.
    Men de hade ju "tur", kunde ju varit värre. Fast det är jobbigt nog med ont i nacke o rygg som man inte riktigt vet om man får men av längre fram, mörbulatde o blåmärken försvinner ju. Mentalt är det nog jobbigare. Chauffören blev tillsagd av sina föräldrar att sätta sig i bilen dagen efter o köra,så att han inte skulle jobba pp en spärr...up på hästen igen liksom..och det funkade, chaufförens mor som satt jämte är chockad o bara gråter, hon var vaken och har sett allt o ser det spelas upp framför ögonen, syrran o de andra två därbak kommer inte ihåg nånting, en kille fick vara kvar på sjukhuset 2 dar men är nu hemma. Så vi får hoppas att det löser sig bra för alla.

Lindis, det finns olika sorters colit...
    Ulcerös colit: netdoktor.passagen.se/default.ns
    Mikroskopisk colit (kollagenös och lymfocytär): www.gastrolab.net/oqcomis.htm
    Kollagenös colit: www.gastrolab.net/ksqcocos.htm

Vad är det mer exakt du vill veta?

• grådis
    Starkast skrev 2008-03-11 12:20:47 följande:
    LYCKA TILL REBECCA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Är så glad för din skull! Nu är det dags att börja leva!!!!Jag sitter och väntar på att magdr. ska ringa. Nu är det dags för "domen" efter deras möte för 2v sen.Men fick lite förhandsinfo. idag. Jag var och bassängtränade, i korridoren träffade jag på min gamla kirurg jag inte träffat på 2år nu i vår.Han berättade att vi skulle ses igen.Jag blev lite förvånad med väldigt glad!Så antar att det är stomi det handlar om på största allvar nu då. Är nervös samtidigt som jag är överlycklig att något ska hända!! Samtidigt vågar jag inte lita på det förrens jag sett det. Löften har de dragit tillbaka fler gånger än de fullföljt under min utredning.
    Håller tummarna för att det ska lösa sig nu då Hoppas hoppas
  • grådis

Från fråga doktorn på crohns.se

Ulcerös kolit och crohns sjukdom samtidigt
    Inskickat av: elbi.j (2008-02-06, Ref.nr 34419)

Min dotter har fått veta att hon har båda Crohns och ulcerös kolit.
    Kan man ha båda samtidigt?
    Blir symtomen värre då, och blir det svårare för henne?
    Dag Risberg, gastroenterolog, svarar:

Hej,

Det finns enstaka rapporter om båda sjukdomarna samtidigt, men min erfarenhet är att det då i allmänhet rör sig om Crohns sjukdom (som ju kan drabba varsomhelst inom hela magtarmkanalen) med manifestation även i grovtarm/ändtarm - där det som bekant kan vara svårt att skilja sjukdomarna från varandra. Ulcerös colit kan dock ENDAST förekomma inom ändtarmen, i 30-60% med spridning - sammanhängande - varierande högt upp i grovtarmen, ej högre. UC kompliceras inte heller med fistlar, varbölder, sammanväsningar och annat utanför tarmen, i motsats till Crohn.

MVH

Dag Risberg

• Molle72

Godmorgan på er.

Natten har varit lugn. Jag har så ont i ryggen, så nu bad jag om smärtstillande imorse. Dessa förbannade sängar tar livet av mig.
    Rebecca får så mycket beröm för att hon är så rörlig. De kommer in varje timma och tar tryck och grejar och var tredje kommer de in och ska vända henne. Men det har hon redan fixat själv då.
    Vänsterbenet känner hon fortfarande inte så mycket av. Hon var riktigt pigg igår kväll när det var dax för mig att sova, men då låg man ju gärna och pratade med henne istället.
    Hennes blodtryck var lite lågt så då blev hon orolig. men de sänkte edan så blev det genast bättre det steg och hon blev nöjd.

Ha det nu så bra så återkommer jag.

• grådis

Godmorgon Molle, gott att höra att hon hänger med bra Krama henne och hälsa såmycket

Lindis, här har du en till länk med info: crohns.se/fragor/colit/

• lärka78

Molle: Så skönt det är att höra att allt går så bra hitills och att Rebecca är vid gott mod! Tänker på er!

Reagerade lite på Risbergs svar ovan, att uc kan sprida sig uppåt i tarmen-sammanhängande. Så om jag hade inflammation i slutet och i början av tjocktarmen men inget däremellan så kan jag inte ha uc utan det måste vara crohns???

• grådis

Jag har fattat det lite som så att:
    Ulcerös colit klättrar från ändtarmen och breder ut sig uppåt. Att inflammationen är sammanhängande på ett sätt som skiljer det från crohns som kan vara mer fläckvis.
    Att det är vanligast med uc från ändtarm och uppåt mot hur ska man förklara hmmm till vänster om naveln, typ halva då...

Så på så vis verkar det ju motsägelsefullt som du säger om man har uc fast i två olika ändar liksom?
    I mikroskop, även i de flesta fall synligt vid coloskopi, så skiljer ju sig såren/utseendet på slemhinnan vid uc el crohns...
    så då borde de ju sett det på dig...
    Du kanske är undantaget som bekräftar regeln?

• Molle72

lärka: Rebeccas tarm brukar vara kraftigt inflammerad på vissa ställen och helt frisk på vissa. Detta har de reagerat på och gjort alla möjliga undersökningar för både crohns och uc. Men alla prover och undersökningar visar att det är uc. Nu har de skickat iväg hennes tar på analys så att vi får ett riktigt svar.

• Nallatalla

Molle och Rebecca,vad skönt att op gick så bra!
    Rebecca,nu börjar ditt nya liv utan den dumma tarmen!!
    Jag ångrar inte en sekund att jag tog bort min tarm och bytte till en påse på magen för jag mår så mkt bättre nu. Jag lever mitt liv precis som innan jag blev sjuk.
    Du behöver inte oroa dig över att påsen kommer att synas för det gör den ej. Jag har ofta tighta ridbyxor på mig och kan även ha badkläder utan att man ens kan ana stomin.

Jag tycker att Rebecca är så himla duktig som gått igenom operationen! Jag instämmer med alla andra här ang att du är en riktig idol!

Molle skrev något om att Rebeccas ena ben var avdomnat.
    Jag hade det likadant och anledningen till att mitt ben domnade var att ryggbedövningen tog en aning snett så jag bad att de skulle plocka bort den helt istället. Det blev lite kämpigt första dygnet men sedan klarade jag mig på alvedon.

Rebecca,du är en riktig kämpe i mina ögon!

Nu måste jag plugga lite men alla tarmisar och anhöriga här ska veta att jag tänker på er så ofta trots att jag knappt hinner med att hänga här.
    Ni vet ju att den 18/3 så är det dags för min lill* inneboende i magen att kika ut. Det ska bli så himla spännande!

Ha en bra dag alla och massor av kramar!! / Nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10