• grådis

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

V.V.S.-tråden -Våga Vägra Skov! Tråd nummer 9!
    För oss med Ulcerös Colit & Crohns.

Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail eller lägg ett inlägg i min Gästbok.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk) och stomi
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (och stomi opererad)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    flipfloppan
    TrasigMage

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (med följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa
    Disa9 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenbenbensresevoir)
    Julitös
    joannakba

IBS
    Nebulosa
    68:an
    Vem är jag
    mysis nr1 (samt gallsaltsmalabsobtion)
    Smulfröken
    TrasigMage
    fixarmamma

VÄNTAR PÅ DIAGNOS?
    Bcsvensk
    JennyF
    Mammasknodd
    fixarmamma (ev crohns)

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m25255691.html

Länk till gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m22148483.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m18868356.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    www.crohns.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:54:02:
    Väntar på diagnos:
    Axelpaxel

IBS
    Ankissen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 05:55:40:
    CROHNS
    Tindras äiti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 16:45:10:
    ULCERÖS COLIT
    Lakritsmums (+ magsår och leversjukdom)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 04:41:24:

Crohns
    Fairyfloss

Ulcerös Colit
    Pernilla19

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 17:09

ULCERÖS COLIT
    Skizzoklara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:43
    ULCERÖS COLIT
    Angelstorm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 18:47
    IBS
    Crazy1 (väntar på ytterligare utredning)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 18:17
    ULCERÖS COLIT
    MaijaO
    nybliven lappjänta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 17:29
    Ulcerös colit
    MaddeG

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 13:58
    Liten presentationstråd: V.V.S-trådens profiler
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m29507234.html
    Skriv några rader om dig själv, lättare för oss att hålla ordning på varandra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:22
    Ulcerös colit
    070706
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-13 17:01
    Ulcerös colit
    Lärka78

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 10:13
    Crohns
    Lotusflower

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-28 16:17
    Ulcerös colit
    Mammasknodd

• Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
  • Lindis41

Grådis

du e ju en pärla som vanligt det va mikroskopisk colit det va det hon sa..de skulle skicka cellerna på färgning för att se närmre på det hela....

• skrutteluttan74
    TrasigMage skrev 2008-03-12 10:30:11 följande:
    Hej Hallå!Ja, det är mest då jag äter, får riktiga feberattacker, med frossa och så. Konstigt!
    Skumt...har dom ingen förklaring till det??
  • skrutteluttan74

Molle72 : Låter kanon bra att Rebecca är så pigg,det brukar va ett gott tecken
    Ge henne en kram från oss och önska henne snabb till friskning

• Molle72

Godkväll.

Rebeccas bedövningsslang har läckt idag så hon får morfin istället. Mamma ring på klockan jag vill ha morfin. Imorgon tar de antagligen bort bedövningsslangen och katetern. Hon har fått sitta upp på sängkanten en gång idag med. Imorgon blir det två tre gånger. Hon har ont i axlarna men det beror tydligen på att nerverna i magen stramar upp mot axlarna. Hennes påse började läcka igår också, så den kom stomisköterskan och bytte idag med. Hon sa att hon hade varit upptagen igår när operationläkaren hade ringt så han hade fått sätta på den själv, och han är tydligen inte så bra på det. Finns bara en enda stomisköterska här, de håller på att utbilda en till nu, men hon har bett om en i tio år nu. Så det gäller för henne att inte bli sjuk. Nu byter de igen på lördag.

Rebecca hade sagt till alla att hon inte ville ha besök de tre första dagarna. Men idag ville hon att mormor och morfar skulle komma. Och det gjorde de naturligtvis.
    Hennes syster vågar inte komma än vi får se imorgon. Magnus är här på dagarna.
    Ha det nu så bra alla, så hörs vi imorgon igen.

Kramar till er alla.

• Lällas

Molle: Vad underbar du är som kommer in och låter oss få ta del av Rebeccas framsteg.. Är så himla glad att allt gått bra.. Det tar ett tag i början att vänja sig men det kommer gå bra..

Ge henne stora kramen från oss och hälsa att vi är stolta över henne. Vilken förändring det kommer bli på henned livskvalitet.

Kram

• Molle72

lällas: Jag har inte så mycket annat för mig just nu, än sitta vid datorn. Så just nu är familjeliv väldigt bra.

• MaijaO

Det är möjligtvis ingen här inne som bor i närheten av Åsa i halland? En tjej har tappat bort sin hund där och är så orolig. Jag tycker det är hjärtskärande...

• Fru U

Hej allihop,

skönt att rebekas op gått bra

grådis, tråkigt med din syster men skönt att det gick så bra som det gjorde

Själv har jag kommit hem idag efter att ha varit inlagd på KK några dagar pga smärta. Det har varit jävulusiskt rent ut sagt (ett tag började de tro att jag hade njursten)

Efter alla op så ligger mina äggstockar inte där de borde (de ligger numera mellan livmodern o ändtarmen) och de sitter helt fast (rör sig inte ens en millimeter)

Jag mår fortfarande skit och kommer nog att göra det ett bra tag

Om det inte tar sig denna gången (jag har ju tyvärr inte oddsen på min sida) så vet jag inte om jag vill göra fler ivf. Jag har fått morfin(sprutor) för smärtan och det har lindrat men inte tagit bort smärtan helt och tanken på att göra om detta lockar ju inte men OM jag gör om det ska jag kräva att bli sövd vid äp och inlagd för smärtlindring efteråt

Sen blev jag rätt sur på läkaren på KK som på nåder skickade med några (6st) svaga morfintabletter med hem fast jag legat inne pga smärta, förklarat hur mycket medicin jag tar annars och att jag fortfarande har ont. (klarade inte ens av natten utan att få smärtlindrande spurtor)..... Vad tror de?! att jag vill ta morfin - knarka det eller? Jag vill bara slippa ha ont (det är farligt att ha så ont har jag fått lära mig)

Ska ringa upp min kontaktsjuksköterska imorgon på kirurgen och förklara läget och höra om de kan skriva ut lite tabletter till mig, sen ska jag be min gastroläkare att fixa en smärtläkare till  mig punkt slut! För jag kommer att fortsätta ha dessa problemen så fort jag måste göra nåt ingrepp och att vara gravid, puh, det lär nog vara rätt smärtsamt (med tanke på att allt sitter fast och att det kommer att lossna - livmodern tar den plats den behöver utan pardon)

Live and let live
  • gmt

Du är bara duktig Rebecca - min son hade samma problem med bdövningsslangen så han fick oxå morfin - o han sa precis som du - mamma ring på klockan jag vill ha morfin

Sov nu gott - kram från oss

• Miabjörn

Ska ha et i dagarna (om ngt ägg klarar sig ) och skall då ta trombyl och cortizon (cortisonen är mot inflammation i tarmen som KASKE kan vara orsaken till mina 4 mf.
    Trombylen ska jag ta för att jag KANSKE har små micro-proppar i livmodern. Alltså ingen vet säkert. Till min fråga:
    Cortizon kan ge missbildningar och cortisonen kan förvärra min tarminflammation, är det ngn som kan förklara varför en läkare skriver ut detta då? Ngn som varit med om liknande?

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10