Inlägg från: Frantic |Visa alla inlägg
  • Frantic

Nu får det vara nog!!!

Jag vet inte vad du menar med normalstörd, är det någon som inte har en utbecklingsstörning över huvud taget?

Vad gäller de usla resultaten för svenska elever så säger det mer om Svenska skolan än om barnens brist på DS. Det är väl inte så att alla elever som uppnår sopiga resultat gör det på grund av sin kromosomsammansättning? Då skulle det alltså vara genetisk skillnad mellan eleverna i Rinkeby Gymnasium och eleverna på Östra Real och det tror jag inte på för 5 öre.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 11:22:19 följande:
    Men då kan vi också ställa oss frågan hur många "normalstörda barn "klarar av sin skolgång idag ?Preliminär statistik från Skolverket visar att 88,6 procent av eleverna som går ut nionde klass är behöriga att börja på gymnasiet. Mer än var tionde elev saknar därmed behörighet att börja på gymnasiet. Vilket är det sämsta resultat Skolverket uppmätt, sedan det mål- och resultatrelaterade betygssystemet infördes 1997/98.
  • Frantic

Vad bubblar du om? Det kvittar inte om man har en funktionsstörning eller ej, givetvis är det svårare för en förståndshandikappad att ta en akademisk examen om det nu är vad vi pratar om. Varför skulle personer utan störning kallas normalstörda? Antingen har man en störning eller ej. Trams.

Att låtsas att det enda som hindrar en person med DS från att bli neurokirurg eller kärnfysiker skulle vara att "sådana som jag" har fördomar och inte "ser till individen" är bara fånigt.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 12:19:53 följande:
    Barn utan funktionshinder=Normalstörda ,vad jag ville ha sagt att det kvittar väll om man har funktionshinder eller ej ,att de finns normalstörda som inte heller skulle klara av sin skolgång att man inte behöver bara vara funktionshindrad och ha svårigheter ,nått du behöver lära dig är att ibland se människan istället för dess funtionshinder,det som hindrar människor med funktionshinder är tyvärr sådan som du som bara ser efter dess handikapp/funktionshinder och inte till idividen.
  • Frantic

Tja det tycks som att det inte är alla som inser det du insett. Lillabunny t.ex anser att det utbildningsmässigt kvittar för ett barn om han/hon har en utvecklinggstörning eller ej:

"vad jag ville ha sagt att det kvittar väll om man har funktionshinder eller ej ,att de finns normalstörda som inte heller skulle klara av sin skolgång att man inte behöver bara vara funktionshindrad och ha svårigheter"

Lefo skrev 2007-12-31 12:33:40 följande:
    Exakt? Är det endast detta du vill komma fram till? Tror du att föräldrar till DS barn tror att deras barn med DS ska klara av skolan med toppenbetyg? Jag är en av DS föräldrarna som inte tror att min DS tjej kommer gå ut skolan med toppbetyg. Men jag tror att hon kommer gå ut skolan och då ha lärt sig läsa, skriva, räkna och mycket, mycket mer. Sedan hoppas jag också att hennes skolkamrater deras föräldrar och personalen i skolan har fått nya kunskaper om DS och också blivit av med massor av fördomar.Det finns en bra bok att läsa som heter "En dag i Viktorias liv". Det är en sann berättelse om en tjej med DS som går i den vanliga skolan. 
  • Frantic

Jag ifrågasatte uttalandet att en funktionsstörning inte gör någon skillnad vad gäller inlärning i skolan. Du håller ju själv med om detta, att barn med DS har lite knepigare i skolan än baren utan DS, vad är det du ifrågasätter? Visst finns det personer utan DS som också har inlärningssvårigheter, på vilket sätt argumenterar det EMOT att DS orsakar svårigheter i en normal skolgång?

Lefo skrev 2007-12-31 12:36:59 följande:
    Men vem i denna tråd skriver att deras barn med DS ska få dessa yrken? Tror nog du missuppfattat vad flera här skriver.Eller vad är det du vill få fram?Att mitt DS barn aldrig kommer lära sig något? Eller att mitt DS barn kommer leva ett meningslöst liv? Jag gick ut nian med 1,9 i medel. Jag blev allt annat än de som du rabblat upp här.
  • Frantic

Det är väl toppen att inte alla behöver en akademisk examen för att vara lycklig. Vem har sagt annat? Du agumenterar runt i cirklar.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 12:37:22 följande:
    Vad det bekräftar ordet normalstörd anser jag nog att alla utan funtionshinder är det,för det finns inte någon som är helt normal för hela jorden består av olika sorters individer och vi alla har nån egenhet för som kallas för personlighet ,sedan vad det bekräftarakademisk examen så är ju faktiskt inte det det viktigaste på jorden för mig iallafall att man måste klara av.Det viktigaste för mig är att mina barn får ett långt och lyckligt liv och slipper att dömas för sina funtionshinder och istället ska mötas med respekt och acceptans för den idivid man är och inte ska behövas bromsas och begränsas pgr. av okunnighet och fördomsfulla människor. 
  • Frantic

Ja? Det jag hittills skrivit är att jag inte fördömer kvinnor som efter fosterdiagnostik väljer att abortera ett DS-sjukt foster, p.g.a. de svårigheter som DS medför. Då hojter en del mammor att DS inte alls betyder problem, att de ÖNSKAR fler DS-barn och att barn med DS inte skiljer sig från andra. Des är "det mysigaste tillståndet" och något att önska sig och sina barn. jag håller inte med om detta.

När jag poängterar att DS visst kan innebära svårigheter i t.ex skola och arbetsliv så kontrar ni med att en akademisk utbildning ändå inte är hela världen, nehej? Lite logik till kaffet någon?

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 12:59:03 följande:
    Jag har aldrigt argumenterart runt i cirklar ,men jag har inte heller valt den snabba vägen till saker och ting utan valt att se saker och ting med ett mer öppet sätt ,det du verkar tro att vi föräldrar inte förstår våra barnsfuntionshinder att det kan med föra med sig vissa svårigheter,men det är ju dem man ska övervinna och inte stirra sig blind på, du grusar ner dig på akademiska utbildningar .Det är väll det viktigaste att varje individ ses som den man är inte för det funtionshinder man har  utan göra nått bra av de egenskaper man är bra på.Alla människor tillför något tillvarandra oavsett med eller utan funtionshinder ,man kan ta nytta och lärdom av varandras erfarenheter och göra något bra av det istället för att generalisera människor i olika fack och kategorier. 
  • Frantic

Menar du att du efter över 400 inlägg inte sett att vi till största delen talar om barn med Downs och att flera mammor i den här tråden berättar om sina barn med Downs och deras erfarenheter av saken?

djkpg skrev 2007-12-31 13:04:48 följande:
    Det är inte svårare för en funktionshindrad att ta examen,jag känner folk som har AS och de är riktigt smarta, så jag förstår inte vad du bubblar om!
  • Frantic

PÅ vilket sätt tillämpar du det argumentet i just den hår tråden?

djkpg skrev 2007-12-31 13:11:46 följande:
    Funktionstörning är blandannat sådana som har AS.
  • Frantic

Jag antar att du LÄST mina inlägg och sett att jag dels inte "är emot" personer med DS och dessutom inte har någon uttalad plan att abortera ett eventellt DS-sjukt barn.

LILLABUNNY2 skrev 2007-12-31 13:16:37 följande:
    Att vara för eller emot människor med DS eller hurvida man väljer att avsluta  sin graviditet eller förberda sig för sitt kommande barn med DS eller annan kromosomavikels är ju upp till var och en ,men sen kan man faktiskt också se att livet man kanske inte tänkte sig innan man skaffade barn eller fick barn faktiskt inte blev så dumt ändå,ditt ställningstagande till människor med lite extra har du redan vissat mig vad du tycker och står för.Mitt motto här i livet är "Man kan aldrig förändra andras beteende, man kan bara ändra sig själv,så ändrar sig omgivningen av sig själv därefter".Detta fick bli din logik "kaka"till kaffet.Önksar er alla ett Gott nytt år för nu är det dags att gå och hota upp sig för mannen min och rocka rumpan med min "normalstörda" och lite extra familj.
  • Frantic

Sant! Jag tror inte att föräldraskapet är någon dans på rosor oavsett vilket barn man får.

Lefo skrev 2007-12-31 13:35:08 följande:
    Jag tror nog du skulle bli en bra mamma till ett DS barn. Du skulle troligen få en annan syn på livet för de får man när man får barn (de trodde inte jag men ?attans? vad jag hade fel där). Sedan kommer du inte att ge dig när du åker på problem med myndigheter och andra för att ditt barn ska ha den hjälp som hon/han behöver.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!