Nu får det vara nog!!!
Enligt WHO är DS en genetisk sjukdom. Visst finns det vissa personer med DS som kan ha lättare anställningar, bilda förhållanden och bo i eget hem, men detta gäller inte alla. Läs själv.
Enligt WHO är DS en genetisk sjukdom. Visst finns det vissa personer med DS som kan ha lättare anställningar, bilda förhållanden och bo i eget hem, men detta gäller inte alla. Läs själv.
Givetvis älskar du dina barn, du har missat poängen åter igen. Ingen skriver att barnen inte är önskvärda, däremot att sjukdomen inte är det. Hon ÄR ju inte DS lika lite som hon ÄR något annat hon hade kunnat drabbas av som diabetes, epilepsi, CP eller lunginflammation, eller hur?
Eftersom jag aldrig anklagat dig för att tro att din dotter är ett "super DS-barn" så blir det underligt då du försvarar dig.
Anledningen att jag kallar en sjukdom för sjukdom och ett äpple för ett äpple är inte för att retas utan för att det är tusan så mycket lättare att komunicera om man använder samma språk som andra, d.v.s Svenska i detta fall.
Vad är det du vill veta? Ett syndrom är en subgrupp symptom, och som du säkert vet är ett symptom ett yttre tecken på något fel med kroppen, som man inom medicinen använder för att ta reda på underliggande orsak. Du kan googla på diagnostik om du är nyfiken.
Sjukdomar delas in i flera undergupper där genetiska sjukdomar bara är en, sedan finns t.ex infektionssjukdomar och psykiska sjukdomar för att nämna några.
För att citera Wikipedia som du tycks lita på:
"Genetiska sjukdomar kan också bero på onormal genuppsättning, såsom Downs syndrom (mongolism) som beror på en extra kromosom 21"
Det låter ju toppen, goda nyheter.
Grattis!
Vad är det du inte håller med om? Förutom att WHO klassar genetiska sjukdomar som sjukdomar?
Men du hade ju kännt samma sak om ditt barn varit dövt eller vad som helst, att du givetvis älskar henne oändligt mycket och att hennes person till viss del formats avv de svårigheter hon gått igenom. Men det betyder ju inte att det är önskvärt att barnen skall drabbas av olika saker.
Toppen för dig och din flicka att hennes DS inte märks av över huvud taget, men alla DS-barn har det inte lika lätt som hon. Alla klarar inte skolgång och samhälle på samma nivå som barn utan DS och många får fysiska problem som jag INTE önskar mitt framtida barn på något vis.
Exakt.