-
Tack,jag håller med!!!!VulgusProfanum skrev 2007-12-29 22:51:10 följande:Här är jag övertygad om att de föräldrar vars barn har DS och som "går ut" och berättar och informerar har- och gör ett väldigt viktigt jobb. För det finns så många fördomar baserat på ren och skär okunskap.Tummen upp för er!
-
Det är väl bra att vara förberedd om man tänker behålla det.....Emsor1 skrev 2007-12-29 23:04:01 följande:den första tanken som slog mig när jag läste om ddebatten kring fosterdiagnostik som är igång va "va bra, då har ju föräldrarna en chans att vara så förberedda det går när barnet kommer"Fast det är kanske bara jag som är naiv eftersom det överallt skrivs om att det är dåligt för att alla väljer att ta bort barnet om det har DS.
-
Gud vilken debatt...trodde att den hade ebbat ut när jag loggade ut igår.....Vill bara säga från min egen sida,att om jag hade varit så "rädd" som vissa av er är här,att inte få ett "friskt" barn,hade jag varit barnlös just nu....Jag har själv ADHD,och med 60% ärftlighet,så borde nåt av mina 4 barn ha det.....mina 3 största har det inte,den sista är än så länge för liten...men skulle jag bli så chockad om så va?Skulle jag bli besviken?Nej.Jag visste ju om ärftligheten innan,och eftersom jag älskar barn så tänker jag inte avstå.DS kanske inte är ärftligt,vet inte så noga,men spelar det egentligen så stor roll?Det är ju våra älskade ungar vi pratar om,inte nån jävla maskin!tror ni att ni har en leksak i magen,som man kan göra vad man vill med?Det är ju ett LIV för jösse namn!Förstår inte hur man kan tänka annorlunda......"inget skulle bli bättre med en värld full av DS".....vilket resonemang....varför måla världen svart eller vit,varför kan vi inte hålla oss till ämnet och tycka det är ganska härligt att det finns OLIKA individer?????För DS är precis som vi,dom tänker och känner precis som vi!Vad har vi för rätt att betämma om dom ska få leva eller inte???
-
Nej ADHD går inte att se innan,men det är faktiskt många som upplever att det är lika tufft med barn som har ADHD som DS,det var så jag menade.....och ingn hr yttrat sej här om nån leksak i magen,men KÄNSLAN i mångas inlägg är just leksak....man kan läsa mellan raderna.......tycker det är otrolig hetsjakt på DS-barn och min åsikt är att det är för jävligt.Frantic skrev 2007-12-30 10:07:00 följande:Nu är väl inte ADHD möjligt att avläsa genom fosterdiagnostik så jag ser inte relevansen i ditt inlägg riktigt. Vem har pratat om att ha en leksak i magen? Jag hittar inte inlägget. Du undrar vad vi kvinnor har för rätt att avgöra om vi skall genomföra en graviditet eller ej, och svaret på den frågan är att vi har en laglig rätt. Jag anser även att det är en moralisk rätt att låta var och en bestämma över sin egen kropp. Jag vet inte själv hur jag skulle reagera om jag fick veta att jag bar ett DS-sjukt foster, kanske skulle jag behålla, kanske inte, hur som helst är jag glad och tacksam att det inte är DU som skall ha rätten att avgöra att jag inte skall få utföra abort om jag skulle känna att det var vad jag ville.
-
anne h skrev 2007-12-30 10:22:38 följande:
Känns inte ens som om de "tror" det är en leksak, utan något ännu mindre värt.. och det är det, för dem.Men det får stå för dem, de har inte mer kunskap och insikt, tyvärr.Kan hålla med......mycket bygger på okunskap,hade fler haft den så hade världen sett mycket trevligare ut.... -
Ord som "defekt",och att "man inte vill ha en värld full av DS",är väl,tycker jag,en hetsjakt om något.....FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:23:31 följande:Men jag vet inte vart ni hittar någon hetsjakt i den här tråden? Bara för att några säger att de personligen skulle göra abort så betyder ju inte det att de tvingar det på någon annan? Inte heller har de sagt att någon DS-förälder här har fattat fel beslut genom att behålla.
-
Som jag skrev tidigare,igår,hade folk jobbar med dessa barn eller haft egna,så hade nog även du ändrat åsikt och sett många inlägg här som kränkningar.Ni som skriver "defekta" osv,vet helt enkelt inte vad ni pratar om,det är okunskap.....så innan ni yttrar er så kanske ni borde läsa på?Det finns säkert många bra böcker om dessa barn.FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:27:26 följande:Så om man inte vill ha ett DS-barn för egen del så är man okunnig?Hejda er, snälla. Det verkar som att ni tar andras personliga val som kränkningar av er.
-
En värld full av DS är ett mycket patetiskt inlägg...ingen vill väl ha en värld av bara vissa människor,hur fan skulle det se ut?Man behöver ju inte gå till överdrift,eller hur?Och vet du vad?Jag blir återigen övertygad ang detta med okunskap när jag läser ditt inlägg......"orkar med den extra belastning det innebär att få ett DS",hur vet du det?Det finns MYCKET värre handikapp än DS,det kan jag lova,och att få ett med DS är inte sådan extra belastning,som du tror.Så läs på,och kom gärna tillbaka senare.FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:32:29 följande:En värld full av DS tolkade jag som en värld med BARA DS-barn. Bara. Och det handlade om hurvida den världen skulle vara annorlunda och mer kärleksfull än den nuvarande. Vilket några påpekat att den inte skulle vara eftersom de med DS har samma känslospektrum som alla andra. Men det var inte populärt det heller tydligen.För mig är inte ett DS-barn underbarare än något annat barn. Men inte heller sämre. Det är ett barn med ett barns egenskaper, både bra och dåliga. Och det är upp till var och en om de orkar med den extra belastning det innebär att få ett barn som har DS.
-
Har jag påstått att DU yttrat dej om "defekt"?Varför behöver DU ta åt dej,om inte vi andra får göra det????FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:38:15 följande:Jag förstår inte hur det var ett svar på det jag skrev?Man kan vara påläst och ändå fatta ett beslut som inte faller dig i smaken vet du.Och du fortsätter mala om ordet defekt. Jag har inte yttrat det ordet.
-
Vi har väl aldrig påstått här att det vore hemskt att det inte föds fler med DS......med att försöka särbehandla dess individer är hemskt.Sapho skrev 2007-12-30 10:32:39 följande:Säkert fler som skrivit det, men skulle det alltså vara hemskt att det inte blir fler barn med DS? Ingen vill ha DS! Inte jag och inte du...